Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnicy Katowic brak. Jest za to... skrót przez las

Justyna Przybytek
Od dziś przejezdny jest skrót z Ligoty i Panewnik do  centrum Katowic. Jedziecie przez las i wyjeżdżacie na węźle Batory na autostradzie A4.
Od dziś przejezdny jest skrót z Ligoty i Panewnik do centrum Katowic. Jedziecie przez las i wyjeżdżacie na węźle Batory na autostradzie A4. Marek Michalski
Dziś w Katowicach otwarty zostanie drogowy łącznik prowadzący z ulicy Panewnickiej do Chorzowa Batorego, tzw. obwodnica Panewnik. Alternatywna dla ulic Kościuszki i Mikołowskiej droga z Ligoty i Panewnik do Śródmieścia biegnie przez las aż do autostrady A4 (węzeł Batory). Stąd już tylko kilka minut zajmie dojazd do centrum stolicy aglomeracji.

Tak zwana obwodnica Panewnik istniała już od lat, ale samochody jeździły nią nielegalnie. Droga, długa na 3,5 kilometra, biegnąca od ulicy Panewnickiej do A4 przez las wzdłuż ośrodka Radoszowy, była drogą techniczną wykorzystywaną przez służby Lasów Państwowych. Dla kierowców obowiązywał tam zakaz ruchu, ale i tak ze skrótu korzystali, aby dostać się z Panewnik i Ligoty do autostrady i stąd do Chorzowa albo Śródmieścia Katowic.

Co ciekawe, tylko fragment drogi należy do Katowic, a część do Chorzowa, tyle że chorzowski magistrat nie kwapił się do przeprowadzenia jej remontu. Katowicki też nie miał tego w planach. Do czasu.

Modernizację zlecono, bowiem wizja budowy prawdziwej obwodnicy dla południowych dzielnic Katowic, czyli przebudowy ulicy 73. Pułku Piechoty, jest coraz bardziej odległa. Inwestycja wyceniona jest na około 700 mln zł i - to już przesądzone - będzie realizowana etapami, ale nic nie wskazuje na to, że modernizacja rozpocznie się w najbliższym czasie. Władze Katowic chcą poszczególne etapy realizować z unijnym dofinansowaniem, ale dopiero w perspektywie 2014-2020.

Tymczasem południe Katowic jak w korkach stało, tak stoi. Sytuacja z roku na rok robi się gorsza, bo właśnie południowe dzielnice stolicy aglomeracji rozrastają się najmocniej: przybywa tu nowych osiedli mieszkaniowych i ludzi. Problem w tym, że za zmianami nie nadąża infrastruktura. Kierowcy korzystają z dwóch dróg prowadzących do centrum: Mikołowskiej i Kościuszki. Obu zatłoczonych. Zanim jednak na nie wjadą, muszą wydostać się z "wąskich gardeł" w swoich dzielnicach. A wydostać się z Kostuchny, Piotrowic, Ligoty, albo Panewnik wąskimi ulicami wcale nie jest łatwo.

Urzędnicy wpadli więc na pomysł, jak kierowcom codziennie tkwiącym w korkach w południowych dzielnicach przynajmniej w niewielkim stopniu życie ułatwić. I tak drogę, którą niewielka część zmotoryzowanych wykorzystywała jako skrót, postanowiono wyremontować i udostępnić.

Miasto zawarło więc porozumienie z Lasami Państwowymi i przystąpiło do przebudowy. Skrót nadal jest własnością Lasów, ale pozostaje w dyspozycji Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach. Właśnie MZUiM na początku tego roku za 3 mln zł zlecił przebudowę fragmentu drogi od Panewnickiej do wiaduktu kolejowego.

- Drugi fragment, do węzła Batory, będzie modernizowany w przyszłym roku, także za kwotę 3 mln zł - zapowiada Jakub Jarząbek z biura prasowego Urzędu Miasta w Katowicach. Dodaje, że wówczas przy okazji prac, wzdłuż drogi powstanie też trasa rowerowa.

- A także zamontowane zostaną instalacje zapobiegające wkraczaniu na jezdnię zwierząt zgodnie z projektem Nadleśnictwa Katowice - zapewnia.

Nowa droga, mimo że odnowiona w części, jest już przejezdna. Trasa jest dwukierunkowa, jednak korzystać mogą z niej jedynie samochody osobowe. Dodatkowo obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 50 km na godzinę.

Obwodnica Panewnik to jedna z niewielu nowych dróg, jakie wybudowano w ostatnim czasie w Katowicach. W zarządzie miasta jest ok. 540 kilometrów dróg. Nowych przybywa, ale progres nie jest spektakularny: w 2011 r. wybudowano 5 km nowych jezdni. Zaś od ubiegłego roku trwa budowa układu komunikacyjnego dla strefy kultury na terenie po kopalni Katowice. W sumie ma tu powstać sześć nowych dróg, ale pewna jest realizacja i oddanie do użytku trzech. Trzy kolejne powstaną dopiero w bliżej nieokreślonej przyszłości.

CZYTAJ TAKŻE:
Przebudowa Katowic. Będzie horror, potem powstanie ul. Śródmiejska

Niedaleko strefy kultury budowana jest też ulica Śródmiejska, długi na 500 metrów łącznik między ulicą Chorzowską a ul. Piotra Skargi. Śródmiejska powstanie w ramach drugiego etapu przebudowy centrum Katowic.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!