Poparcia udzielił im m.in. Bogusław Śmigielski. Marszałek województwa śląskiego podpisał w siedzibie europarlamentu deklarację poparcia dla tego transgranicznego połączenia. Gest ten jest o tyle istotny, że w przyszłym roku Komisja Europejska dokona przeglądu europejskich sieci transportowych (TEN-T) pod kątem ich rozbudowy oraz integracji.
Unia Europejska wspiera finansowo budowę transgranicznych sieci komunikacyjnych, by w ten sposób ograniczyć skalę transportu drogowego i wynikające z niego negatywne skutki dla środowiska naturalnego. Dla regionów, przez które przebiegają takie sieci to także okazja na szybszy rozwój i zacieśnienie wzajemnych więzi ekonomicznych.
- Rozwój systemu da szansę na stworzenie bardziej konkurencyjnego międzyregionalnego obszaru położonego wzdłuż korytarza. Jego utworzenie przyniesie wymierne efekty ekonomiczne, a także zwiększy bezpieczeństwo poprzez ograniczenie liczby wypadków drogowych - podkreślał marszałek Śmigielski. Prócz niego deklarację podpisali jeszcze przedstawiciele województwa pomorskiego, warmińsko - mazurskiego, mazowieckiego i łódzkiego, a także samorządowcy z Czech, Austrii i Włoch.
To nie pierwsza inicjatywa mająca na celu przedłużenie kolejowego korytarza Północ-Południe. Trzy lata temu list intencyjny w tej sprawie podpisali ministrowie transportu wszystkich zaangażowanych w ten projekt państw.
Obecnie korytarz Północ-Południe rozpoczyna się w Gdańsku i przez Warszawę, Katowice, Żylinę, Bratysławę prowadzi do Austrii. Docelowo mógłby być przedłużony aż do włoskiej Bolonii. Aby tak się stało, konieczna będzie poprawka do tzw. decyzji o sieciach transeuropejskich.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?