Koleje Śląskie wydzierżawią pociągi od Przewozów...

    Koleje Śląskie wydzierżawią pociągi od Przewozów Regionalnych. Powód? Nowy rozkład jazdy

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Pociąg Kolei Śląskich
    1/2
    przejdź do galerii

    Pociąg Kolei Śląskich ©arc.

    Koleje Śląskie wydzierżawią dziewięć pociągów elektrycznych od Przewozów Regionalnych i liczą na kolejne dziewięć – prawdopodobnie z tego samego źródła. Składy te mają umożliwić pełne wykonanie nowego rozkładu jazdy, który wejdzie w życie w połowie grudnia.
    ZOBACZ KONIECZNIE:
    ROZKŁAD JAZDY KOLEI ŚLĄSKICH OD 15 GRUDNIA 2013 PDF + PLANSZE


    Nowy rozkład Kolei Śląskich już w sieci. A spółka mówi: odcinamy się od tego [ZOBACZ ROZKŁADY JAZDY]

    Nowy rozkład jazdy nie został jeszcze zaakceptowany przez właściciela Kolei Śląskich, czyli samorząd woj. śląskiego, nie został zatem oficjalnie przedstawiony. Koleje Śląskie podają na razie, że aby rozkład ten działał sprawnie, potrzebują 45-48 składów plus 12-15 sztuk w rezerwie. Obecnie - w ramach długookresowych umów - przewoźnik dysponuje 43 pociągami (krótkoterminowe umowy umożliwiające zestawianie siedemnastu kolejnych wygasną z końcem listopada i grudnia).

    CZYTAJ KONIECZNIE:
    Koleje Śląskie tracą pasażerów na własne życzenie [OPINIE CZYTELNIKÓW]
    Koleje Śląskie się kończą. Czas na Koleje Południowe!


    Koleje Śląskie we wrześniu ogłosiły więc dwa przetargi na roczną dzierżawę łącznie 18 tzw. elektrycznych jednostek trakcyjnych (EZT). W pierwszym z nich, właśnie rozstrzygniętym, jedynym oferentem była spółka Przewozy Regionalne, która od 1 stycznia wydzierżawi przewoźnikowi woj. śląskiego (wraz z utrzymaniem) dziewięć takich pociągów za 15,9 mln zł. Pierwotnie Koleje Śląskie szacowały wartość tego zamówienia na 9,9 mln zł.

    Jak poinformował PAP w środę rzecznik Kolei Śląskich Maciej Zaremba, obecna data składania ofert w drugim przetargu (też na dziewięć EZT, o szacunkowej wartości 9,2 mln zł) to 20 listopada. Wcześniej Koleje Śląskie informowały, że jeśli postępowania na dzierżawę pociągów nie przyniosą zakładanych efektów, plan rezerwowy zakłada dalsze wykorzystywanie na wybranych liniach wynajmowanych składów lokomotyw z wagonami.

    ZOBACZ RÓWNIEŻ:
    Koleje Śląskie: Podróżni jak sardynki w puszce - taki tłok na trasie Gliwice - Częstochowa [ZDJĘCIA]
    Czy nowy prezes Piotr Bramorski uzdrowi Koleje Śląskie [WYWIAD]
    Koleje Śląskie: Horror w pociągach Gliwice - Częstochowa [WIDEO]


    Wykorzystywanie tak zestawianych pociągów (obecnie wagony pochodzą z Ceskich Drah, a lokomotywy z PKP Cargo) byłoby odstępstwem od założeń wdrażanego w spółce programu naprawczego, który postuluje możliwą unifikację taboru. Składy z lokomotywami są też droższe niż EZT m.in. pod względem kosztu dostępu do torów. Jednocześnie na rynku nie ma praktycznie innych źródeł takich pojazdów niż Przewozy Regionalne.

    Wyższe od pierwotnie zakładanych koszty dzierżawy pociągów od PR mogą niekorzystnie wpłynąć na wyniki finansowe spółki w przyszłym roku. Zgodnie z założeniami ma ona osiągnąć wówczas minimalny zysk. Władze woj. śląskiego dążą do uzdrowienia własnego przewoźnika, rezygnując ze wspierania m.in. również współnależących do niego Przewozów Regionalnych (mają 9,2 proc. udziałów w PR).

    Samorząd tego regionu przed tygodniem odmówił dołożenia się do 25 mln zł pożyczki, o jaką Przewozy poprosiły swoich właścicieli, czyli marszałków województw. Jednocześnie poprosił spółkę, by ew. konsekwencje nieregulowania przez nią wierzytelności (zajęcie pociągów przez wierzycieli) nie dotknęły tras obsługiwanych na jego zlecenie.
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (4)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      No to sobie pojeździmy nowoczesnym taborem, w kolejnej odsłonie nowej jakości...

      passagerro (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      To już nie wiadomo, czy się śmiać czy płakać...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      I po co ?

      Micyl (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 7

      I po co to wszystko było ? Gdyby nie utrudniano Przewozom Regionalnym działalności przed powołaniem własnych kolei , dzis zapewne byłoby o wiele lepiej i taniej !


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a

      a (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 2

      i dalej jeździlibyśmy rozkładającym się taborem PR


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      do a /dzieciaku/

      Raciborska (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 3

      A tak kup sobie muła i woły ...tez beda potrzebne -jak KS padną i ich marazm będzie coraz bardziej widoczny i dokuczliwy...Docenisz PR-y

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama