Gdy zorientowała się, że defekt w montażu nie pozwala ich swobodnie zamknąć, pojechała do firmy, by zareklamować złe wykonanie usługi.
- Aby te wyjściowe drzwi skutecznie zamknąć, za każdym razem trzeba je lekko podnieść do góry. To samo podczas otwierania. Ale gdy wracam z zakupami i mam zajęte ręce, nie jestem w stanie wejść do własnego domu, bo nie umiem podnieść tych drzwi. Powiedziałam wykonawcy o tym defekcie. Usłyszałam, że drzwi pracują i muszę poczekać, aż się "wyrobią" i wtedy będą się zamykały bez problemu - tłumaczy Czytelniczka.
Firma zbywała ją przez półtora roku: raz tłumacząc, że tak bywa z drzwiami, kiedy indziej wmawiano jej, że wina leży po stronie użytkownika i być może niedopasowanego klucza.
- Ale przecież ja te klucze dostałam w komplecie z drzwiami - wyjaśnia ich właścicielka. Teraz boi się, że minie czas, w którym może reklamować montaż.
- Napiszcie, gdzie i do kogo powinnam się zwrócić, aby szybko i skutecznie załatwić tę sprawę, która złości mnie co dnia - prosi.
Warto spisać umowę, w której ustalimy wszystkie detale zamówionej usługi
Katarzyna Kielar, rzeczniczka prasowa Inspekcji Handlowej w Katowicach
Montaż okien, drzwi, usługi remontowe, pralnicze czy fryzjerskie to nic innego jak umowa o dzieło, w której przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. Jednak zdarza się, że usługa zostaje wykonana nienależycie, wadliwie i nie jesteśmy z niej zadowoleni. Wówczas mamy prawo złożyć reklamację.
Jeżeli przedmiotem reklamacji jest dzieło będące rzeczą ruchomą, np. montaż okien, drzwi, uszyta sukienka, reklamację składamy na zasadach ogólnych - jak przy reklamacji towaru, u sprzedawcy i najlepiej na piśmie. Ma on 14 dni na zajęcie stanowiska. Przekroczenie tego terminu powoduje obowiązek załatwienia reklamacji zgodnie z żądaniem reklamacyjnym.
Zamawiający ma prawo żądać wymiany lub bezpłatnej naprawy. Gdy to okazuje się niemożliwe, wówczas może domagać się zwrotu pieniędzy.
W przypadku, gdy przedmiotem reklamacji jest usługa remontowa, fryzjerska itp., wówczas mamy prawo domagać się poprawienia dzieła. Jeżeli wykonawca w wyznaczonym przez nas terminie nie poprawi swojej pracy, możemy zażądać obniżenia ceny, a w przypadku, gdy wady są istotne, mamy prawo odstąpić od umowy, żądając zwrotu pieniędzy zapłaconych za usługę. Roszczenia reklamacyjne względem usługodawcy wynikające z umowy o dzieło możemy składać w ciągu 2 lat od dnia oddania dzieła.
Jak uniknąć niemiłych niespodzianek związanych z tego typu usługami? Dużo zależy od naszej przezorności. Warto sprawdzić firmę i fachowców, którym zlecamy daną usługę, a kiedy już dokonamy wyboru, nie zapomnijmy o spisaniu umowy, w której powinny być określone najistotniejsze kwestie, takie jak: z kim ją zawieramy, przedmiot umowy, cena i termin wykonania usługi. Dobrze spisana umowa na pewno będzie pomocna w dochodzeniu naszych roszczeń.
Wszelkie problemy z nieuwzględnieniem reklamacji można zgłaszać do Inspekcji Handlowej lub do rzecznika konsumentów. JJ
Jakimi sprawami zajmuje się rzecznik
Do zadań rzecznika należy:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
- występowanie do przedsię-biorców w sprawach o ochronę praw i interesów konsumentów,
- współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,
- wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów i wstępo-wanie za ich zgodą do toczące-go się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
W sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów rzecznik jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. MOKR
Te dokumenty będą Ci potrzebne
Jeśli chcesz, aby miejski rzecznik konsumentów wy-stąpił w Twoim imieniu do przedsiębiorcy nieprzestrzegającego obowiązujących go przepisów, powinieneś stawić się osobiście w jego biurze, przedstawiając do wglądu oryginały wszy-stkich dokumentów dotyczących sprawy:
- potwierdzenie zakupu - paragon lub fakturę VAT,
- umowę zawartą z przedsiębiorcą,
- zgłoszenie reklamacyjne oraz udzieloną na nie odpowiedź przedsiębiorcy,
- opinię rzeczoznawcy (jeżeli została wystawiona),
- kompletną korespondencję dotyczącą sprawy.
Potrzebne będą także kopie tych dokumentów, które pozostaną w biurze rzecznika jako dokumentacja sprawy.
Warto wiedzieć, że złożenie skargi i skorzystanie z pomocy rzecznika jest bezpłatne. MOKR
*DŁUGOTERMINOWA PROGNOZA POGODY NA PAŹDZIERNIK 2013
*KULTOWA DZIELNICA: Wybierz swoją dzielnicę i zagłosuj w plebiscycie
*Najpiękniejsze Polki w Kalendarzu Charytatywnym 2014 [ODWAŻNE ZDJĘCIA]
*Najlepsze przepisy na pyszne dania GOTUJ Z DZIENNIKIEM ZACHODNIM
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?