W przyszłą sobotę, 9 września, zostanie uruchomiona kolejka linowa na Skrzyczne na zmodernizowanym dolnym odcinku ze Szczyrku na Jaworzynę. Zmiana jest kolosalna – turyści z dolnej stacji wjadą na halę Jaworzyna wygodnymi, osłoniętymi od wiatru 4-osobowymi kanapami w ciągu zaledwie 7 minut (wcześniej jazda trwała 16 minut).
– Turyści na pewno odczują zmianę, bo czas wyjazdu skróci się dwukrotnie – mówi Grzegorz Kotowicz, dyrektor Centralnego Ośrodka Sportu – Ośrodka Przygotowań Olimpijskich w Szczyrku. – Doprowadziliśmy do końca bardzo ważną i wyczekiwaną inwestycję, która zbliża naszą bazę narciarską do najwyższych standardów – dodaje.
Szersze trasy
Ale jadąc przez Szczyrk, zwłaszcza od strony Przełęczy Salmopolskiej, na pierwszy plan wysuwa się rozmach inwestycji prowadzonych przez słowacką spółkę Tatry Mountain Resorts, która jest właścicielem Szczyrkowskiego Ośrodka Narciarskiego (SzON). Do rozpoczęcia zbliżającego się sezonu narciarskiego 2017/2018 Słowacy wydadzą na zmianę infrastruktury aż 35 mln euro!
Większość tras została poszerzona do około 60-80 m. W tym roku w SzON narciarze będą mogli skorzystać z 10-osobowej czarno-złotej gondoli Sigma Cabine, jaka powstaje w rejonie tzw. parkingu u Kowalskiego, a która wywiezie ich na Halę Skrzyczeńską. W środę zostało zakończone betonowanie podziemnego garażu, który pomieści 58 gondoli.
Trwają prace wykończeniowe położonego nieopodal budynku, który będzie obsługiwał narciarzy. Znajdą się w nim: kasy, infocentrum, sklep oraz wypożyczalnia, przechowalnia nart i toalety. W tej lokalizacji znajdzie się też duży darmowy parking na 700 miejsc.
Z kolei w rejonie ul. Malinowej zakładane są przęsła pod budowę tunelu, którym bezkolizyjnie będzie można dojechać do znajdującego się tam osiedla. Dzięki temu możliwe będzie wyprofilowanie trasy niebieskiej, jaka poprowadzi z Hali Pośredniej do Soliska, omijając stromą i trudną Golgotę. Będzie to trasa dla początkujących narciarzy i rodzin z dziećmi.
Z głównej drogi wiodącej przez Szczyrk dobrze widać, w jakim tempie prowadzone są prace związane z budową dwóch wyciągów, które 6-osobowymi kanapami wywiozą narciarzy z Soliska na Halę Skrzyczeńską oraz z Soliska na Wierch Pośredni. Oba będą gotowe tej zimy.
W październiku natomiast ma rozpocząć się napełnianie wodnego zbiornika zasilającego system sztucznego naśnie-żania.
Autobus dla narciarzy
Szczyrk bardzo się zmieni – podkreśla Antoni Byrdy, burmistrz. Przyznaje, że obecnie miasto przypomina jeden wielki plac budowy, ale inwestycje zaplanowane na ten rok nie są zagrożone.
Wobec prac prowadzonych z takim rozmachem, urzędnicy w Szczyrku już przygotowują uzgodnienia dotyczące przyszłorocznych inwestycji, a więc budowy następnych trzech wyciągów, kolejnego systemu naśnieżania oraz obiektu restauracji na Hali Skrzyczeńskiej. Jednocześnie intensywnie pracują nad rozwiązaniami, które ułatwią dojazd i przejazd przez Szczyrk.
– Zakładamy, że to będzie proces 3-4-letni, który rozpocznie się już tej zimy – mówi burmistrz Byrdy.
Wobec braku zgody Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach na budowę trzeciego pasa na głównej drodze wiodącej przez Szczyrk, opracowywana jest koncepcja zakładająca prawo- i lewoskręty oraz uwzględniająca zmianę organizacji ruchu na bocznych ulicach, by kierowcy płynnie mogli w nie wjeżdżać nie tamując ruchu.
Od 1 grudnia 2017 r. w Szczyrku pojawi się też specjalna komunikacja miejska dla narciarzy. – Porozumieliśmy się z SzON oraz COS w sprawie współfinansowania takiej komunikacji – wyjawia Byrdy.
Autobus (ski-bus) przeznaczony dla narciarzy będzie kursował co 15 minut od Skalitego do Soliska. Biletem uprawniającym do jazdy będzie ważny karnet narciarski. Miasto planuje też kupić teren campingu Skalite, by utworzyć na nim bezpłatny parking dla narciarzy.
Wspólny karnet Gopass
Słowacka spółka Tatry Mountain Resorts planuje uruchomić przebudowany Szczyrkowski Ośrodek Narciarski (SzON) już na początku grudnia tego roku. Od wczoraj sprzedaje w przedsprzedaży karnety.
Czwartą zimę z rzędu będzie funkcjonował wspólny karnet SzON oraz Centralnego Ośrodka Sportu. Dzięki takiemu połączeniu narciarz na jednym karnecie będzie miał do dyspozycji blisko 40 km tras. W tym sezonie karnet zostanie włączony do systemu Gopass, znanego już Słowakom i Czechom. Osoba zarejestrowana w systemie otrzymuje kartę chipową, która może służyć jako bilet wstępu do ośrodków narciarskich, parków rozrywki i parków wodnych w Polsce, na Słowacji i w Czechach, należących do TMR. W ramach programu Gopass od wczoraj, piątku 1 września, w sprzedaży jest karnet sezonowy – do października w atrakcyjnej cenie. Każdy użytkownik tej karty będzie mógł dokupić na nią skipassy i produkty słowackich ośrodków. Prócz tego systemu, nowością w infrastrukturze będą tzw. depoty w wielofunkcyjnym obiekcie przy stacji gondoli. W nich narciarze będą mogli zostawiać swój sprzęt i wrócić do hotelu, by na drugi dzień wrócić na szusowanie.
Co Ty wiesz o Jerzym Ziętku? Rozwiąż QUIZ DZ
Szkolna wyprawka 2017. Ile kosztuje? CENY BIEDRONKA, KAUFLAND, TESCO, CARREFOUR, AUCHAN
25 lat po pożarze lasów w Kuźni Raciborskiej. Zobacz niezwykły dokument multimedialny poświęcony tragedii z 1992 roku. Kliknij w przycisk PLAY. Zachęcamy, aby oglądać na monitorze komputera.
KLIKNIJ PONIŻEJ I POBIERZ
500 ZŁ NA DZIECKO WNIOSKI + FORMULARZE
KLIKNIJ W OBRAZ I ZOBACZ JAK PRAWIDŁOWO WYPEŁNIĆ WNIOSEK W PROGRAMIE RODZINA 500 PLUS
Pensja minimalna 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?