Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remont DK1 w Tychach: Po nowym asfalcie na Boże Narodzenie

Karol Świerkot
Cały tyski odcinek DK1 ma być gotowy w lipcu przyszłego roku. Najbardziej skomplikowana jest budowa wielopoziomowego skrzyżowania z al. Niepodległości. Ale wiadukt już stoi
Cały tyski odcinek DK1 ma być gotowy w lipcu przyszłego roku. Najbardziej skomplikowana jest budowa wielopoziomowego skrzyżowania z al. Niepodległości. Ale wiadukt już stoi Karol Świerkot
Remont DK1 w Tychach: Do końca roku nie uda się drogowcom ukończyć żadnej z dwóch nitek na "jedynce" w Tychach. Przez miasto przejedziemy już na święta Bożego Narodzenia, ale korków i tak nie unikniemy.

Po nowym asfalcie, ale dalej w korkach, pojedziemy tyskim odcinkiem DK 1 na święta Bożego Narodzenia. Wprawdzie, wbrew zapowiedziom, do użytku nie uda się oddać jednej gotowej nitki ani w kierunku Katowic, ani w stronę Bielska-Białej, ale nowa nawierzchnia została ułożona w taki sposób, że przez całe Tychy jedziemy DK 1 po nowym asfalcie.

- Poruszamy się po nowej nawierzchni, ale z koniecznością zmiany pasa ruchu - tłumaczy Agnieszka Kijas z Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.

Jak tłumaczy Mieczysław Podmokły, wiceprezydent Tychów, plany puszczenia samochodów gotowym jednym pasem pokrzyżował wiadukt nad al. Niepodległości. - Był plan, aby kierowcy przejechali w tym roku górą wiaduktu, bo jest gotowy, ale nadal trwa montaż płyt zewnętrznych na murach oporowych, które trzeba było najpierw dodatkowo wzmocnić - tłumaczy.
Ale kierowcy odczują ulgę przejeżdżając przez Tychy. Bowiem po nowej nawierzchni ruch odbywa się płynniej, oczywiście za wyjątkiem godzin szczytu. Wtedy i tak utkniemy w korkach, ale w weekendy przejazd przez Tychy nie zajmuje więcej niż 10 minut.

Roboty na tyskiej "jedynce" jest jeszcze sporo. W tym roku wykonawca ma zamiar wylać asfalt na łącznicy z ul. Piłsudskiego. Później prace skupią się na wiaduktach i przejściach podziemnych, bo w ujemnych temperaturach asfaltowanie nie ma sensu.
- Na obiektach prace żelbetowe mogą być dalej prowadzone, stawia się w tym celu specjalne namioty, które się ogrzewa - tłumaczy Podmokły.

Droga ma być gotowa w lipcu 2014 roku. Aby zdążyć do tego czasu, na wiosnę drogowcom muszą zostać tylko prace wykończeniowe i ostatnie asfaltowania.

- Dlatego w ostatnim czasie kładliśmy nacisk przede wszystkim prace drogowe, aby przed zimą zrobić jak najwięcej - dodaje wiceprezydent. Obecnie cała inwestycja jest gotowa w 64 proc. Aby zdążyć, drogowcy mają wydłużone godziny pracy. Pracują do g. 18 i w weekendy. Drogowcy muszą też ustawić np. latarnie. Na 6-kilometrowym odcinku DK 1 w Tychach ustawionych zostanie aż 481 latarni.

- Są to ledowe punkty świetlne, z jednej strony energooszczędne, z drugiej dające dużo światła, które będzie widoczne nawet na zdjęciach satelitarnych - zachwala wiceprezydent Tychów.
Ponadto, aby "jedynka" była jak najmniej uciążliwa dla mieszkańców Tychów, niemal cała droga zostanie obudowana ekranami akustycznymi wysokimi na 6,5 metra.

- Łącznie zostanie ustawionych 60 tys. metrów kw. paneli. Obecnie jest ich 35 tys. metrów kw. - wylicza.
Z kolei warstwa ścieralna, która zostanie dopiero ułożona na DK 1, również nie będzie zwykłym asfaltem. W Tychach zastosowana zostanie tzw. cicha droga.

- Wylewana jest drobniejsza mieszanka asfaltu, oznacza to, że droga będzie mniej chropowata, dzięki czemu opony samochodów będą mniej "dudnić" - tłumaczy Podmokły.

Takie zabezpieczenia przed hałasem podyktowane są głównie parametrami, jakie droga ma spełniać.
- Kierowcy pojadą przez Tychy z prędkością 100 km/h, nacisk na metr kwadratowy jezdni to 40 ton, wszystkie skrzyżowania będą bezkolizyjne. Więc będzie tutaj głośno - tłumaczy.

Tyski odcinek "jedynki" ma być najnowocześniejszy w województwie. Ale i najbardziej ruchliwy. Każdego dnia przejeżdża tędy ponad 10 tys. samochodów. Dlatego, kiedy roboty zaczęły się przeciągać, kierowcy stracili cierpliwość. Obecnie sytuacja wróciła do normy.

- Nie mamy powodów do narzekań. Prace prowadzone są zgodnie z planem - kwituje wiceprezydent.

Przypomnijmy, że przebudowa tyskiego odcinka DK 1 miała zakończyć się jesienią tego roku. Polimex Mostostal, główny wykonawca inwestycji, złożył jednak wniosek o przesunięcie końcowego terminu. Konieczne były bowiem zmiany w projekcie, a firma dodatkowo borykała się z problemami finansowymi.


*Regionalna lista płac. Sprawdź, ile zarabiają [ZAROBKI OD 100 ZŁ DO 1 MLN ZŁ]
*Kuchenne Rewolucje w Tychach: Dom Bawarski Tychy Magdy Gessler [ZDJĘCIA + WIDEO]
*Najpiękniejsze polskie kolędy [POSŁUCHAJ i WYBIERZ]
*Najlepsze prezenty na święta Bożego Narodzenia [ZOBACZ ZDJĘCIA]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!