18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Magistrala Węglowa: Polska kolej, oręż w polsko-niemieckiej wojnie celnej

Bartłomiej Romanek
Dzisiaj przeżywamy i z uwagą śledzimy wieści dotyczące budowy nowych autostrad i rozbudowy dworców oraz portów lotniczych. Ale Polska międzywojenna także miała wielką komunikacyjną inwestycję, którą mogła się pochwalić w Europie, a którą zrealizowała mimo ogólnoświatowego kryzysu. Powstała ponad 80 lat temu Magistrala Węglowa była ogromnym przedsięwzięciem. Stała się też narzędziem w wojnie celnej, którą II RP prowadziła z Niemcami.

Wstrzymali import

Polski rząd do działania zmusiła rozpoczęta przez Niemcy wojna celna. W 1925 roku wygasła nałożona na zachodnich sąsiadów klauzula najwyższego uprzywilejowania towarów z Ententy, w tym z Polski. Jednocześnie zakończyło się zwolnienie z cła produktów z województwa śląskiego (głównie węgla kamiennego).

Z uwagi na niekorzystne ceny Niemcy wstrzymały import węgla z województwa śląskiego. Polska odpowiedziała pod-wyższeniem ceł na niemieckie towary, ale korzyści na wojnie celnej odnosiły tylko Niemcy.

Skuteczną metodą walki miała być budowa Magistrali Węglowej, łączącej Śląsk i port w Gdyni, dzięki czemu zaczęto sprzedawać węgiel do Skandynawii.

Nowoczesna inwestycja

Projekt nowej Magistrali Węglowej zakładał budowę dwóch odcinków - południowego: Herby Nowe - Karsznice - Inowrocław oraz odcinka północnego: z Bydgoszczy do Gdyni. Obydwa odcinki miała połączyć dwutorowa linia Inowrocław - Bydgoszcz, wybudowana jeszcze w 1872 roku. W skład nowej magistrali wchodził również wybudowany już wcześniej odcinek Katowice - Herby Nowe.

Magistrala Węglowa i budowane wówczas mniejsze odcinki miały scalić w jeden organizm kraj, który był podzielony wcześniej pomiędzy trzech zaborców. Stan trakcji kolejowych był w nich bardzo różny. Zdecydowanie najlepiej wyglądała infrastruktura w zaborze pruskim.

Dla Polski budowa Magistrali Węglowej była również ogromnym wyzwaniem ze względu na panujący na świecie wielki kryzys. Pomocną dłoń podali Francuzi, którzy wciąż czuli się zagrożeni ze strony Niemiec. Środkowy odcinek magistrali został wybudowany przy udziale francuskiego kapitału przez Francusko-Polskie Towarzystwo Kolejowe, w którym udziałowcami był Bank Gospodarstwa Krajowego, Banque des Pays du Nord oraz koncern Schneider et Cie.

Nowa Magistrala Węglowa była inwestycją niezwykle nowoczesną. Całość mierzyła 552 km (w tym 458 km całkiem nowej linii) i była to najkrótsza droga łącząca Katowice i Gdynię. Magistrala była w większości jednotorowa, ale budowę przeprowadzono tak, że istniała możliwość położenia drugiego toru. Zaletą Magistrali Węglowej była jej jednolitość pod względem technicznym i nowoczesne wyposażenie, co ułatwiało transport. Została poprowadzona łagodnymi wzniesieniami (do 5 promili) i łagodnymi łukami. Tylko na końcowym odcinku na Kaszubach wzniesienia przekraczały 10 promili, przez co w 1930 roku koło Wielkiego Kacka wykoleił się pociąg z węglem, ale po zastosowaniu dodatkowych zabezpieczeń ten problem rozwiązano.

Magistralę oddano 1 marca 1933 roku, kiedy otwarto ostatni odcinek Karsznice - Inowrocław. Okazała się ona wielkim sukcesem ekonomicznym. W ciągu czterech lat (od 1933 do 1937 roku) zyski z magistrali wzrosły aż 18-krotnie do 18 milionów złotych rocznie.

HISTORIA ŚLĄSKA I REGIONU W DZIENNIKU ZACHODNIM [SENSACYJNE FAKTY, NIEZWYKŁE ZDJĘCIA]



*Ślązak Roku 2013 już wybrany! Poznajcie zwycięzców DUŻO ZDJĘĆ
*Koniec dramatu 32-letniej Małgosi Komorowskiej z Jastrzębia. Odzyska zdrowie?
*Niesamowity rekord prędkości Pendolino w Polsce 291 km/h ZDJĘCIA + WIDEO
*Wojak Boxing Night RELACJA+ZDJĘCIA Jonak i Kołodziej zwyciężają!

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!