Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Świąteczne zakupy Polaków - raport

.
Mniej rozrzutni, zwracający uwagę na ceny i coraz bardziej online – tacy są Polacy podczas przedświątecznych zakupów Anno Domini 2013

Najchętniej między 100 zł a 350 zł chcieliby wydać Polacy na bożonarodzeniowe prezenty – wynika z ankiety przeprowadzonej wśród użytkowników serwisu Ceneo.pl. Prawie połowa z nas kupuje prezenty tydzień-dwa przed świętami. Już 37 proc. robi to w Internecie.

Jak co roku serwis Ceneo.pl zbadał preferencje Polaków dotyczące świątecznych zakupów. W badaniu wzięło udział 2,6 tys. internautów. Wyniki pokazują, że choć Polacy nie ograniczają drastycznie zakupu prezentów, chcą jednak na nie wydać mniej niż przed rokiem.

Najwięcej, bo prawie 30 proc. ankietowanych, planuje na obdarowanie najbliższych przeznaczyć 101-350 zł (podobnie jak w zeszłym roku). Między 351 zł a 550 zł zamierza na to wydać 21 proc. rodaków (w 2012 roku 25 proc.), do 750 zł – 11 proc. (rok wcześniej prawie 13 proc.). Zmniejszyła się liczba chcących wydać na prezenty powyżej 1000 zł – z 11,7 proc. w 2012 r. do 8,9 proc. obecnie. Jednocześnie coraz więcej jest tych, którzy planują na to przeznaczyć tylko do 100 zł (9,2 proc. dziś wobec 10,5 proc. rok temu).

Prawie połowa ankietowanych ma zamiar kupić prezenty na tydzień, dwa tygodnie przed świętami. Jednak systematycznie rośnie grupa osób, które o prezentach dla najbliższych myślą z wyprzedzeniem i chcąc uniknąć kolejek oraz oszczędzić sobie nerwów, kupują je jeszcze w listopadzie (obecnie to 29 proc.). Prawie połowa obdarowuje 3-5 osób, 19 proc.: 6-10 osób, 16 proc.: 1-2 osoby.

Co kupujemy?
Przede wszystkim perfumy i kosmetyki, ubrania, zabawki i książki, w mniejszym stopniu biżuterię, zegarki, sprzęt RTV-AGD, płyty z muzyką, gry komputerowe.
Jeszcze w ubiegłym roku najwięcej ankietowanych deklarowało, że po prezenty świąteczne uda się do supermarketu lub hipermarketu (ok. 34 proc.). Tymczasem w tym roku takich osób jest już tylko 23 proc. Podobnie jest w przypadku tych, którzy zwykli to robić w tradycyjnych sklepach – ich liczba spadła z 31 proc. do niecałych 22 proc. Gdzie się podziali ci kupujący? Z badania wynika, że znacząco zwiększyła się grupa szukających i zamawiających podarunki dla najbliższych w Internecie (z 31,5 proc. do ponad 37 proc.).

Komentarz Agaty Stachowiak z Ceneo.pl

Polacy kupują w sieci coraz więcej i coraz chętniej, a prawdziwy boom zakupowy tak jak w tradycyjnym handlu, przypada na okres przed świętami. Nic w tym dziwnego, że zamiast gonić po zatłoczonych sklepach i spędzać godziny w niekończących się kolejkach, wybieramy zakupy w zaciszu własnego domu, przed ekranem komputera.

W gąszczu internetowych ofert pozwalają odnaleźć się porównywarki cen, dzięki którym prześwietlimy nie tylko produkt, ale też sklep i sprzedawcę. Kupujący mają również wolną rękę w kwestii płatności czy formy dostarczenia towaru, co przed świętami nie pozostaje bez znaczenia. Osoby, które o prezentach myślą na kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem, ze spokojem mogą czekać na wizytę listonosza czy kuriera. Jednak jak pokazały wyniki naszego badania, Polacy cały czas świąteczne zakupy zostawiają na ostatnią chwilę i jeśli zamówią towar w okolicach 20 grudnia, mogą zostać bez podarków dla najbliższych. W tej sytuacji warto poszukać sklepów internetowych, które oprócz atrakcyjnej ceny, oferują możliwość odbioru osobistego. Informacji o tym, gdzie najbliżej dany produkt odbierzemy osobiście, można szukać w serwisie CeneoLokalnie.pl, który prezentuje ofertę sklepów z całej Polski. W ten sposób jeszcze tego samego dnia prezent dla mamy czy taty może trafić w nasze ręce, a następnie pod choinkę.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera