Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zwiedzanie świata zacznij od regionu

Michał Wroński
Sztolnia Czarnego Pstrąga w Tarnowskich Górach
Sztolnia Czarnego Pstrąga w Tarnowskich Górach Bogdan Kułakowski
Jeszcze kilka lat temu województwo śląskie wydawało się czarną dziurą na turystycznej mapie Polski.

Choć w jego granicach znajduje się Jura Krakowsko-Częstochowska oraz Beskid Śląski i Żywiecki, to region kojarzony był przede wszystkim z przemysłem i zdegradowanym krajobrazem. To się jednak zmienia. Dwa lata temu nasz region odwiedziło 2,8 miliona turystów, rok temu było ich o 200 tysięcy więcej.

- Najwięcej gości pochodzi z Mazowsza, Małopolski, Dolnego Śląska i województwa łódzkiego. Około 800 tysięcy turystów stanowili cudzoziemcy. Poza Beskidami i Jurą przyciągał ich tu szlak zabytków techniki oraz różnego rodzaju imprezy masowe. Prawie 90 proc. z nich bardzo dobrze oceniło atrakcyjność naszego województwa i tyle też było skłonnych polecić swoim znajomym przyjazd do nas - mówi Agnieszka Sikorska, dyrektor biura Śląskiej Organizacji Turystycznej.

A jak region oceniają sami mieszkańcy? Na zlecenie ŚOT zbadał to instytut badania rynku i opinii publicznej SMG/ KRC.

- Okazało się, że znamy i kochamy miejsca, gdzie mieszkamy, ale ta miłość ogranicza się do obszaru w promieniu 30-40 km od naszego domu. Już jednak mieszkaniec Częstochowy czy Podbeskidzia nie widzi powodów, by odwiedzać Śląsk i Zagłębie - przyznaje Tomasz Stemplewski, dyrektor Wydziału Promocji i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Marszałkowskiego.
- Nieraz oprowadzam po Giszowcu lub Nikiszowcu ludzi, którzy mieszkają w Katowicach od 30 lat i nie mają pojęcia, że mamy tu tak ciekawe rzeczy. Są zachwyceni, kiedyś im się je pokazuje - dodaje Janina Olejniczak, przewodniczka z Katowic.

Sposobem na zmianę tej sytuacji ma być rozpoczynająca się właśnie kampania reklamowa pod nazwą Śląskie. Na wyciągnięcie ręki. Jej celem jest pokazanie mieszkańcom województwa, że wokół nich znajduje się mnóstwo miejsc wartych odwiedzenia. Trzydzieści najcenniejszych, podzielonych na cztery kategorie (turystyka sakralna, aktywna, kulturowa oraz industrialna) trafiło na ulotki-mapy, które trafią do miliona skrzynek pocztowych w miastach całego województwa.

Z nimi w ręku będzie można ruszyć na zwiedzanie. Do odwiedzin zachęcać będą dodatkowo reklamy w mediach, na autobusach komunikacji miejskiej, billboardach, citylightach, odbywające się w wytypowanych centrach handlowych imprezy promocyjne, a nawet specjalnie przygotowana na tę okazję gra komputerowa. Informacje trafią też na stronę internetową www.gosilesia.pl.
- Biorąc pod uwag wysokie kursy euro i dolara, to dobry moment na popularyzację wędrówek po naszym regionie. Akcja ma również wymiar edukacyjny. Skoro przyjeżdża do nas coraz więcej turystów spoza województwa, to powinniśmy sami wiedzieć, co warto u nas zobaczyć, by nie odsyłać ich do Krakowa - tłumaczy Stemplewski.

W każdym z rekomendowanych miejsc od 5 maja do 4 czerwca będzie można swój pobyt potwierdzić okolicznościową pieczątką (najlepiej wbijać je na mapkę). Kto zbierze ich co najmniej 6, weźmie udział w losowaniu fotoaparatów (sprzęt fotograficzny będzie można również wygrać w towarzyszących kampanii konkursie fotograficznym i podczas imprez w centrach handlowych).

Rekordzista może liczyć na tygodniowy pobyt dla dwóch osób w pięciogwiazdkowym hotelu w Beskidach (jeśli więcej osób zgromadzi taką samą liczbę pieczątek, zwycięzcę wyłoni losowanie), zaś zdobywca drugiego miejsca pojedzie do spa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!