Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remont linii kolejowej Katowice-Kraków potrwa do 2020 roku

JOL
Prace remontowe są prowadzone m.in. w rejonie Krzeszowic
Prace remontowe są prowadzone m.in. w rejonie Krzeszowic Adam Wojnar / Gazeta Krakowska
Remont linii kolejowej na trasie Katowice-Kraków potrwa do czerwca 2020. Na razie oznacza to wydłużenie podróży, ale potem ma być lepiej, bo po zmodernizowanych torach pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h.

Kiedyś pociągi z Katowic do Krakowa jeździły godzinę i 40 minut i wydawało się nam długo, a teraz jedzie się dwie godziny i 12 minut. A jak z przesiadką w Oświęcimiu, to nawet cztery godziny. Czy to wszystko po to, żeby zniechęcić ludzi do kolei? - pyta nasz Internauta.

Jacek Karniewski, rzecznik PLK w Katowicach, zapewnia, że to tylko na czas remontu, który potrwa, niestety, do czerwca 2020 r.

Jacek karniewski: PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały w styczniu 2016 r. umowę na modernizację trasy Katowice – Kraków na odcinku Krzeszowice – Kraków Mydlniki. (...) Realizacja zadania na dwutorowym odcinku linii kolejowej, o długości blisko 16 km między Krzeszowicami a Krakowem Mydlnikami, rozpoczęła się w lutym 2016 r. i potrwa do końca
2017 r.
Tak jak na wszystkich modernizowanych przez PLK trasach, tak i tu zmieni się standard obsługi pasażerów dzięki modernizacji peronów i urządzeń do obsługi podróżnych, w tym w Rudawie, Zabierzowie i Krakowie Mydlnikach. Wybudowanych zostanie 6 nowych peronów w stacjach kolejowych : Rudawa, Zabierzów, Kraków Mydlniki Wapiennik wraz z elementami małej architektury. Dojście do peronów umożliwią schody, pochylnie, przejście podziemne, a w stacji Zabierzów również windy. Po zakończeniu prac skróci się czas przejazdu, gdyż pociągi na tym odcinku pojadą z prędkością do 160 km/h.

W ramach projektu przebudowane będą min. tory na stacjach i szlakach, sieć trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz 28 obiektów inżynieryjnych takich jak, wiadukty ( 11 kolejowych i 3 drogowe), przepusty ( 14 ). Przebudowa obejmie również przejazdy kolejowe, co poprawi poziom bezpieczeństwa na styku toru i drogi. Na trzech skrzyżowaniach zamontowane będą urządzenia przejazdowe nowszej generacji ( Pisary, Niegoszowice, Kraków Mydlniki ), w tym na dwóch skrzyżowaniach dodatkowo zamontowane zostaną półrogatki w związku ze zmianą kategorii przejazdu.

Na odcinku między Krzeszowicami a Krakowem - Mydlnikami, zgodnie z planem w dniu 08.08.2016 (po zakończeniu Światowych Dni Młodzieży w Krakowie) został zamknięty tor nr 2 i ruch pociągów jest prowadzony dwukierunkowo po jednym torze. Wykonawca przystąpił do robót torowych na torze nr 2 zgodne z harmonogramem.
W okresie od podpisania umowy do obecnego zamknięcia toru nr 2, PLK na tym odcinku realizowała następujące prace: wycinkę drzew, przebudowę instalacji gazowych, wodociągowych i sieci teletechnicznych, które kolidowały z pracami inwestycyjnymi a ponadto przystąpiono również do przebudowy obiektów inżynieryjnych oraz dróg nie kolidujących z linią kolejową. Dokonano przebudowy światłowodu biegnącego wzdłuż linii kolejowej, który warunkował rozpoczęcie prac torowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaktualizowały harmonogram i scenariusz kolejnych etapów prac na pozostałych odcinkach tej trasy. Zasadnicza część projektu przewidziana jest do realizacji w ramach perspektywy finansowej 2014 -2020.
Na odcinkach Sosnowiec Jęzor – Trzebinia oraz Trzebinia - Krzeszowice, zawarto porozumienia z wykonawcami, ograniczające umowy do opracowania dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi.
W trakcie są postępowania przetargowe, dwuetapowe na odcinek Trzebinia – Jaworzno Szczakowa ( podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w I kwartale 2017 r. ) i na odcinek Trzebinia – Krzeszowice ( planowane podpisanie umowy – II kwartał 2017 r. ) oraz na odcinek Kraków Mydlniki – Kraków Główny Towarowy ( podpisanie umowy planowane jest w IV kwartale 2016 r).

Zakończenie prac na linii Katowice – Kraków planowane jest w czerwcu 2020 r. Całkowita szacunkowa wartość projektu wynosi ok. 2,7 mld złotych.

Modernizacja linii Kraków – Katowice to jedno z najważniejszych zadań PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zapisanych w Krajowym Programie Kolejowym. Linia E 30 uznawana jest za linię o priorytetowym znaczeniu, ponieważ łączy znaczące aglomeracje miejskie, stolice regionów jak Drezno - Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Medykę – Lwów – Kijów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty