Tunel podkopie rangę Pyrzowic

    Tunel podkopie rangę Pyrzowic

    Michał Wroński

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Budowa autostrady A1 może wpędzić w kłopoty lotnisko w Pyrzowicach. Jak to możliwe? Trasa miała przecież usprawnić dojazd do portu. Wszystko przez 120-metrowy tunel, którym prowadzona ma być autostrada na skraju lotniska.
    Tunel nie będzie przeszkadzać w ruchu samolotów. Kłopotu nie będzie też wtedy, gdy zostanie wydrążony metodą górniczą. Jeśli jednak drogowcy zdecydują się na tańszą metodę odkrywkową (wykonanie wykopu, przeprowadzenie w nim prac drogowych, a potem jego przykrycie), to zgodnie z przepisami lotniczymi, które precyzyjnie określają warunki startu i lądowania, na czas budowy trzeba będzie skrócić pas startowy.
    To przy gorszej pogodzie może pozbawić Pyrzowice możliwości odprawiania części samolotów. Przejąłby je wówczas rywal - krakowskie Balice. 2,4 mln pasażerów odprawiono w ubiegłym roku na lotnisku w Pyrzowicach



    Na razie nie ma pewności, czy taki scenariusz się ziści. Konsorcjum Autostrada Południe, które podpisało z Ministerstwem Infrastruktury umowę na wykonanie koncesyjnego odcinka autostrady A1 ze Strykowa do Pyrzowic, nie ma nawet jeszcze projektu budowy. Trwa dopiero poszukiwanie pieniędzy na inwestycję. - Na złożenie projektu budowlanego wojewodzie mamy czas do stycznia. Wtedy też zostanie przedstawiony do zaopiniowania władzom lotniska w Pyrzowicach - zapewnia Łukasz Kubiak z biura ds. komunikacji spółki Budimex (jednego z udziałowców Autostrady Południe).

    - Będziemy nalegać, by tunel wykonano metodą górniczą - nie pozostawia złudzeń Cezary Orzech, rzecznik portu lotniczego w Pyrzowicach.

    Pytanie, czyj interes okaże się ważniejszy dla drogowców: lotniska czy ich własny? - Technologicznie bowiem metodę górniczą można stosować w każdym terenie - tłumaczy prof. Tadeusz Majcherczyk z Katedry Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
    Problem w tym, że może być ona nawet dwa razy droższa od metody odkrywkowej. W tunelu pod katowickim rondem metr trasy dzięki odkrywkom kosztował niecałe 113 tysięcy złotych. W przypadku budowanego metodą górniczą tunelu w Lalikach na Żywiecczyźnie metr kosztować będzie ok. 219 tysięcy złotych.

    - Jeśli prowadzi się roboty na głębokości, to trzeba zainwestować. Wynika to ze stosowanych rozwiązań technologicznych - mówi prof. Majcherczyk.
    1 3 »

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama