Ważne
    Tramwaj Twist przyjechał... ciężarówką. Jak wygląda...

    Tramwaj Twist przyjechał... ciężarówką. Jak wygląda [INFOGRAFIKA]

    Michał Wroński

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Tramwaj Twist przyjechał... ciężarówką. Jak wygląda [INFOGRAFIKA]
    1/2
    przejdź do galerii

    ©infografika Marek Michalski

    Dziś Tramwaje Śląskie oficjalnie zaprezentują w Zabrzu swój najnowszy nabytek - pojazd klasy "Twist". To pierwszy z trzydziestu składów, które spółka zamówiła w bydgoskich zakładach Pesa i pierwszy naprawdę nowy tramwaj kupiony przez przewoźnika w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Czyli od czasu, gdy na torach Śląska i Zagłębia pojawiły się "Karliki". Trudno bowiem za nowe uznać sprowadzane z Niemiec 40-letnie "Helmuty".

    Byle do wiosny



    Dzisiejsza prezentacja dla mediów nie oznacza jednak, że pasażerowie szybko będą mieli okazję przejechać się "Twistem". Jak wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich, nowe wozy zostaną skierowane do ruchu pasażerskiego dopiero w drugim kwartale przyszłego roku (na przekazanie wszystkich producent ma czas do końca listopada 2014 r). Do tego czasu motorniczowie będą szkolić się z ich obsługi.

    ZOBACZ KONIECZNIE:
    Tramwaje Śląskie prezentują: nowy tramwaj Twist w Katowicach [ZDJĘCIA + WIDEO Z TESTÓW]


    "Twisty" pod Jasną Górą



    O ile dla mieszkańców Katowic, Bytomia, Chorzowa czy Sosnowca nowe "Twisty" mogą stanowić nie lada sensację, to w Częstochowie nikogo już nie dziwią. Pod Jasną Górą tramwaje tego typu jeżdżą już od czerwca ubiegłego roku. Dzięki unijnej dotacji Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne kupiło siedem takich składów i choć początki były trudne - nie zamykały się drzwi, były problemy z klimatyzacją oraz elektroniką - to dziś wszystkie pojazdy są już w akcji. Te, które jeździć będą w miastach aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej nie są bliźniaczą kopią tych z Częstochowy.
    - Będą się nieco różnić wyglądem zewnętrznym - zapowiada Andrzej Zowada.

    CZYTAJ RÓWNIEŻ:
    30 tramwajów Twist wjedzie na śląskie tory [ZDJĘCIA]


    Z "klimą" i bez



    Na wyglądzie zewnętrznym różnice między częstochowskimi a śląskimi "Twistami" jednak się nie kończą. Tramwaje spod Jasnej Góry mają nieco więcej miejsc siedzących. Początkowo miały mieć 45, ostatecznie jednak skończyło się na 59 - natomiast te dla Tramwajów Śląskich będą miały 47 foteli.

    Częstochowskie "Twisty" mają ponadto niską podłogę na całej długości i klimatyzację całego wnętrza, także przedziału pasażerskiego, natomiast trzydziestka zamówionych przez Tramwaje Śląskie pojazdów będzie miała klimatyzowaną jedynie kabinę motorniczego oraz niską podłogę tylko na części swojej długości.

    Co jeszcze pasażerowie powinni wiedzieć o "Twiście"? Pojazd wyposażony jest układ antypoślizgowy, system odzyskiwania energii działający podczas hamowania oraz akumulatory, pozwalające na poruszanie się przy braku napięcia w sieci trakcyjnej.

    Wnętrze wagonów jest monitorowane, zaś dzięki specjalnej platformie przy drzwiach wejściowych osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich będą miały ułatwiony dostęp do tramwaju.

    CZYTAJ TAKŻE:
    Tramwaj Twist w Częstochowie ruszył na trasę [ZOBACZ]


    Tramwaj w dwa miesiące



    Produkcja jednego "Twista" trwa około dwóch miesięcy. Zaangażowanych jest w nią około 200 pracowników Pesy, którzy montują w wagonie m.in. blisko 17 kilometrów przewodów. Każdy z trzydziestu pojazdów jeszcze w fabryce przechodzi test instalacji elektrycznej, szczelności poszycia, dachu i wielu elementów zewnętrznych. Dopiero po zaliczeniu tych wszystkich badań wagony są wciągane na specjalną naczepę samochodu ciężarowego i transportowane na Śląsk.

    *Ruch Chorzów będzie miał nowy wspaniały stadion. ZOBACZ ZWYCIĘSKI PROJEKT
    *Imprezy na Andrzejki 2013. Gdzie się bawić? ZOBACZ Klubowa Mapa Województwa Śląskiego
    *Tramwaje Śląskie mają nowy tramwaj Twist ZDJĘCIA Z TESTÓW
    *Mayday Poland 2013 w katowickim Spodku RELACJA + WIDEO + ZDJĘCIA
    Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

    Czytaj także

      Komentarze (5)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      klima

      asd (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      Raczej ważniejsza jest możliwość otwarcia wielu okien (dachu) i dobra wentylacja składu niż klimatyzacja.
      to nie jest samochód gdzie jedzie maks 5 osób - w tramwaju klimatyzacja musi być jak...rozwiń całość

      Raczej ważniejsza jest możliwość otwarcia wielu okien (dachu) i dobra wentylacja składu niż klimatyzacja.
      to nie jest samochód gdzie jedzie maks 5 osób - w tramwaju klimatyzacja musi być jak smok,. Z założenia , jak montują klimę to zmniejszają ilość otwieranych okien. I jak klima nawali albo oszczędne tramwaje ją wyłączą - to jest lipa na całej linii.

      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      bez przesady

      Jan (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

      Z tą klimatyzacją to nie przesadzać nikt nie jedzie godzinami ,te pare minut można wytrzymąć zwłaszcza że w Katowicach na pieprzone są przystanki co pare metrów i ta jazda wygląda...rozwiń całość

      Z tą klimatyzacją to nie przesadzać nikt nie jedzie godzinami ,te pare minut można wytrzymąć zwłaszcza że w Katowicach na pieprzone są przystanki co pare metrów i ta jazda wygląda koszmarnie.Druga sprawa niech ktoś mądry odpowie skąd się bierze cena tyle milionów za tramwaj przecież tam nic nie ma silnik elektryczny jest dużo tańszy niż spalinowy reszta wyposażenia jest na podobnym poziomie to dlaczego tramwaj jest kilka razy droższy ??zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Skanda!

      Pan (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 1

      Nowe tramaje bez klimatyzcji?! Kto to zamawiał?! Żeby w 2013 roku kupować nowe tramwaje bez klimatyzacji to skandal! Pozdrawiam wszystkich pasażerów gotujących się w ciepłe dni w tych konserwach!!!


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bez paniki

      Miro (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 2

      Tramwajarze wiedzą, co robią. Teraz jest chłodno, więc normą stały się pociągi złożone z jednego wagonu - ludziom ściśniętym, jak śledzie w beczce, po prostu jest cieplej. Latem wyjmie się szyby i...rozwiń całość

      Tramwajarze wiedzą, co robią. Teraz jest chłodno, więc normą stały się pociągi złożone z jednego wagonu - ludziom ściśniętym, jak śledzie w beczce, po prostu jest cieplej. Latem wyjmie się szyby i korzyść będzie podwójna: naturalna klimatyzacja i nikt ich nie wybije. Na szczególnie obłożonych liniach wprowadzi się przewiewne drezyny z ręcznym napędem na wajchę, która służy również od lat do przerzucania zwrotnic. KZK GOP planuje też specjalny bilet wakacyjno-turystyczny, który uprawniać będzie do pieszych marszów wzdłuż torów tramwajowych (lipiec/sierpień, 240 zł).
      A tak na poważnie, to gdyby Tramwaje Śląskie przez parę dni obsługiwały swoim "standardem" np. linie w jakiejś konurbacji za Odrą, skończyłoby się to zamieszkami miejscowej ludności i interwencją oddziałów specjalnych policji.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      W Krakowie Dotychczas eksploatowane wagony NGT6 o długości 26 m odpowiadają pociągowi tramwajowemu ś

      mblewicki@op.pl (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      W Krakowie MKP Nowe Bombardiery różnią się od dotychczasowych eksploatowanych egzemplarzy NGT6 stylistyką przodu i tyłu wagonu. Środkowy człon w porównaniu z NGT6 - jest dłuższy i wyposażony w 2...rozwiń całość

      W Krakowie MKP Nowe Bombardiery różnią się od dotychczasowych eksploatowanych egzemplarzy NGT6 stylistyką przodu i tyłu wagonu. Środkowy człon w porównaniu z NGT6 - jest dłuższy i wyposażony w 2 wózki toczne oraz parę drzwi. Napędowe są wózki: pierwszy i czwarty, dlatego też w skrajnych członach pojazdu występuje wyższa podłoga. Tramwaj jest napędzany przez cztery silniki asynchroniczne prądu trójfazowego o mocy 105 kW z własnym chłodzeniem. Tak jak pozostałe Bombardiery, wagony NGT8 wyposażone są w silniki czeskiej firmy Škoda. Pojazd jest wyposażony w pięcioro drzwi dwuskrzydłowych oraz dwoje drzwi jednoskrzydłowych. Wnętrze tramwaju jest klimatyzowane. Pojazd posiada dwa automaty biletowe, zlokalizowane naprzeciw drzwi w każdym z zewnętrznych członów. Informacja pasażerska składa się z zewnętrznych wyświetlaczy ledowych oraz wewnętrznych monitorów usytuowanych zarówno pod sufitem jak i naprzeciw drzwi w zewnętrznych członach. Świetlówki zostały zastąpione lampami ledowymi umieszczonymi na suficie. Wyposażenie wnętrza oprócz monitoringu, składa się również z interkomu przy każdych drzwiach czyli bezpośredniego połączenia głosowego do motorniczego, a także ledowe podświetlenie krawędzi stopni i poręczy. Rozwiązanie to zastosowane zostało specjalnie na życzenie MPK SA w Krakowie.
      W Bytomiu tramwaj linii nr. 6,19 nie są dostosowane dla osób niepełnosprawnych.
      Kraków będzie pierwszym miastem w Polsce, w którym do obsługi jednej z linii autobusowych wykorzystane zostaną wyłącznie autobusy elektryczne. Linia powstanie w ramach kontraktu, jaki miasto podpisało w czwartek z firmą przewozową Mobilis.
      Zgodnie z warunkami postępowania mają to być nowe, niskopodłogowe pojazdy przystosowane Zgodnie z warunkami postępowania mają to być nowe, niskopodłogowe pojazdy przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Autobusy mają być wyposażone m.in. w system informacji dla pasażerów, klimatyzację, drzwi otwierane specjalnymi przyciskami, automaty biletowe z możliwością płatności kartami płatniczymi.. Autobusy mają być wyposażone m.in. w system informacji dla pasażerów, klimatyzację, drzwi otwierane specjalnymi przyciskami, automaty biletowe z możliwością płatności kartami płatniczymi.
      W Bytomiu 19, 6 tramwaj Zgodnie z warunkami postępowania mają to być nowe, niskopodłogowe pojazdy przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Autobusy mają być wyposażone m.in. w system informacji dla pasażerów, klimatyzację, drzwi otwierane specjalnymi przyciskami, automaty biletowe z możliwością płatności kartami płatniczymi.

      zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama