W przyszłym sezonie ma powstać na razie tylko jedna trasa kolejki - od wesołego miasteczka do ogrodu zoologicznego. Artur Cieślak, dyrektor administracyjny Parku Śląskiego, podkreśla, że zgodnie z zawartą z wykonawcą umową, kolejka ma być gotowa na długi weekend majowy (1-4 maja 2014).
- Prace zakładają zmianę rozstawu szyn z 900 milimetrów na bardziej standardowe - 785 milimetrów - tłumaczy Cieślak. Wyjaśnia, że dzięki temu park skorzysta z wypożyczenia atrakcyjnego dla pasażerów taboru. - Całość zostanie wykonana nowoczesną technologią. Zgodnie z obowiązującymi standardami, podbudowa sięgnie na głębokość jednego metra. Na nowe wymienimy też podkłady. Dlatego kolejka będzie mogła funkcjonować przez kolejnych 50 lat - dodaje dyrektor.
Budowa pierwszego odcinka, demontaż starej trasy, oraz projekt nowej kosztują 2,4 miliona złotych. Modernizacja całej trasy kolejki ma kosztować ponad dwa razy tyle. - Mamy już potrzebne pozwolenia Urzędu Transportu Kolejowego na eksploatację - zapewnia Cieślak. - Kolejka, gdy powstawała, miała pełnić głównie funkcje transportowe. Obecnie zależy nam na jej funkcji rekreacyjnej i udostępnieniu zwiedzającym pojazdów, które są już dziś rzadko spotykane - dodaje.
Kolejka powstała w 1957 roku, a od 2011 przestała jeździć z powodów technicznych. Chociaż ma prawie 60 lat, to niektóre jej elementy są dużo starsze. Część torów pochodzi jeszcze z XIX wieku. Na początku miała rozstaw osi o szerokości 1000 milimetrów, później podczas remontu zmniejszono ją do 900 mm. Teraz prace mają ją zwęzić do 785 mm - to typowo górnośląski rozstaw. Kolejka ostatecznie ma jeździć na całej swojej dawnej trasie, czyli między planetarium, ogrodem zoologicznym, wesołym miasteczkiem i Przystanią.
W naszym województwie są jeszcze dwie wąskotorówki: w Bytomiu i Rudach Raciborskich. Obie są czynne.
Taka kolejka jest popularna, ale też nie przynosi zysków
Rozmowa z Kamilem Czarneckim, prezesem Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, który opiekuje się kolejką w Bytomiu
Wąskotorówki są popularne?
Nasza owszem. Tegoroczne wakacje przewyższyły oczekiwania. Pociągi jeździły pełne w każdy weekend. Turyści musieli czasem stać. Przyjeżdżają nawet ludzie spoza województwa. Część traktuje kolejkę jako środek transportu.
To jedyna taka atrakcja w regionie?
W Rudach Raciborskich jest skansen kolejki wąskotorowej i tam można się przejechać nią w dwie strony.
Czy warto w kolejkę wąskotorową inwestować?
W Polsce jest kilkanaście zachowanych kolejek, wszystkie funkcjonują. Nie ukrywajmy jednak, że to dzięki pomocy samorządów, bo kolejki nie są w stanie same na siebie zarobić i dotacje są nieuniknione.
Not. Justyna Toros
*Nietypowe zjawisko! Tatry, Babia i inne góry widziane z Katowic i Sosnowca [ZOBACZ ZDJĘCIA]
*Klubowa Mapa Województwa Śląskiego już działa! [ZOBACZ, GDZIE SIĘ BAWIĆ]
*KATOWICE, SOSNOWIEC, BĘDZIN i CZELADŹ Z LOTU PTAKA [ZOBACZ ZDJĘCIA]
*Zakaz palenia węglem w piecach: Ile to będzie nas kosztowało? [SZOKUJĄCE WNIOSKI]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?