Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Która firma zajmie się utrzymaniem DTŚki?

Martyna Dyszka
Już cztery lata temu narodził się pomysł powołania jednego organu, który zarządzałby całym odcinkiem Drogowej Trasy Średnicowej. Ale dopiero na spotkaniu w 2012 roku władze Katowic, Chorzowa, Świętochłowic, Rudy Śląskiej i Zabrza oświadczyły, że są tym zainteresowane. Pod koniec sierpnia 2013 roku ogłoszony został przetarg na całoroczne utrzymanie DTŚki. Zainteresowane firmy swoje oferty mogły składać w Urzędzie Miasta w Świętochłowicach do 7 października.

W ciągu najbliższych dni ma zostać wyłoniony wykonawca na utrzymanie DTŚki w czterech miastach. Umowa podpisana zostanie na początku listopada. A zwycięska w przetargu firma będzie dbać o odcinki DTŚ od Chorzowa do Zabrza do końca października 2014 roku.

Zaledwie dwie firmy są zainteresowane całorocznym utrzymaniem Drogowej Trasy Średnicowej w czterech miastach: Chorzowa, Świętochłowic, Rudy Śląskiej i Zabrza. Zaledwie, bo to jedna z najważniejszych dróg w aglomeracji.

- Nie jest to tuzinkowy przetarg, więc najważniejsze jest to, że dwie oferty zostały złożone. Nie jest to też łatwe postępowanie przetargowe, bo nie wszystkie podmioty mogły do niego przystąpić, ze względu na kryteria - wyjaśnia Dawid Kostempski, prezydent Świętochłowic.

Swoje oferty złożyły firmy: Zakład Usługowy Konserwacja Terenów Zielonych Jacek Wieczorek z Bytomia i Zakład Robót Drogowych Orfin z Radzionkowa. Ta pierwsza chce utrzymywać przez cały rok DTŚ za 974 tys. zł, a druga za niespełna półtora miliona złotych. Jednak kwota, jaka została zabezpieczona wspólnie przez cztery miasta na ten cel, jest niższa niż ta, którą przedstawiła firma z Radzionkowa. Cztery miasta są gotowe zapłacić 1 mln 169 tys. zł. Ale o wygranej w przetargu decyduje cena.

Obecnie trwają prace komisji przetargowej w celu weryfikacji złożonych ofert pod kątem formalnym i merytorycznym. Ponadto oferenci mogą zostać poproszeni o uzupełnienie swoich ofert. - W najbliższych dniach zostanie wyłoniony wykonawca, ale oferenci będą mieli dziesięć dni na składanie ewentualnych odwołań - wyjaśnia Kostempski. Ale jak nam mówił na początku września prezydent Świętochłowic, przedmiot zamówienia był tak dobrze napisany, że nie powinno być odwołań ze strony zainteresowanych przetargiem firm.

Zatem umowa z wykonawcą powinna zostać podpisana na początku listopada. Firma, która wygra przetarg, będzie utrzymywać DTŚ w czterech miasta do końca października 2014 roku. Do jej zadań będzie należeć m.in. oczyszczanie trasy z piasku, błota, śmieci czy też pyłu oraz jej odśnieżanie.

Choć Katowice, kiedy zrodził się pomysł powołania jednego zarządcy DTŚki, były zainteresowane przedsięwzięciem, nie przystąpiły w końcu do przetargu. - To bardzo cenna inicjatywa wspólnego utrzymania DTŚki przez wszystkie cztery miasta - mówi Jakub Jarząbek, rzecznik katowickiego magistratu. Zatem dlaczego nie zdecydowały się wziąć w niej udziału? Z dwóch powodów. - Do 2014 roku mamy podpisaną umowę z firmą zewnętrzną, a rezygnacja z jej usług wiązałaby się z kosztami. A po drugie, jesteśmy zadowoleni ze standardu naszego odcinka DTŚ - wyjaśnia Jarząbek.

- W momencie, kiedy została złożona oferta, aby wspólnie kilka miast Górnośląskiego Związku Metropolitalnego zamówiło taką usługę, nie doprecyzowano w jakim standardzie będzie ona utrzymywana - dodaje rzecznik. Chodzi między innymi o dokładność i terminowość.

- Z racji tego, że nie dostaliśmy odpowiedzi na nasze zapytanie, nie wiedzieliśmy czy standard się poprawi, czy pogorszy - mówi Jarząbek.

Nie wiadomo również, czy Katowice nie przystąpią do przetargu za rok. Ma to pokazać najbliższa zima, a w szczególności to, czy jeden zarządca DTŚki w czterech miastach sprawdzi się. - Jeśli standard będzie podobny do naszego lub nawet lepszy, to wrócimy do tego tematu - zapowiada rzecznik urzędu miasta w Katowicach.

Dawid Kostempski zapewnia, że standard utrzymania DTŚki w Chorzowie, Świętochłowicach, Rudzie Śląskiej i Zabrzu będzie bardzo zbliżony do poziomu bezpieczeństwa na DTŚce w Katowicach.

- Niewątpliwie, biorąc pod uwagę wymagania zawarte w przedmiocie zamówienia, będzie to ogromna różnica na plus do warunków dotychczasowych. Będzie bezpiecznie i bardziej komfortowo. Czy oszczędniej, zobaczymy - mówi prezydent Świętochłowic. Każde miasto bowiem będzie płacić stawkę od 100 metrów swojego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej.



*DŁUGOTERMINOWA PROGNOZA POGODY NA PAŹDZIERNIK 2013
*Kto najwybitniejszym absolwentem śląskich uczelni? [PLEBISCYT DZ]
*Najpiękniejsze Polki w Kalendarzu Charytatywnym 2014 [ODWAŻNE ZDJĘCIA]
*Najlepsze przepisy na pyszne dania GOTUJ Z DZIENNIKIEM ZACHODNIM

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera