Świerklaniec protestuje przeciwko trasie szybkiej kolei

    Świerklaniec protestuje przeciwko trasie szybkiej kolei

    Krzysztof Szendzielorz

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Już dawno w regionie żadna sprawa nie wywołała takich kontrowersji, jak przebieg szybkiej kolei z lotniska w Pyrzowicach do Katowic.
    Najpierw protestowali mieszkańcy i samorządowcy w gminach Ożarowice i Bobrowniki. Teraz dołączyli do nich radni i wójt Świerklańca.

    Do tutejszego Urzędu Gminy wpłynęła bowiem informacja konsorcjum, które opracowuje dla PKP PLK dokumentację dla przebiegu szybkiej kolei. Władze gminy dowiedziały się z niej, że tory kolejowe mogłyby przebiegać przez zabytkowy park w Świerklańcu.

    - Z mapki, którą otrzymaliśmy wynika, że linia ma przebiegać przez park i prowadzić przez główną bramę wjazdową i następnie przez wzgórze w Orzechu, gdzie znajdują się romantyczne ruiny - mówi Adam Baron, wójt Świerklańca.
    Rada Gminy podjęła w tej sprawie uchwałę protestacyjną. Została ona wysłana do wojewody śląskiego i marszałka województwa. Samorządowcy biją na alarm. "Szybkie skomunikowanie Katowic i Pyrzowic nie może w niczym usprawiedliwiać barbarzyństwa, jakim z pewnością będzie całkowite zniszczenie wpisanego do rejestru zabytków parku świerklanieckiego, a w tym zabytkowego kościoła, rzeźb i fontann (autorstwa Emanuela Fremieta - przyp. red.) o wielkiej wartości kulturowej, drzewostanu założenia XIX-wiecznego parku angielskiego i ekosystemu cieków i stawów parkowych" . Trudno się dziwić oburzeniu, bo w gminie wiele osób jeszcze pamięta, jak w latach 60. ubiegłego wieku wysadzono w powietrze m.in. pałac Mały Wersal.

    - Ta linia nie będzie przebiegać przez park - uprzedza nasze pytanie Zbigniew Młokosiewicz, kierownik kontraktu odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji dla szybkiej kolei. Młokosiewicz przyznaje, że do Świerklańca informacja w sprawie przebiegu linii przez park. - Ale to jest jedna z koncepcji przebiegu. Muszę sprawdzić wszystkie propozycje i zebrać dowody "przeciw" lub "za" takim, a nie innym połączeniem - mówi kierownik kontraktu. Dodaje, że linia przez Świerklaniec jest najmniej realna, bo po drodze są poważne przeszkody związane z ukształtowaniem terenu (tzw. uskok radzionkowski) i szkody górnicze.

    Protesty w sprawie przebiegu kolei z lotniska nie ustają. Władze Bobrownik w ogóle wyrzuciłyby ten projekt poza granice gminy. Coraz częściej pojawiają się pomysły, aby szybka kolej przebiegała po istniejących już śladach torowych, w kierunku Zawiercia albo Tarnowskich Gór. Burmistrz tego ostatniego miasta popiera taki pomysł. Starosta tarnogórski również. Młokosiewicz mówi jednak, że ma wytyczne, aby trasa przebiegała z Pyrzowic przez Piekary, Bytom, Chorzów Batory do Katowic.

    - Te punkty trzeba spiąć torami, bo gwarantują najszybszy przejazd w 30 minut. Trasy przez Zawiercie i Tarnowskie Góry mają zostać wykonane w drugiej kolejności - mówi Młokosiewicz.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama