Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gliwicki Opel będzie francuski. W Tychach i Gliwicach wierzą w astrę V

Marlena Polok-Kin
Gliwicka fabryka, najlepsza w koncernie, produkuje popularny i chętnie kupowany kompakt - astrę V
Gliwicka fabryka, najlepsza w koncernie, produkuje popularny i chętnie kupowany kompakt - astrę V mat. pras. Opel
Opel występować będzie teraz we francuskich barwach. Za 2,2 mld euro 12 zakładów, w tym gliwicki, kupił koncern PSA. Co z fabryką w Gliwicach?

Potwierdziły się doniesienia światowych agencji, że umowa pomiędzy francuskim koncernem PSA (Peugeot Société Anonyme), produkującym m.in. peugeota i citroena, a General Motors ma zostać podpisana przed rozpoczęciem Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie - a ten startuje 9 marca.

Komunikat ukazał się wczoraj. Wynika z niego, że opiewająca na 2,2 mld euro umowa ramowa została podpisana w Paryżu w piątek. Francuski koncern PSA kupił dwanaście zakładów Opla i jego brytyjską markę, Vauxhall. Strony poinformowały o tym w poniedziałek w Paryżu.

Jaka będzie w nowej sytuacji przyszłość gliwickiej fabryki? Wczoraj z przedstawicielami związków zawodowych i forum doradczym spotkał się Andrzej Korpak, dyrektor generalny zakładu General Motors Manu-facturing Poland. Związkowcy z Solidarności są przekonani, że wszystkie porozumienia pracownicze zachowają ważność. Tak też wynika z oświadczenia wydanego przez Europejską Radę Zakładową Opla, której członkiem jest szef Solidarności w Oplu, Mariusz Król. Sierpień 80 grzmi: - O ważnych dla naszej przyszłości planach dowiadywaliśmy się od dziennikarzy, a nie od pracodawcy.

W naszym regionie pracuje w barwach Opla 4,1 tys. osób. Ponad 3300 ludzi w Gliwicach, pozostali - w Tychach, gdzie znajduje się fabryka silników i Centrum Usług Wspólnych. Czy w związku ze zmianą właściciela mają powody do niepokoju?

Szef PSA, Carlos Tavares, w oficjalnym komunikacie zadeklarował: - Jesteśmy przekonani, że dzięki naszemu wsparciu pomyślny zwrot w funkcjonowaniu firmy Opel/Vauxhall zostanie znacząco przyspieszony przy jednoczesnym dotrzymaniu zobowiązań podjętych przez GM wobec pracowników firmy Opel/Vauxhall.

- O gwarancjach zatrudnienia słyszeliśmy. Jak i o tym, że to połączenie to szansa i że do końca roku pozostaniemy pod GM i nic się dla nas nie zmieni - tłumaczy Zbigniew Pietras, szef Sierpnia 80 w gliwickim zakładzie. - Dopóki nie dostaniemy tych gwarancji na piśmie, nie będziemy jednak spokojni.

Związkowcy z Solidarności są przekonani, że wszystkie porozumienia pracownicze zachowają ważność. - Naszym priorytetem jest zapewnienie załodze bezpiecznego zatrudnienia i o to będziemy zabiegać. Wszystkie porozumienia pracownicze zachowają ważność - mówił DZ przed tygodniem Mariusz Król, przewodniczący NSZZ Solidarność w gliwickich zakładach GM, jednocześnie członek Europejskiej Rady Zakładowej Opel/Vauxhall. Wczoraj te słowa potwierdził w nowej sytuacji - gdy umowa ramowa została podpisana. Przypuszcza, że najdalej do końca miesiąca dojdzie do spotkania tego europejskiego gremium z nowym właścicielem.

- Nie mamy dotąd powodów do niepokoju. Jako Opel jesteśmy po restrukturyzacji i to także jest naszym atutem. Należy także widzieć pozytywne strony tego, że powstaje druga największa firma samochodowa w Europie - mówił nam Król. O ewentualnej sprzedaży nieoficjalnie mówiło się w zakładzie - jak się dowiedzieliśmy - już w zeszłym roku. Wówczas też zrezygnowano z usług niektórych firm podwykonawczych.
Specjaliści rynku motoryzacyjnego oceniają, że produkcja samochodów Opel w Gliwicach jest niezagrożona. Podziela tę opinię Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar.

- Wydaje mi się, że w najbliższych latach nie należy spodziewać się w Gliwicach żadnych zmian. Kilkanaście miesięcy temu ruszyła produkcja nowego modelu, który dobrze się sprzedaje. Także linia produkcyjna astry w Gliwicach została w zeszłym roku zmodernizowana. A nowo powstała grupa nie mogłaby liczyć na zwiększenie udziału w rynku, rezygnując z produkcji opla - ocenia Drzewiecki i przypomina, że astra V produkowana w gliwickiej fabryce jest bardzo popularnym kompaktem nie tylko w Europie, ale także dobrze sprzedaje się na innych, światowych rynkach. (Zdobyła tytuł Car of the Year 2016 - przyp. red.).

Jaka będzie przyszłość Opla? Zdaniem Drzewieckiego, pomijając tak oczywiste działania, jak łączenie działów handlowych czy księgowości, firma zyska na obniżeniu kosztów poprzez wspólne komponenty wykorzystywane w większej liczbie modeli. Tak się dzieje w przypadku grupy Volkswagen. Pozwala to na zamówienie ich w większej ilości i obniżenie kosztów.

Błyskawiczna budowa, błyskawiczny rozwój fabryki.

Fabryka w Gliwicach powstała w ciągu 22 miesięcy. 31 sierpnia 1998 roku z taśm zjechał pierwszy samochód - opel astra classic.

Stała się kołem zamachowym gliwickiej podstrefy KSSE i rozwoju całego miasta.

Dwa lata później rozpoczęto produkcję kolejnego modelu, czyli microvana agila. To był pierwszy samochód z rodziny Opla, który powstawał tylko w Gliwicach. Astra I przestaje być produkowana w 2002 r. Rok później pojawia się astra drugiej generacji - była produkowana w Gliwicach do 2009 r. W 2005 r. startuje zafira. W tym czasie wciąż montowana jest jeszcze agila. Ten model był produkowany w gliwickich zakładach aż 7 lat. Ostatnia agila zjechała z taśmy w kwietniu 2007 roku. Rok wcześniej pojawił się kolejny model produkowany wyłącznie w General Motors Manufacturing Poland, a była to astra III sedan. To właśnie ten model stał się jubileuszowym, milionowym pojazdem, który opuścił fabrykę. Pod koniec pierwszej dekady XXI wieku fabryka przestała montować astrę II i zafirę.

Od 2009 roku w Gliwicach produkowana była astra IV. W marcu 2010 roku ten samochód zjechał z taśm GMMP z numerem 1,5 mln. Rok 2011 to początek błyskawicznych premier. Od astry IV GTC przez jej kolejne, zmodyfikowane odsłony. Astra V, która zadebiutowała jesienią 2015 r., podtrzymała tę tradycję.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera