Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remont torów na trasie Rybnik-Żory za 370 mln zł

Arkadiusz Biernat
Będzie szybciej, wygodniej i bezpieczniej. Jeszcze w tym roku rozpocznie się remont linii kolejowych na odcinku Chybie - Żory - Rybnik - Nędza/Turze. Łącznie na ten cel PKP PLK przeznaczy 370 mln złotych.

To przede wszystkim dobra wiadomość dla mieszkańców Rybnika i Żor. Podróż koleją pomiędzy tymi miastami skróci się o połowę, z 22 do 13 minut.

- Jeżeli kolej będzie konkurencyjna wobec samochodów, czy autobusów, to więcej osób będzie podróżować pociągami. Ale musi być komfortowo, szybko i w odpowiedniej cenie – mówią Karol i Anna z synem Olafem, których spotkaliśmy na rybnickim dworcu kolejowym.

W PKP PLK zapewniają, że będzie tanio, szybko i bardzo wygodnie. Na całej trasie od Chybia po Nędzę (przez Rybnik i Żory) wyremontowanych zostanie około 60 kilometrów torów i sieci trakcyjnych. Pociągi znacznie przyspieszą. Obecnie na większości trasy poruszają się z prędkością 50 km/h, a na wybranych odcinkach nawet 20 km/h!

Po remoncie składy będą mogły poruszać się 80 km/h, a wielu miejscach nawet 100 km/h. Prace obejmą w różnym zakresie 5 stacji: Nędza, Sumina, Rybnik, Rybnik Gotartowice, Żory oraz przystanki: Nędza Wieś, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice, Rybnik Piaski.

- W efekcie pasażerowie będą mieli do dyspozycji 20 odnowionych peronów z wiatami i lepszym oświetleniem oraz systemem oznakowania. Nowe nagłośnienie zapewni lepszy odbiór komunikatów. Perony będą także wyższe (red. nawet o 40 cm), co znacznie ułatwi wsiadanie do pociągów i zgodnie z wprowadzanym przez PLK standardem, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – wyjaśnia Jacek Karniewski, z biura prasowego PKP PLK. Zwiększy się też bezpieczeństwo pasażerów i kierowców. Zmodernizowane zostaną urządzenia sterowania ruchem. Przebudowy doczekają się przejazdy kolejowo-drogowe.

- Monitoring na skrzyżowaniach toru i drogi pozwoli również na lepszy nadzór w ruchu drogowym. Sprawny przejazd pociągów w zimie zapewnią rozjazdy wyposażone w elektryczne ogrzewanie do usuwania śniegu i lodu – dodają w PKP PLK.

Remont obejmie dwa ponad stumetrowe mosty nad rzeką Nacyną w Rybniku (128 m) i Wisłą w gminie Strumień (105 m) oraz 89 innych obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów). Kompleksowo wymieniona będzie sieć trakcyjna. We wskazanych miejscach pojawią się też ekrany dźwiękowe (ich wskazania poprzedziły badania).

Projekt nie tylko usprawni i przyspieszy przejazd pociągów pasażerskich, ale także towarowych.
- Śląsk to ważny ośrodek, gdzie znajdują się kopalnie i elektrownie. Ciąg przeznaczonych do remontu linii kolejowych stanowi ważną sieć dla wywozu węgla z regionu. Dla przewoźników towarowych oznacza to szybszy, a w konsekwencji tańszy przejazd – podkreśla zastępca dyrektora regionu śląskiego ds. projektów unijnych w PKP PLK.

Prace ruszą jeszcze w tym roku, prowadzone będą odcinkami. Najpierw od Chybia do Żor, potem od Żor do Rybnika i na koniec od Rybnika do Nędzy (wcześniej wykonawca musi wykonać projekt prac i uzyskać pozwolenia na ich przeprowadzenie). Projekt jest współfinansowany ze środków UE. Podczas robót zachowanie zostanie przejezdność linii kolejowych, ale niewykluczone, że będzie mniej pociągów. O wszystkich zmianach w rozkładach jazdy pasażerowie mają być informowani na bieżąco.
[cyt]Na trasie pasażerowie będą mieli dwadzieścia odnowionych peronów.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera