Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Miedźnej nie chcą trasy S1

Sylwia Plucińska
Na spotkanie przyszło 750 osób
Na spotkanie przyszło 750 osób Fot. Marzena Bugała
Dla kogo budujemy drogę S-1? Dla Generalnej Dyrekcji? Dla ślepowrona? Czy dla człowieka? - pytali na przyniesionym przez siebie transparencie mieszkańcy Miedźnej.

Tą białą płachtą kłuli w oczy przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz biura consultingowego Tebodin, którzy przyjechali w poniedziałek wieczorem do gminy na konsultację przebiegu przyszłej trasy S-1. Aulę przy LO w Gilowicach wypełniło około 750 osób. Wszyscy zgodni co do tego, że przyszła ekspresówka nie powinna przebiegać przez Miedźną. Jednym głosem z mieszkańcami mówią władze województw śląskiego i małopolskie-go, samorządowcy i parlamentarzyści.

Droga ekspresowa S-1 ma prowadzić od lotniska w Pyrzowicach do granicy z Czechami w Cieszynie. Łączna jej długość to 130 km. Zadaniem nowej ekspresówki ma być m.in. rozładowanie ruchu na DK-1, która staje się coraz bardziej niewydolna. Na usprawnienie ruchu dzięki tej trasie liczą Bieruń, Oświęcim i Brzeszcze.

Z sześciu wariantów odcinka, który poprowadzi od Węzła II w Kosztowach do Suchego Potoku w Bielsku-Białej, GDDKiA lansuje wariant V. Z powodów ekologicznych - chodzi o ochronę siedlisk ślepowrona na stawach w Brzeszczach.

- Przy wariancie VI nie da się wykluczyć negatywnego wpływu trasy na obszary Natury 2000 - argumentował na spotkaniu dyrektor Krzysztof Raj z GDDKiA.

A tylko ten jest do przyjęcia przez samorządowców i mieszkańców, którzy obawiają się wyburzeń domów, zburzenia spokoju na osiedlu Wola II, degradacji pewnego obszaru Puszczy Pszczyńskiej, dezintegracji gospodarstw rolnych w Grzawie i Miedźnej. Na trasie ekspresówki w wersji V leży poza tym kościół we Frydku i cmentarz parafialny. Droga znalazłaby się na estakadzie nad nim.

- Czy chciałby pan, żeby pana matka czy ojciec, kiedy umrą, zostali pochowani pod mostem? - pytał Artura Majczaka, kierownika projektu z Tebodinu, frydecki proboszcz, ksiądz Leon Kraiński.
Podobnych wystąpień było więcej, a atmosfera spotkania rozgrzana emocjami. Zakończyło je przegłosowanie stanowiska zdecydowanie negatywnego dla wersji V. GDDKiA musi teraz albo przekonać ludzi, albo wybrać inny przebieg drogi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!