Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotnisko w Pyrzowicach: Rozbudowa bagażowni w terminalu A i budowa pasa startowego [ZDJĘCIA]

Krzysztof Szendzielorz
Port lotniczy Katowice w Pyrzowicach
Port lotniczy Katowice w Pyrzowicach Arkadiusz Ławrywianiec
Lotnisko w Pyrzowicach od kilku lat jest wielkim placem budowy i w najbliższych miesiącach to się na pewno nie zmieni. Wczoraj ruszyła kolejna duża inwestycja w Katowice Airport. Rozbudowywany i modernizowany jest system obsługi bagażu rejestrowanego strefy odlotów w terminalu A. ZOBACZ ZDJĘCIA

Terminal znów zamknięty

Rozbudowa bagażowni w Pyrzowicach będzie wiązała się ze sporymi utrudnieniami dla podróżnych. Zamknięto wszystkie, czyli 17 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej w terminalu pasażerskim A. Od początku października do krajów strefy Schengen i pozostałych podróżni będą obsługiwani w terminalu pasażerskim B. Tak będzie aż do 15 kwietnia przyszłego roku.

Cezary Orzech, rzecznik portu lotniczego w Pyrzowicach, podkreśla, że termin jesienno-zimowy na rozbudowę i modernizację bagażowni wybrano z premedytacją.

- Przewozy lotnicze w Europie są sezonowe, a jesienny okres charakteryzuje się zdecydowanie mniejszym nasileniem ruchu pasażerskiego w porównaniu z miesiącami wiosenno-letnimi - tłumaczy Orzech. - Dzięki temu skupienie wszystkich odpraw biletowo-bagażowych na rejsy do krajów strefy Schengen, jak i Non-Schengen nie powinno znacząco wpłynąć na jakość obsługi podróżnych - dodaje.

ZOBACZ TAKŻE:
Lotnisko w Pyrzowicach: Nowy pas startowy Katowice Airport [ZDJĘCIA LOTNICZE]
Pyrzowice: rozbudowa. Nowy pas, cargo city. A podróżni? Zobacz plany. ZDJĘCIA, WIDEO, WIZUALIZACJE

Rozbudowa i modernizacja bagażowni ma zwiększyć liczbę odpraw biletowo-bagażowych oraz skrócić czas, w jakim bagaż po nadaniu na rejsy do krajów poza strefę Schengen trafia do luku bagażowego samolotu.

Paradoksalnie, terminal A, który teraz został wyłączony z obsługi pasażerskiej, działał tylko nieco ponad rok. Późną wiosną 2012 roku zakończyła się bowiem przebudowa najstarszego lotniskowego terminalu. Budynek powiększono i przeszklono. Zyskał też podwieszany dach na specjalnych słupach. Przebudowa kosztowała 11 mln zł. Dlaczego wtedy nie zmodernizowano bagażowni?

- Nie było na to jeszcze pieniędzy. Ponadto to była inna inwestycja, związana z rozbudową przedniej części terminalu - tłumaczy rzecznik Katowice Airport.

Niemniej efekt jest ten sam: pasażerowie znów nie mogą korzystać z terminalu A.

Beton na pasie startowym

Na terenie portu lotniczego w Pyrzowicach od prawie roku trwa inna i chyba najważniejsza inwestycja. Budowana jest nowa droga startowa o długości 3200 metrów, czyli o 400 metrów dłuższa od tej, którą teraz nasze lotnisko ma do dyspozycji. Pas będzie miał 45 metrów szerokości. Inwestycja warta ponad 150 mln zł zakończy się w 2015 roku. Powstaje 190 metrów na północ od obecnej drogi startowej w kierunku wsi Zendek.
Na jakim etapie jest inwestycja? Pod koniec sierpnia robotnicy pracujący dla firmy Budimex rozpoczęli wylewanie dolnej warstwy nawierzchni z betonu cementowego o grubości 22 cm. Od tamtego czasu ułożono ponad 40 tys. mkw. z łącznej powierzchni 230 tys. mkw. Układanie górnej warstwy o grubości 30 cm rozpocznie się po zakończeniu prac związanych z trwającym betonowaniem warstwy dolnej.

Nowy pas startowy oznacza większe możliwości operacyjne w Katowice Airport. Teraz mogą operować stąd samoloty o maksymalnej masie startowej (czyli z paliwem, pasażerami i bagażami) 68 ton, a np. jumbo jet ma masę dochodzącą do nawet 394 ton. Tak wielkie maszyny w Pyrzowicach już wprawdzie się pojawiały, ale nie można było wykorzystać ich maksymalnej ładowności. Właśnie z powodu zbyt krótkiego pasa startowego.

Budowa nowej drogi startowej będzie także oznaczała wyposażenie lotniska w lepszy system nawigacyjny. Teraz w Pyrzowicach funkcjonuje system tzw. ILS I. W przyszłości zostanie zamontowany ILS drugiej kategorii. Dzięki temu samoloty będą mogły lądować przy pułapie chmur 30 metrów i widzialności 300 metrów. Teraz te parametry wynoszą odpowiednio 40 i 600 metrów. Różnica więc znaczna. Stary pas startowy zostanie przekształcony w drogę kołowania.

Bogate plany inwestycyjne

W przyszłym roku na pyrzowickim lotnisku rozpocznie się budowa nowego terminalu przylotowego, kolejnej płyty postojowej do odladzania samolotów, płyty postojowej dla samolotów cargo wraz z drogą kołowania oraz nowego terminalu cargo. Te inwestycje spowodują zwiększenie przepustowości lotniska do 5,5, a nawet do 6 mln pasażerów rocznie. Obecnie przepustowość terminali A i B sięga ok. 3,6 mln pasażerów rocznie. W ubiegłym roku w Katowice Airport odprawiono ponad 2,5 mln pasażerów.

W planach jest też budowa hotelu trzygwiazdkowego przy lotnisku. GTL ogłosił takie plany już rok temu. Zarządca lotniska miał wydzierżawić część swojego gruntu o pow. 6500 mkw., a hotel zbudować prywatny inwestor. Miałby zarządzać hotelem przez minimum 25 lat. Na razie niewiele wiadomo o tej inwestycji. - Trwają procedury przetargowe - mówi tylko Cezary Orzech.



*DŁUGOTERMINOWA PROGNOZA POGODY NA PAŹDZIERNIK 2013
*KULTOWA DZIELNICA: Wybierz swoją dzielnicę i zagłosuj w plebiscycie
*Najpiękniejsze Polki w Kalendarzu Charytatywnym 2014 [ODWAŻNE ZDJĘCIA]
*Najlepsze przepisy na pyszne dania GOTUJ Z DZIENNIKIEM ZACHODNIM

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Lotnisko w Pyrzowicach: Rozbudowa bagażowni w terminalu A i budowa pasa startowego [ZDJĘCIA] - Dziennik Zachodni