Ważne
    Czy z korkami można w ogóle wygrać? Tak! [POMYSŁY NA KORKI]

    Czy z korkami można w ogóle wygrać? Tak! [POMYSŁY NA KORKI]

    Bartosz Pudełko

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Któż z nas nie zna tego widoku? Już teraz korki spędzają kierowcom sen z powiek, a nie daj Boże, gdy dojdzie  remont albo wypadek

    Któż z nas nie zna tego widoku? Już teraz korki spędzają kierowcom sen z powiek, a nie daj Boże, gdy dojdzie remont albo wypadek ©marzena bugała-azarko

    Jazda po mieście w godzinach szczytu to nic przyjemnego, a będzie coraz gorzej. Trzeba więc się ratować. Jakie mamy sposoby na korki? OTO POMYSŁY NA KORKI W CENTRACH MIAST
    Któż z nas nie zna tego widoku? Już teraz korki spędzają kierowcom sen z powiek, a nie daj Boże, gdy dojdzie  remont albo wypadek

    Któż z nas nie zna tego widoku? Już teraz korki spędzają kierowcom sen z powiek, a nie daj Boże, gdy dojdzie remont albo wypadek ©marzena bugała-azarko

    Mieszkamy w specyficznym miejscu. Aglomeracja to właściwie jedno wielkie centrum miasta. Jasne, mamy autostrady i DTŚ, ale w końcu trzeba z nich zjechać, a wtedy... Każdy kierowca wie, o czym mowa. Zarządcy dróg muszą się napocić, żeby chociaż trochę poprawić komfort jazdy. Przyjrzyjmy się stosowanym u nas rozwiązaniom i zajrzyjmy do innych miast. Może uda się coś podpatrzeć i przenieść na śląski grunt.

    Sekundniki to przeżytek
    Musimy pamiętać o tym, że żadne rozwiązanie stosowane do usprawnienia ruchu nie jest uniwersalne. Samochodów przybywa i będzie ich przybywać dalej. Ruch będzie coraz intensywniejszy. Teraz możemy jeszcze podnosić przepustowość naszych dróg. Z czasem jednak trzeba będzie sięgać po środki restrykcyjne bądź wymagające ogromnych pieniędzy - mówi prof. Stanisław Krawiec z Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej.

    Pod stwierdzeniem "podnoszenie przepustowości" kryje się inteligentne zarządzanie ruchem. Jego budowa jest wielokrotnie tańsza niż tworzenie obwodnic czy poszerzanie dróg o nowe pasy. O tym, że to nie science fiction wiedzą gliwicza- nie, bo od kilku miesięcy mają system obejmujący wszystkie sygnalizatory. Jak działa? System za pomocą kamer bada natężenie ruchu i określa czas zmiany świateł. Stworzenie systemu kosztowało 35,5 mln zł. Może do sieci dołączyć kolejne miasta?

    Zdaniem prof. Krawca, to takie systemy są najbliższą przyszłością naszego regionu. Wykrywanie ruchu za pomocą kamer jest bardziej efektywne niż np. pętle indukcyjne stosowane w Katowicach. Nie mamy też co liczyć np. na montowanie na sygnalizatorach znanych z innych miast sekundników. Dlaczego? Bo działają wtedy, gdy zielone światło świeci się zawsze tak samo długo, a nowoczesny system zmienia ten czas w zależności od natężenia ruchu. Zresztą sekundniki w żaden sposób nie wpływają na płynność ruchu.

    Systemy nie dadzą rady?
    Inteligentne sterowanie ruchem jest w stanie poprawić przepustowość dróg o kilka, może kilkanaście procent. To mało. Kolejnym krokiem mogą być restrykcje, np. płatne parkowanie w centrach czy zakaz wjazdu tirów. Niewykluczone, że z czasem przybiorą bardziej radykalny charakter. Wtedy może przesiądziemy się do komunikacji miejskiej?

    W wielkich miastach popularny jest system Park&Drive: na parkingu na obrzeżach zostawiamy samochód i przesiadamy się np. do autobusu.
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (8)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A Nowokozielska ,to gdzie ? Oszustwo P.Uszoka ?

      Ela D. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Coraz to jakiś moondrala zamierza odkrywać " amerykę " ! Może ,by zapoznał się skąd "średnicowa" ? (projekt ma ze 40-lat ) No i gdzie ta reszta ,dzięki której jest średnicowa ? No i ta...rozwiń całość

      Coraz to jakiś moondrala zamierza odkrywać " amerykę " ! Może ,by zapoznał się skąd "średnicowa" ? (projekt ma ze 40-lat ) No i gdzie ta reszta ,dzięki której jest średnicowa ? No i ta Metropolia (metrem owinięta )zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Prof fe e e s o rze - Golden Gate i Building State wybudowano w kryzysie

      absolwentka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      I to wielkim . Przy okazji (w ramach luzów produkcyjnych) powstało wiele autostrad i to prototypowych,łącznie z bezkolizyjna "koniczyną" (ad1924 ) . No i było to ponad 80lat temu ,po czym nauka...rozwiń całość

      I to wielkim . Przy okazji (w ramach luzów produkcyjnych) powstało wiele autostrad i to prototypowych,łącznie z bezkolizyjna "koniczyną" (ad1924 ) . No i było to ponad 80lat temu ,po czym nauka poszła: w las katedr profesorskich .Szczególnie w RP .zwiń

      Zdjęcie autora komentarza
      Sześciopoziomowe skrzyżowanie.

      gestskoczka

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

      Nie chcę precyzować dokładniej co myślę o takich panaprofesorowych pomysłach:

      Cytat:
      Sięgniemy po restrykcje, a później, o ile będą pieniądze, po inwestycje.


      Może jeszcze pan profesor...rozwiń całość

      Nie chcę precyzować dokładniej co myślę o takich panaprofesorowych pomysłach:

      Cytat:
      Sięgniemy po restrykcje, a później, o ile będą pieniądze, po inwestycje.


      Może jeszcze pan profesor zaproponuje na rogatkach Katowic postawić punkty poboru opłat za wjazd do miasta na czas określony, a urząd katowicki zatrudni stu ormowców do sprawdzania czy wszystkie samochody mają opłacony pobyt w stolicy województwa? Paranoja! Przecież większość miast ma te restrykcje od dawna i jak to się przekłada na inwestycje?

      W Katowicach, w stolicy województwa jest większość urzędów, tu koncentruje się życie społeczne, gospodarcze, finansowe i kulturalne. Tu budowane są obiekty za pieniądze wszystkich mieszkańców województwa i przeznaczone dla wszystkich mieszkańców województwa.

      Dla dobra zarówno mieszkańców miasta jak i całego regionu, z budżetu województwa powinno się wyznaczyć część pieniędzy na budowę kilku potężnych parkingów usytuowanych na obrzeżach miasta przy liniach kolejowych dających szybki przejazd z dużą częstotliwością do dworca PKP w centrum.

      Te parkingi jak i przejazd do centrum powinny być bezpłatne dla użytkowników a kosztem utrzymania systemu obciążyć budżet województwa.

      Ma rację Pan Profesor twierdząc że bramki na autostradach są absurdalnym sposobem z ubiegłego wieku. Nasi politycy mentalnie są również z ubiegłego wieku, a część z nich to jeszcze ze średniowiecza. Jak my, użytkownicy dróg, płacący na utrzymanie tych polityków będziemy oczekiwać aż oni się obudzą, to my się chyba obudzimy wcześniej z ręką w nocniku.
      zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Mandat jest dobry na wszystko !

      AGAWA (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

      Jaki profesor , takie bzdury i pierdoly posuwa .Wazne ,ze po linii i na bazie! !

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Mam prostszy sposób

      Porządne i rygorystyczne badania techniczne (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      Ilość samochodów się zmniejszy, przepustowość będzie lepsza.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      I pala po dachu

      el Zorro (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      Kabrioletom prosto po plecach , a autorowi przez ten gupi leb .

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Podstawowe błędy

      RF (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

      Po pierwsze to trzeba by się dokładnie przyjrzeć układowi "nowych" dróg w Katowicach i zielonym strzałkom, kiedyś stały na skrzyżowaniach, nikt przez nie nie zginął, a z powodów zw. z...rozwiń całość

      Po pierwsze to trzeba by się dokładnie przyjrzeć układowi "nowych" dróg w Katowicach i zielonym strzałkom, kiedyś stały na skrzyżowaniach, nikt przez nie nie zginął, a z powodów zw. z bezpieczeństwem je pousuwano - GŁUPOTA!!! Po drugie mamy w Katowicach kilka newralgicznych miejsc gdzie duży ruch się krzyżuje, nie trzeba tam stłuczki, wystarczy jeden ciamajdowaty kierowca, żeby przyblokować kilkanaście aut, potem sytuacja sama się przekształca w korek, a to dlatego, że u nas kierowcy nie mają zielonego pojęcia o zmianie pasa ruchu na "zamek", a układ nawet nowych dróg sam powoduje takie sytuacje.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wprowadzic oplaty dla mieszkancow zaglebia ,za przejazd Slaskimi drogami.

      mnm (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 3

      kornki znikna w naturalny sposób. Zaglebiacy pracuja na Slasku podatki placa oraz konsumują w zaglebiu a na dodatek niszcza Slaskie drogi. Jezdza starymi wypierdzialymi sztruclami i...rozwiń całość

      kornki znikna w naturalny sposób. Zaglebiacy pracuja na Slasku podatki placa oraz konsumują w zaglebiu a na dodatek niszcza Slaskie drogi. Jezdza starymi wypierdzialymi sztruclami i zanieczyszczaja Slaski luft. Proponuje wprowadzic winiety w zaleznosci od emisji spalin.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama