Śląsk potrzebuje nowego wizerunku

    Śląsk potrzebuje nowego wizerunku

    Agnieszka Zielińska

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Z prof. dr hab. Jackiem M. Ruszkowskim, ekonomistą, specjalistą w dziedzinie turystyki, rozmawia Agnieszka Zielińska
    Zadam proste pytanie: dlaczego ludzie podróżują?

    Ponieważ podróżowanie sprawia przyjemność i jest coraz łatwiejsze. Wynika z ciekawości świata. Może być życiową pasją. Od 14 lat jestem zafascynowany Turcją. Spędziłem tam zresztą kilka lat, a teraz staram się przynajmniej raz w roku ją odwiedzać. Wzorem w poznawaniu świata jest dla mnie polski Herodot, czyli Ryszard Kapuściński. A wracając do pani pytania: w czasie jednej z wycieczek do starożytnego Miletu otrzymałem natarczywe pytania od młodszych członków grupy o restaurację McDonald's i sklep Wranglera, które miały się tam znajdować. Napisałem później artykuł "W Delcie Menderes, czyli od Talesa do Wranglera", właśnie o tym, jak zmieniają się motywy podróżowania.


    Pytanie o sklep Wranglera przy starożytnych ruinach zaskoczyło pana?

    Niespecjalnie. Przytrafiło mi się to nie pierwszy raz. Gdyby młodzież czytała więcej książek, sięgała do źródeł prawdziwej sztuki, zamiast zadowalać się często powierzchowną wiedzą z internetu, byłoby inaczej. Ukuliśmy kiedyś stereotyp, że absolwent polskiej szkoły ma większy zasób wiedzy od rówieśnika z Europy Zachodniej czy USA i delektujemy się tym nadal. Tymczasem, moim zdaniem, polski uczeń ma ogólną wiedzę na przyzwoitym poziomie, natomiast gorzej u niego z wiedzą specjalistyczną. Tu polscy maturzyści nie wypadają już tak dobrze.

    A kryzys? Czy on odbiera nam chęć podróżowania?

    Myślę, że kryzys w turystyce będzie mniej odczuwalny. Oczywiście kryzys w gospodarce oznacza wzrost bezrobocia i spadek dochodów społeczeństwa, mniejsze możliwości inwestowania. A na turystykę można patrzeć jako na usługę luksusową, lecz nie do końca. Dziś polscy turyści wybierają imprezy tańsze, mniej luksusowe. Albo krótsze i bliższe. Tania złotówka sprawia, że zwiększa się jednak nasza atrakcyjność turystyczna i handlowa. A centralne położenie naszego kraju (dwie godziny lotu z Paryża czy Londynu i jedna z Berlina lub Wiednia) sprawia, że do Polski jest blisko. Blisko i tanio. Atrakcyjność naszego kraju polega na tym, że mamy przyzwoitą bazę hotelową, około 100 hoteli 5- i 4-gwiazdkowych. I nie zdegradowane pod względem ekologicznym rejony. Mamy luksusowe obiekty SPA, wellnes, uzdrowiska, można więc przyjechać do nas na wczasy zdrowotne. I takie wyjazdy po zdrowie przyciągają ludzi z Zachodu. Turystyka może pomóc nam w przezwyciężeniu kryzysu. Potrzebny jest jednak odpowiedni, wysoki standard usług.

    Czyli czego potrzebujemy?...

    Pobyt w Polsce może być porównywalny z wczasami w Baden-Baden, Wiesbaden, a ceny na pewno będą o wiele niższe. Rodzi to wiele wyzwań. Potrzebne są kwalifikowane kadry w turystyce i hotelarstwie, które zapewnią nie tylko dobrą jakość usług, ale i zadbają o ich rozreklamowanie, o dobry marketing.
    1 »

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama