Klient będzie znacznie lepiej chroniony przez prawo. Nowa...

    Klient będzie znacznie lepiej chroniony przez prawo. Nowa ustawa o prawach konsumenta

    Joanna Pieńczykowska

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    Klient będzie znacznie lepiej chroniony przez prawo. Nowa ustawa o prawach konsumenta
    1/2
    przejdź do galerii

    ©FOT. GRZEGORZ GALASINSKI / POLSKAPRESSE

    W przyszłości klient będzie miał 14, a nie 10 dni - jak obecnie - na rezygnację z towaru lub usługi kupionej w internecie lub u akwizytora, np. odzieży, książki czy abonamentu telewizyjnego. Takie przepisy wprowadzi ustawa o prawach konsumenta, której projekt opublikowało właśnie Ministerstwo Sprawiedliwości. Prawo, które zgodnie z planem ma zacząć obowiązywać od czerwca 2014 r., ma dopasować polskie przepisy do unijnych dyrektyw.
    Odstąpić od umowy zawartej na odległość według nowego prawa będziemy mogli przez 14 dni bez podania przyczyn, a sprzedawca będzie zobowiązany do zwrotu pieniędzy. Będzie to dotyczyć wszystkich produktów i usług o wartości przekraczającej 10 euro. Obecnie, kupując w internecie czy przez telefon, możemy przez 10 dni się wycofać bez podania przyczyny (pod warunkiem że towar nie był używany).

    Mało tego, korzystniejsze dla klienta będą także przepisy dotyczące kosztów wysyłki: zwrot pieniędzy będzie dokonany bez kosztów dla kupującego, a sprzedawca zwróci opłaty za dostawę. Zniknąć też muszą wszystkie inne dodatkowe opłaty, np. wyższy niż standardowy koszt minuty połączenia z infolinią sklepu.

    Projekt przewiduje, że konsumenci mają być także lepiej informowani przez sprzedawców. Przedsiębiorcy oferujący towary czy usługi na odległość (przez telefon czy internet) będą musieli szczegółowo opisać ofertę, a kupujący za każdym razem potwierdzać, że się z nią zapoznał.

    Sprzedawca będzie miał obowiązek poinformować konsumenta, m.in. o prawie do zwrotu zamówionego towaru. Jeżeli tego nie zrobi - to prawo będzie wydłużone aż o rok. W efekcie konsument na zwrot towaru będzie miał cały rok i 14 dni. A sprzedawcy grozić będzie grzywna. Obecnie, jeśli sprzedawca internetowy lub telefoniczny nie poinformuje nas o prawie do zwrotu towaru, termin na rezygnację wydłuża się do trzech miesięcy.

    Zmienią się przepisy dotyczące reklamacji. Jeśli się okaże, że towar ma wadę - kupiony czy to w sklepie stacjonarnym, czy w internecie - w wciągu dwóch lat od daty zakupu możliwe będzie żądanie od razu zwrotu pieniędzy za kupiony produkt.

    Dziś zwrot pieniędzy następuje dopiero wtedy, kiedy wadliwego towaru nie da się naprawić lub wymienić na nowy.

    Nowe przepisy lepiej mają chronić m.in. osoby robiące zakupy na odległość, m.in. w internecie. - Nowa regulacja to też wyzwanie dla sklepów i operatorów logistycznych, którzy muszą przygotować się na obsługę znacznie większej liczby zwrotów. Jednak to powinno przynieść wzrost satysfakcji klientów z zakupów online - ocenia Paweł Majtkowski, analityk Poczty Polskiej.

    I dodaje, że ustawa może dać nowy impuls rozwoju rynku zakupów online w Polsce. Jak wynika ze statystyk, w roku 2012 Polacy kupili przez internet towary i usługi o wartości około 22 mld zł. To wprawdzie niespełna 4 proc. całego handlu detalicznego w Polsce, ale rynek rośnie dynamicznie. W innych krajach UE udział transakcji online często przekracza 10 proc.

    - Już dziś nasz rynek e-commerce rośnie w tempie około 25 proc. rocznie, a 2014 r. z powodu wejścia w życie ustawy może być rekordowy. Z całą pewnością w najbliższych latach polski rynek e-commerce powinien być jednym z najszybciej rosnących w Europie - mówi Paweł Majtkowski, analityk Poczty Polskiej.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama