Byle do wiosny
Dzisiejsza prezentacja dla mediów nie oznacza jednak, że pasażerowie szybko będą mieli okazję przejechać się "Twistem". Jak wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich, nowe wozy zostaną skierowane do ruchu pasażerskiego dopiero w drugim kwartale przyszłego roku (na przekazanie wszystkich producent ma czas do końca listopada 2014 r). Do tego czasu motorniczowie będą szkolić się z ich obsługi.
ZOBACZ KONIECZNIE:
Tramwaje Śląskie prezentują: nowy tramwaj Twist w Katowicach [ZDJĘCIA + WIDEO Z TESTÓW]
"Twisty" pod Jasną Górą
O ile dla mieszkańców Katowic, Bytomia, Chorzowa czy Sosnowca nowe "Twisty" mogą stanowić nie lada sensację, to w Częstochowie nikogo już nie dziwią. Pod Jasną Górą tramwaje tego typu jeżdżą już od czerwca ubiegłego roku. Dzięki unijnej dotacji Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne kupiło siedem takich składów i choć początki były trudne - nie zamykały się drzwi, były problemy z klimatyzacją oraz elektroniką - to dziś wszystkie pojazdy są już w akcji. Te, które jeździć będą w miastach aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej nie są bliźniaczą kopią tych z Częstochowy.
- Będą się nieco różnić wyglądem zewnętrznym - zapowiada Andrzej Zowada.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
30 tramwajów Twist wjedzie na śląskie tory [ZDJĘCIA]
Z "klimą" i bez
Na wyglądzie zewnętrznym różnice między częstochowskimi a śląskimi "Twistami" jednak się nie kończą. Tramwaje spod Jasnej Góry mają nieco więcej miejsc siedzących. Początkowo miały mieć 45, ostatecznie jednak skończyło się na 59 - natomiast te dla Tramwajów Śląskich będą miały 47 foteli.
Częstochowskie "Twisty" mają ponadto niską podłogę na całej długości i klimatyzację całego wnętrza, także przedziału pasażerskiego, natomiast trzydziestka zamówionych przez Tramwaje Śląskie pojazdów będzie miała klimatyzowaną jedynie kabinę motorniczego oraz niską podłogę tylko na części swojej długości.
Co jeszcze pasażerowie powinni wiedzieć o "Twiście"? Pojazd wyposażony jest układ antypoślizgowy, system odzyskiwania energii działający podczas hamowania oraz akumulatory, pozwalające na poruszanie się przy braku napięcia w sieci trakcyjnej.
Wnętrze wagonów jest monitorowane, zaś dzięki specjalnej platformie przy drzwiach wejściowych osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich będą miały ułatwiony dostęp do tramwaju.
CZYTAJ TAKŻE:
Tramwaj Twist w Częstochowie ruszył na trasę [ZOBACZ]
Tramwaj w dwa miesiące
Produkcja jednego "Twista" trwa około dwóch miesięcy. Zaangażowanych jest w nią około 200 pracowników Pesy, którzy montują w wagonie m.in. blisko 17 kilometrów przewodów. Każdy z trzydziestu pojazdów jeszcze w fabryce przechodzi test instalacji elektrycznej, szczelności poszycia, dachu i wielu elementów zewnętrznych. Dopiero po zaliczeniu tych wszystkich badań wagony są wciągane na specjalną naczepę samochodu ciężarowego i transportowane na Śląsk.
*Ruch Chorzów będzie miał nowy wspaniały stadion. ZOBACZ ZWYCIĘSKI PROJEKT
*Imprezy na Andrzejki 2013. Gdzie się bawić? ZOBACZ Klubowa Mapa Województwa Śląskiego
*Tramwaje Śląskie mają nowy tramwaj Twist ZDJĘCIA Z TESTÓW
*Mayday Poland 2013 w katowickim Spodku RELACJA + WIDEO + ZDJĘCIA
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?