W pierwszych trzech kwartałach 2013 roku Federacja Konsumentów odebrała 63.130 interwencji telefonicznych pod podany numer, co oznacza taką samą liczbę udzielonych porad prawnych w okresie od stycznia do września 2013 r. Z analizy trzech kwartałów poradnictwa konsumenckiego, udzielanego poprzez infolinię, można stwierdzić, że jego struktura niewiele zmienia się w ostatnich latach. Nadal konsumenci mają problemy z tymi samymi branżami i towarami, a liczba zgłaszanych skarg jest bardzo duża. Oto czego najczęściej dotyczyły porady prawne.
Najczęściej porady były podpowiedziami, co zrobić z zakupionym wadliwym obuwiem, odzieżą, sprzętem RTV i AGD lub komputerowym, wyposażeniem wnętrz, telefonami komórkowymi, odzieżą, samochodami i akcesoriami do nich, materiałami budowlanymi. Rzadziej konsumenci mieli problemy z takimi produktami, jak biżuteria, zabawki, sprzęt rehabilitacyjny, płyty CD lub DVD czy artykuły spożywcze.
Druga grupa porad prawnych - pod względem liczby zgłaszanych problemów - dotyczyła usług - najczęściej telekomunikacyjnych, korzystania z internetu, telewizji kablowej i satelitarnej, bankowych, remontowo-budowlanych, ubezpieczeniowych, dostawy mediów, motoryzacyjnych, turystycznych. Rzadziej były to kłopoty dotyczące usług transportowych, edukacyjnych, windykacyjnych, parabankowych.
Osobną grupę stanowiły porady prawne dotyczące problemów z zakupami na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Najczęściej konsumenci zgłaszali problemy i szukali pomocy prawnej w związku z zakupami w internecie, u akwizytora, z katalogu, w trakcie wyjazdów połączonych z prezentacją towaru. Prawnicy-konsultanci FK udzielają porad i pomocy prawnej bezpośrednio dzwoniącemu konsumentowi. Dlatego konsument powinien mieć przygotowane i uporządkowane konkretne pytania czy ewentualnie dokumenty - by przedstawić zwięźle problem, bo to ułatwia udzielanie porad. Wiele spraw, z którymi zwracają się konsumenci, jest jednak zbyt skomplikowanych.
Wymagają głębszej analizy, wyjaśnienia, podjęcia interwencji, napisania pisma, w tym procesowego, wystąpienia do przedsiębiorcy itp. W takich sytuacjach konsument jest zapraszamy do oddziałów FK działających w całej Polsce. Dane teleadresowe oddziałów terenowych Federacji Konsumentów dostępne są na stronie FK: federacja-konsumentow.org.pl
*Ślązak Roku 2013 już wybrany! Poznajcie zwycięzców DUŻO ZDJĘĆ
*Koniec dramatu 32-letniej Małgosi Komorowskiej z Jastrzębia. Odzyska zdrowie?
*Niesamowity rekord prędkości Pendolino w Polsce 291 km/h ZDJĘCIA + WIDEO
*Wojak Boxing Night RELACJA+ZDJĘCIA Jonak i Kołodziej zwyciężają!
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?