Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kupiłeś bubla? Zadzwoń pod 800 007 707 PORADNIK KONSUMENTÓW

JJ
Jeśli masz zastrzeżenia do jakości kupionego towaru lub sklep nie chce przyjąć reklamacji, możesz skorzystać z bezpłatnej Infolinii Konsumenckiej. Federacja Konsumentów prowadzi ją kolejny rok, a finansuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prawnicy, zarazem konsultanci, udzielają telefonicznie porad i pomocy prawnej od poniedziałku do piątku w godzinach od 9 do 17.

W pierwszych trzech kwartałach 2013 roku Federacja Konsumentów odebrała 63.130 interwencji telefonicznych pod podany numer, co oznacza taką samą liczbę udzielonych porad prawnych w okresie od stycznia do września 2013 r. Z analizy trzech kwartałów poradnictwa konsumenckiego, udzielanego poprzez infolinię, można stwierdzić, że jego struktura niewiele zmienia się w ostatnich latach. Nadal konsumenci mają problemy z tymi samymi branżami i towarami, a liczba zgłaszanych skarg jest bardzo duża. Oto czego najczęściej dotyczyły porady prawne.

Najczęściej porady były podpowiedziami, co zrobić z zakupionym wadliwym obuwiem, odzieżą, sprzętem RTV i AGD lub komputerowym, wyposażeniem wnętrz, telefonami komórkowymi, odzieżą, samochodami i akcesoriami do nich, materiałami budowlanymi. Rzadziej konsumenci mieli problemy z takimi produktami, jak biżuteria, zabawki, sprzęt rehabilitacyjny, płyty CD lub DVD czy artykuły spożywcze.

Druga grupa porad prawnych - pod względem liczby zgłaszanych problemów - dotyczyła usług - najczęściej telekomunikacyjnych, korzystania z internetu, telewizji kablowej i satelitarnej, bankowych, remontowo-budowlanych, ubezpieczeniowych, dostawy mediów, motoryzacyjnych, turystycznych. Rzadziej były to kłopoty dotyczące usług transportowych, edukacyjnych, windykacyjnych, parabankowych.

Osobną grupę stanowiły porady prawne dotyczące problemów z zakupami na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Najczęściej konsumenci zgłaszali problemy i szukali pomocy prawnej w związku z zakupami w internecie, u akwizytora, z katalogu, w trakcie wyjazdów połączonych z prezentacją towaru. Prawnicy-konsultanci FK udzielają porad i pomocy prawnej bezpośrednio dzwoniącemu konsumentowi. Dlatego konsument powinien mieć przygotowane i uporządkowane konkretne pytania czy ewentualnie dokumenty - by przedstawić zwięźle problem, bo to ułatwia udzielanie porad. Wiele spraw, z którymi zwracają się konsumenci, jest jednak zbyt skomplikowanych.

Wymagają głębszej analizy, wyjaśnienia, podjęcia interwencji, napisania pisma, w tym procesowego, wystąpienia do przedsiębiorcy itp. W takich sytuacjach konsument jest zapraszamy do oddziałów FK działających w całej Polsce. Dane teleadresowe oddziałów terenowych Federacji Konsumentów dostępne są na stronie FK: federacja-konsumentow.org.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera