Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Angliki" legalne. Polska przegrała w Trybunale Unii Europejskiej

Sławomir Cichy
Rejestracja aut z kierownicą po prawej stronie jest legalna. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zapewnia jednak, że to jeszcze nie koniec.

Grzegorz Dorobek z Kielc może świętować sukces. Dzięki jego uporowi i sześcioletniej walce w kolejnych instancjach sądowych, rejestracja aut z kierownicą po prawej stronie będzie w Polsce nie tylko możliwa, ale i legalna. Grzegorz Dorobek nie mogąc zarejestrować vectry sprowadzonej z Wielkiej Brytanii, po wyczerpaniu drogi odwoławczej w Polsce, skorzystał z możliwości, jakie daje obecność naszego kraju w UE.

W czwartek Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu stwierdził wprost, że Polska będzie musiała zezwolić na rejestrację aut z kierownicą po prawej stronie.

"Państwa członkowskie nie mogą zabronić rejestracji, wprowadzania do ruchu bądź użytkowania pojazdów, części i oddzielnych zespołów technicznych ze względów związanych z ich konstrukcją, funkcjonowaniem lub układem kierowniczym, jeżeli odpowiadają one wymogom dyrektywy" - wyjaśnia Trybunał Sprawiedliwości.

Oddalił tym samym tłumaczenia polskiej strony rządowej, że zakaz rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie jest w Polsce podyktowany względami bezpieczeństwa, a mianowicie ogranicza pole widzenia kierowcy przy wyprzedzaniu, co jest ważnym argumentem przy niewielkim procencie dróg dwujezdniowych w naszym kraju.

Czy wyrok oznacza, że już dziś miejskie i powiatowe wydziały komunikacji zaczną rejestrować "angliki"? Niestety, nie. Aby tak się stało, trzeba zmienić lub znowelizować sporo przepisów. I choć Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ustami rzecznika Piotra Popy informuje, że: "Po analizie uzasadnienia Polska niezwłocznie przystąpi do prac mających na celu dostosowanie prawa w zakresie przedstawionym w orzeczeniu TSUE", to jednak określenie "niezwłocznie" nie wskazuje na zmiany w konkretnym czasie. A zmienić trzeba m.in. Kodeks drogowy.

Niewykluczone też, że ustawodawca pójdzie za radą Trybunału Sprawiedliwości i nakaże w "anglikach" montaż dodatkowych lusterek zewnętrznych, dostosowanie świateł i wycieraczek, ale to i tak niewielki koszt w stosunku do obowiązującego dziś pełnego przystosowania auta do ruchu prawostronnego, który może kosztować - z przekładką kierownicy i pedałów - nawet kilkanaście tysięcy złotych. - Na razie liczba aut poruszających się po polskich drogach z kierownicą po prawej stronie jest znikoma, dlatego trudno oszacować ich wpływ na wypadkowość. W Wielkiej Brytanii, gdzie rejestrowane są auta kontynentalne, a więc przystosowane fabrycznie do ruchu prawo-, a nie lewostronnego, nie odnotowano znaczącej liczby wypadków z ich udziałem - mówi Marcin Kopeć, ekspert rynku motoryzacyjnego.

Na koniec ciekawostka. W naszym regionie jest miejsce, gdzie obowiązuje ruch lewostronny i przydałaby się kierownica po prawej stronie. Chodzi o tunel dla autobusów pod dworcem PKP w Katowicach i wynika on z organizacji przystanków autobusowych.


*Próbny sprawdzian szóstoklasistów 2014 ARKUSZE + KLUCZ ODPOWIEDZI
*Horoskop 2014: Karty tarota ostrzegają [PRZEPOWIEDNIE NA 2014]
*Tabliczka mnożenia do wydrukowania [WZORY TABLICZEK MNOŻENIA]
*Urlop macierzyński 2014 [ZASADY I TERMINY: URLOP RODZICIELSKI]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!