Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gmina nie pali się do szybkiego pociągu

Jacek Drost
wikimedia commons
Mieszkańcy Zebrzydowic nie są zachwyceni pomysłem modernizacji linii kolejowej E 65 na odcinku od Grodziska Mazowieckiego do południowej granicy Polski, po której pociągi mają mknąć z prędkością 250-300 kilometrów na godzinę.

Nie podoba im się to, bo linia przebiegałaby przez tereny przeznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy m.in. na budownictwo mieszkaniowe. Po drugie: bardziej jest im potrzebne tanie i dostępne połączenie z Cieszynem, gdzie wiele osób pracuje i się uczy.

- Kolej poprosiła nas o przygotowanie wypisu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działek leżących w rejonie dawnego szlaku łączącego Czechowice-Dziedzice z Petrowicami w Czechach - mówi Karol Sitek, zastępca wójta gminy Zebrzydowice.

Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych, przyznaje, że jego firma podpisała umowę na przygotowanie studium wykonalności dla modernizacji południowego odcinka magistrali E 65 na odcinku od Grodziska Mazowieckiego przez Katowice (z odgałęzieniem do Krakowa) do granicy państwa w Zebrzydowicach i Zwardoniu.

- Studium będzie gotowe w połowie 2012 roku. Jest ono konieczne, by można było przystąpić do kolejnej fazy tego przedsięwzięcia, czyli projektu budowlanego i prac budowlanych - dodaje Łańcucki.

Modernizacja linii od Katowic do Zebrzydowic (koszt ok. 2 mln zł) i Zwardonia forsowana jest przez UE i polski rząd. Znalazła się na liście rezerwowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Jeżeli projekty te zostaną przeniesione na listę podstawową (a konieczna jest do tego decyzja rządu i UE), to program operacyjny przewiduje ich realizację w latach 2011-2015. Jeśli jednak takie decyzje nie zostaną podjęte, to cała inwestycja zostanie przesunięta na lata 2014-2020.

Sitek przypomina, że nowa linia, poprowadzona śladem dawnego połączenia Czechowice - Petrowice, przebiegałaby terenami przewidzianymi w gminnym planie zagospodarowania przestrzennego pod istniejącą linię kolejową, budownictwo mieszkaniowe, tereny rolne i lasy. Nowoczesna linia nie została w planie uwzględniona.

Mieszkańcy nie pałają do pomysłu miłością, bo modernizacja oznaczałaby wykupy gruntów, co skomplikowałoby życie wielu osobom. Tymczasem Łańcucki uważa, że dla mieszkańców modernizacja będzie oznaczała dostęp do szybkiej, nowoczesnej kolei, zapewniającej szybszy dojazd do Katowic i Warszawy.

- Wolelibyśmy mieć lepsze połączenia z Cieszynem - komentują mieszkańcy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera