Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chorzów: Tablice nad DTŚ działają. Informują o wypadkach i liczą auta [ZDJĘCIA]

Justyna Toros
Tablice są zamontowane na wiaduktach przy zjazdach ze średnicówki w stronę Katowic i Świętochłowic
Tablice są zamontowane na wiaduktach przy zjazdach ze średnicówki w stronę Katowic i Świętochłowic Lucyna Nenow
Od wczoraj kierowcy jadący chorzowskim odcinkiem Drogowej Trasy Średnicowej mogą wznosić oczy ku niebu. Po co? Żeby odczytać, czy nie ma utrudnień na drodze. Działają bowiem cztery tablice informacyjne, które zostały zamontowane dwa tygodnie temu. Mają wiele ciekawych rozwiązań. - System jest ukończony. W Miejskim Zarządzie Ulic i Mostów mamy podgląd na DTŚ - wyjaśnia Piotr Wojtala, dyrektor MZUiM w Chorzowie. - Mamy specjalny, panoramiczny, duży monitor, na którym wyświetlany jest widok z ośmiu kamer zamontowanych na tablicach.

Dzięki temu już teraz mierzone jest natężenie ruchu na DTŚ, choć na razie wyniki posłużą do celów statystycznych. Z kamer wysokiej rozdzielczości można odczytać numery rejestracyjne przejeżdżających pojazdów. Z tej funkcji będzie mogła skorzystać policja, ponieważ nagrania przechowywane są w archiwum. Daje to możliwość również odcinkowego pomiaru prędkości, jednak kierowców uspokajamy: na razie nie będzie to włączone. - Nie jesteśmy jednostką, która może egzekwować takie rzeczy - wyjaśnia Wojtala. - Tym może się zająć Inspekcja Transportu Drogowego lub straż miejska, po uzgodnieniu z nimi. Niemniej jednak taka możliwość jest i w przyszłości może pewnie będą chcieli z niej skorzystać.

ZOBACZ TAKŻE:
Megawęzeł drogowy w Gliwicach połączy DTŚ z autostradą A1 [INFOGRAFIKA, ZDJĘCIA]
Gigantyczny węzeł DTŚ z A1 gotowy we wrześniu 2014 [INFOGRAFIKA, NOWE ZDJĘCIA]

System ten ma wiele możliwości rozwoju. Opracowywany jest właśnie projekt, w którym kierowcy mogą otrzymywać na swoje telefony komórkowe informacje na temat utrudnień na drogach. - Pracownicy tworzą właśnie specjalny system, który umożliwi kierowcą otrzymywanie takich informacji - podkreśla dyrektor MZUiM. Ale to nie wszystko. Z monitoringu nad DTŚ będą mogli skorzystać wszyscy, bowiem w internecie będzie podgląd z kamerek na to, co aktualnie się na niej dzieje. Nie będziemy mogli ich obracać, ani przybliżać widoku, te możliwości mają tylko pracownicy w centrum monitoringu.

Na co dzień, jeśli na drodze nic się nie wydarzy, podawana będzie informacja o aktualnej prognozie pogody. Tablice podpięte są pod dwa czujniki. Jeden mierzy temperaturę powietrza i drogi na jezdni w stronę Katowic, drugi w stronę Świętochłowic. Działają one niezależnie od siebie, dlatego mogą być małe różnice w pomiarach. - Dla spójności DTŚ chcielibyśmy, żeby takie tablice powstały w każdym mieście, ale nie możemy tego nikomu narzucać - przyznaje Wojtala.

Drogowa Trasa Średnicowa to nie jest droga ekspresowa

Z Włodzimierzem Mogiłą z wydziału ruchu drogowego śląskiej policji rozmawia Justyna Toros

Drogowa Trasa Średnicowa, to droga jakiej kategorii?
To droga wojewódzka, choć jest w zarządzie poszczególnych miast, a nie w zarządzie dróg wojewódzkich. Nie jest to droga ekspresowa, choć ma takie parametry: jest dwujezdniowa, z trzema pasami, jezdnie odgrodzone pasem zieleni i są jezdnie doprowadzające jak również pasy włączeniowe. To nietypowe parametry jak na drogę wojewódzką.
Jakie jest więc na niej ograniczenie prędkości?
Kodeks drogowy mówi, że na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na innej drodze dwujezdniowej, o co najmniej dwóch pasach dla każdego kierunku, prędkość maksymalna to 100 km na godzinę. Jeśli byłaby to droga ekspresowa dwujezdniowa to wtedy moglibyśmy jechać nawet 120 km na godz. Nowelizacja przepisów w zakresie prędkości podniosła prędkość na autostradach i drogach ekspresowych, ale tutaj to podniesienie prędkości nie obowiązuje. Zatem można jechać maksymalnie 100 km na godzinę.

Co oznacza sformułowanie, że droga jest dwujezdniowa?
To znaczy, że mamy dwie osobne jezdnie, najczęściej każda z nich ma więcej niż jeden pas. Standardowo poruszamy się po drogach jednojezniowych, które mają dwa pasy, każdy w innym kierunku. Takich w naszym kraju jest najwięcej.

Na fragmentach DTŚ są ograniczenia prędkości, np. w Świętochłowicach, ale czy ze względu na jej parametry, jest możliwość jej podniesienia?
Zarządca drogi, stosownie do obowiązujących przepisów, określa prędkość na drodze. Oczywiście jest możliwość podniesienia prędkości. Dokonywany jest audyt drogi pod kątem, czy ograniczenia już zastosowane są zasadne, czy może należy zmniejszyć prędkość albo właśnie ją podwyższyć. Później to należy sprawdzać i poddawać gruntownej analizie, kontroli, bo oczywiście warunki drogowe, jak i zagrożenia, mogą się zmieniać. Prędkość powinna być bezpieczna dla kierowców.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!