Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Peron piąty na dworcu w Katowicach jest legendarny. A pasażerowie wkurzeni [ZDJĘCIA]

Monika Krężel
Na słynnym peronie piątym katowickiego dworca PKP nie ma ani kasy biletowej ani poczekalni z prawdziwego zdarzenia. Jest co prawda dach, ale nie osłoni podróżnych przed zimnem i wiatrem
Na słynnym peronie piątym katowickiego dworca PKP nie ma ani kasy biletowej ani poczekalni z prawdziwego zdarzenia. Jest co prawda dach, ale nie osłoni podróżnych przed zimnem i wiatrem Lucyna Nenow
Od otwarcia nowej hali dworca PKP w Katowicach minął rok, a kilka miesięcy upłynęło od zakończenia remontu peronów. Tymczasem część pasażerów nadal odjeżdża z legendarnego peronu piątego.

Od otwarcia nowej hali dworca PKP w Katowicach minął rok, a kilka miesięcy upłynęło od zakończenia remontu peronów.

Tymczasem część pasażerów nadal odjeżdża z legendarnego peronu piątego. Dotyczy to podróżnych jadących w kierunku Chełmu Śląskiego, Imielina, Oświęcimia i Czechowic-Dziedzic. - Ciągle biegamy kilkaset metrów, żeby się przesiąść na pociąg odjeżdżający z głównej stacji - denerwuje się jedna z pasażerek. - Na peronie piątym nie ma ani kasy biletowej, ani poczekalni czy porządnej wiaty osłaniającej przed wiatrem. Czy naprawdę nie dało się "upchnąć" tego jednego pociągu na peronach 1 - 4? - pyta.

CZYTAJ TAKŻE:
Mój reporter: Po co na dworcu w Katowicach jest peron 5?

Pasażer biega po torach

O tym, że peron piąty ma się dobrze i nadal służy pasażerom przypomniała nam pani Jadwiga podróżująca kilka razy w tygodniu z Chełma Śląskiego do Katowic. Czytelniczka jeździ pociągiem S31 (Katowice - Mysłowice - Imielin - Oświęcim - Czechowice-Dziedzice).

- Od 40 lat korzystam z tego połączenia, bo z mojej miejscowości dojazd pociągiem jest najwygodniejszy - mówi pani Jadwiga. - Co prawda, kiedyś to był komfort, jeździło się elegancko, bo pociągi były nawet co godzinę. Teraz jest kilka kursów w ciągu dnia, ale ludzie chętnie z nich korzystają, bo przecież sporo osób z Oświęcimia czy Czechowic-Dziedzic pracuje w Katowicach. Poza tym z Bierunia czy Imielina też najlepiej jest dojechać pociągiem do Katowic - uważa.

- Sęk jednak w tym, że pociąg relacji Katowice - Czechowice-Dziedzice odjeżdża z peronu piątego. To legendarny peron, z którego pierwsze pociągi wyruszyły w lutym 2011 roku. Położony jest za kinoteatrem Rialto, kilkadziesiąt metrów od wejścia do tunelu pod peronem czwartym katowickiego dworca. Na peronie piątym zatrzymywały się pociągi, które nie mieściły się na przebudowywanych peronach dworca głównego. - Dworzec jest dawno oddany, a my dalej wysiadamy na piątym - denerwuje się nasza Czytelniczka. - Ludzie, którzy chcą się przesiąść na inne pociągi biegają często po torach, żeby na nie zdążyć. Gdyby chcieli iść normalnie ruchliwą ulicą Wojewódzką i potem tunelem pod peronem czwartym, to wielu nie zdążyłoby na przesiadkę - opowiada.

Kolejny problem to brak na peronie piątym kasy biletowej. - Nie wszyscy mają bilety miesięczne, więc muszą kupować zwykłe. I też wtedy podróżni biegają między dworcem a peronem piątym, bo boją się, że będą musieli płacić dodatkowo 5 złotych za wypisanie biletu przez konduktora - mówi pani Jadwiga. - Generalnie to podróżowanie z peronu piątego jest mocno uciążliwe. Ciągle zastanawiam się, dlaczego nie da się "upchnąć" tego jednego pociągu tak, by odjeżdżał z głównej stacji.

Dobra wiadomość dla podróżujących pociągiem z Katowic do Czechowic-Dziedzic:

- Od 15 grudnia 2013 roku na peron piąty będzie przyjeżdżał do Katowic tylko jeden pociąg z Czechowic-Dziedzic o godzinie 7.36. Także tylko jeden będzie odjeżdżał do Czechowic-Dziedzic o godzinie 9.30 - mówi Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA. - Pozostałe będą odjeżdżać z peronów 1 - 4. A peron piąty będzie wykorzystywany głównie w sezonie - dodaje.

Maciej Zaremba, rzecznik prasowy Kolei Śląskich:

W odniesieniu do kwestii poruszonej przez Czytelniczkę pragniemy zaznaczyć, że o przydziale peronów dla poszczególnych pociągów decyduje zarządca infrastruktury kolejowej, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe SA - podmiot niezależny od Kolei Śląskich.

Dodam, że prowadzimy z PKP PLK SA rozmowy mające na celu zmniejszenie do minimum liczby pociągów Kolei Śląskich zatrzymujących się przy peronie 5 w Katowicach. Efektem tych rozmów jest zwiększenie - w nowym rozkładzie jazdy Kolei Śląskich - liczby pociągów jadących w kierunku Oświęcimia (oraz z niego wracających) odjeżdżających z peronów 1-4.
Rozkład jazdy uwzględniający te zmiany wchodzi w życie 15 grudnia 2013 r.

Warto także dodać, że opłata manipulacyjna w wysokości 5 zł nie jest pobierana w przypadku, gdy na stacji, na której pasażer rozpoczyna podróż, nie ma czynnej kasy biletowej.

Ponadto, z tej opłaty zwolnione są osoby niepełnosprawne oraz osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, czyli np. osoby z małymi dziećmi, osoby starsze (mające powyżej 70 lat), osoby mające trudności w porozumiewaniu się z otoczeniem, czy też osoby przewożące rower. Pełna lista osób zwolnionych z tej opłaty znajduje się w Regulaminie przewozu osób, zwierząt i rzeczy przez Koleje Śląskie sp. z o.o. Regulamin jest też w internecie na stronie Kolei Śląskich.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera