Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rewolucja w Poczcie Polskiej. Zamiast lizania, klikanie, czyli Envelo

Aldona Minorczyk-Cichy
Uśmiechnięci, pomocni i kompetentni. Tak mają być postrzegani pracownicy Poczty Polskiej
Uśmiechnięci, pomocni i kompetentni. Tak mają być postrzegani pracownicy Poczty Polskiej Arkadiusz Ławrywianiec
Poczta Polska ogłasza rewolucję. Czy mieszkasz w Katowicach, Gliwicach, czy też w niewielkim Popowie już teraz bez wychodzenia z domu i o każdej porze możesz w internecie kupić i wydrukować sobie znaczki. Możesz też za pomocą sieci wysłać listy lub kartki. Listonosz do adresata dostarczy je w tradycyjnej papierowej formie. To wszystko jest możliwe dzięki platformie internetowej Poczty Polskiej, działającej pod marką Envelo.

Poczta Polska Envelo: Platforma Envelo pozwala na korzystanie z usług poczty w każdym miejscu i o każdej porze. Za wdrożenie rewolucji odpowiedzialna jest Poczta Polska Usługi Cyfrowe. Zaś nowe produkty poczty noszą nazwy: neolist, neoznaczek i neokartka.

- Trendy rynkowe są nieubłagane. Chcemy iść w kierunku, którego oczekują od nas klienci. Budujemy silną grupę pocztowo - finansowo - logistyczną, w której e-usługi staną się jednym z filarów - podkreśla Jerzy Jóźkowiak, prezes Poczty Polskiej. Dodaje, że nowa oferta kierowana jest głównie do osób młodych, które takich zmian oczekują.

CZYTAJ TAKŻE:
Poczta Polska: Elektroniczne awizo i potwierdzenie doręczenia [PORADNIK E-AWIZO POCZTY POLSKIEJ]
Poczta Polska oraz InPost, czyj listonosz jest szybszy: Życzenia do samego siebie [TEST DZ]

To nie koniec rewolucyjnych zmian. W przyszłości Poczta Polska będzie miała pełne portfolio usług cyfrowych.

- Będzie to faktura elektroniczna, list skanowany, czyli elektronizacja korespondencji przychodzącej. Do tego ePodpis i eUmowa, czyli podpisywanie elektronicznych dokumentów z poświadczeniem zapewniającym moc pra-wną ,czy finalnie elektroniczny list rejestrowany. Docelowo platforma będzie skupiać wszystkie e-usługi pocztowe - wylicza Grzegorz Świdwiński, prezes Poczta Polska Usługi Cyfrowe.

Poczta zaoferuje także klientom różnego rodzaju dokumenty np. z Krajowego Rejestru Sądowego. Dzięki temu nie będą musieli jechać po nie do oddalonych miejscowości, ale odbiorą je w najbliższej placówce pocztowej.

Z czym kojarzy Ci się Poczta Polska? Z opóźnieniami w dostawie listów i przekazów, nieuprzejmymi paniami w okienkach i listonoszami, którym nie chce się wejść na drugie piętro z poleconym? Nie jesteś odosobniony. To się jednak powoli zmienia. Poczta szykuje się na prawdziwą rewolucję. Przenosi się do internetu i uruchamia platformę usług online Envelo.

Za jej pomocą klienci będą mogli wysłać list, kartkę czy kupić znaczek. Za rok z platformy korzystać będzie nawet pół miliona osób. Takie są przynajmniej oczekiwania zarządzających spółką. Czy na pewno znajdą się chętni na te nowe usługi? Faktem jest, że Poczta Polska nie ustaje w staraniach o postrzeganie jej jako nowoczesnej firmy pocztowej.

Jak informuje Grzegorz Świdwiński, prezes spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe, w przyszłym roku oferta zostanie uzupełniona o usługi dla firm, w tym e-fakturę. To początek rewolucyjnych e-zmian na poczcie. W ciągu czterech lat firma zapowiada wydanie ponad miliarda złotych na nowoczesną infrastrukturę. Musi, bo czuje na plecach oddech konkurencji.
Wprowadzanie coraz to nowych rozwiązań technologicznych w usługach pocztowych to jedyna szansa spółki na sprostanie konkurencji. Mimo uprzywilejowanej pozycji na rynku, jej przychody regularnie spadają. Niezależni operatorzy pocztowi od pewnego czasu przyzwyczajają swoich klientów do obsługi internetowej czy korzystania z nowoczesnych urządzeń, takich jak paczkomaty czy awizomaty.

Poważnym ciosem dla Poczty Polskiej jest wyrok Krajowej Izby Odwoławczej. Otworzył on pozostałym, prywatnym operatorom pocztowym - w tym także spółce InPost, największemu rywalowi Poczty na rynku (właściciel InPost Rafał Brzoska pochodzi z Nędzy pod Raciborzem i rok temu odebrał Poczcie Polskiej 20 proc. rynku listów; zainwestował w paczkomaty, czyli samoobsługowe automaty do wysyłania paczek) - dostęp do przetargów na rzecz instytucji publicznych, urzędów oraz Ministerstwa Sprawiedliwości, czyli w praktyce na rzecz sądów i prokuratur.

Oznacza to w praktyce, że konkurenci Poczty Polskiej będą mogli złożyć oferty w przetargu na świadczenie usług pocztowych dla nich. Ich wartość tylko w przypadku sądów i prokuratur to aż 600-700 mln zł rocznie. A trzeba pamiętać, że jest to tak naprawdę tylko wstęp do kolejnych ułatwień dla konkurencji Poczty.

Poczta Polska już od jesieni 2011 roku wdraża strategię, która opiera się na trzech podstawowych filarach: listach, w których coraz większą rolę będą odgrywały przesyłki cyfrowe, paczkach i logistyce oraz usługach bankowo-ubezpieczeniowych.

Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty, informuje: - Dzięki nowej ofercie dopasowanej do potrzeb klienta i lepszej terminowości, aktywnie i skutecznie konkurujemy na wolnym rynku usług pocztowych. Jednak to nie uwolnienie rynku, a coraz szybsza cyfryzacja w komunikacji stanowią największe wyzwanie dla wszystkich operatorów pocztowych.

Poczta modernizuje także Pocztex, czyli własną firmę kurierską. Wprowadziła dodatkowe rozwiązania, jak np. powiadomienie odbiorcy SMS-em lub e-mailem o nadaniu przesyłki. Pocztex oferuje także dostarczenie przesyłki do godziny 8 rano, ale tylko w miastach do 100 tysięcy mieszkańców.
Ciekawie wygląda też 24-godzinna strefa samoobsługowa, w której klient o dowolnej porze skorzysta z bankomatu i wpłatomatu, samodzielnie nada list zwykły i polecony albo wyśle paczkę. Dodatkowym ułatwieniem są listomaty, czyli automatyczne skrytki do wydawania przesyłek. Problemem jest niewielka dostępność takich placówek Poczty w Polsce.

Tymczasem największy konkurent, niezależny operator na rynku pocztowym InPost, jeszcze niedawno dysponował 750 paczkomatami w 200 miejscowościach, a do końca 2013 roku ich sieć obejmie 1100 maszyn.

Envelo.pl, czyli nowe e-usługi pocztowe w pigułce

Envelo to internetowa platforma pocztowa służąca do kompleksowego i bezpiecznego wysyłania korespondencji elektronicznej z każdego miejsca i o każdej porze. Oto pierwsze produkty:

Neoznaczek: znaczek pocztowy drukowany z komputera i zabezpieczony kodem "data matrix". Po zakupie on-line można wydrukować go na kartce papieru, etykiecie samoprzylepnej lub bezpośrednio na kopercie. Znaczek można pobrać ze strony www lub otrzymać w postaci załącznika do e-maila.

Neolist: odpowiednik tradycyjnego listu, przygotowany na envelo.pl i wysłany przez internet. Wystarczy wpisać treść listu lub dołączyć plik PDF, dodać dane odbiorcy i wybrać standard ekonomiczny lub priorytetowy. Listonosz dostarczy neolist bezpośrednio do skrzynki pocztowej wskazanej osoby, firmy lub urzędu. Wkrótce Poczta Polska zaproponuje doręczanie do odbiorcy w kraju jako list polecony.

Neokartka: drukowana kartka dostarczana w Polsce i na świecie w tradycyjnej formie. Neokartka jest też dos-tępna dzięki darmowej aplikacji na smartfony. Dzięki neokart-ce można wysłać samodzielnie wykonaną fotografię lub skorzystać z galerii zdjęć.



*Nietypowe zjawisko! Tatry, Babia i inne góry widziane z Katowic i Sosnowca [ZOBACZ ZDJĘCIA]
*Klubowa Mapa Województwa Śląskiego już działa! [ZOBACZ, GDZIE SIĘ BAWIĆ]
*KATOWICE, SOSNOWIEC, BĘDZIN i CZELADŹ Z LOTU PTAKA [ZOBACZ ZDJĘCIA]
*Zakaz palenia węglem w piecach: Ile to będzie nas kosztowało? [SZOKUJĄCE WNIOSKI]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera