Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zagrożona budowa kolejnych odcinków DTŚ

Maria Olecha
Trwa budowa Drogowej Trasy Średnicowej w Zabrzu
Trwa budowa Drogowej Trasy Średnicowej w Zabrzu fot. arkadiusz gola
Czy budowa kolejnych odcinków Drogowej Trasy Średnicowej jest zagrożona? - Wszystko na to wskazuje. Wciąż nie jest gotowy raport o oddziaływaniu na środowisko DTŚ.

Chodzi o kolejne odcinki w Zabrzu oraz w Gliwicach - w sumie 11 km drogi, która ma powstać do 2014 r. I choć podczas konferencji prasowej na początku listopada inwestor zastępczy - spółka DTŚ S.A. - zapewniał, że przygotowanie końcowego raportu zajmie cztery tygodnie, to ma on być gotowy dopiero pod koniec stycznia.

To oznacza, że szanse na rozpoczęcie budowy kolejnych kilometrów średnicówki zaraz po ukończeniu aktualnie budowanych (od granicy z Rudą Śląską do węzła de Gaulle'a w Zabrzu) maleją. Dlaczego? Bo znacznie przesuną się w czasie procedury administracyjne, czyli uzyskanie decyzji środowiskowej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach oraz pozwoleń na budowę od wojewody.
Jak tłumaczą przedstawiciele DTŚ S.A., raport o oddziaływaniu DTŚ na środowisko będzie grubą księgą, w której znajdą się m.in. wnioski z przeprowadzonych w październiku konsultacji społecznych, dotyczących wariantów przebiegu drogi przez Zabrze i Gliwice.

Danuta Żak, rzeczniczka DTŚ S.A. przyznaje, że termin rozpoczęcia prac przy budowie kolejnych odcinków średnicówki jest w znacznej mierze uzależniony właśnie od uzyskania decyzji administracyjnych i poziomu finansowania inwestycji.

- Sporządzenie raportu powierzyliśmy ekspertom, więc nie zakładamy możliwości jego odrzucenia - mówi Danuta Żak. - Nie analizowaliśmy sytuacji, gdyby żaden z wariantów nie został dopuszczony do realizacji. Uważamy taką sytuację, chociaż teoretycznie możliwą, za mało prawdopodobną - dodaje.

Co więcej, jesienią przyszłego roku Zabrze czeka paraliż komunikacyjny. Wówczas bowiem mogą być już gotowe, budowane w ekspresowym tempie, dwa pierwsze zabrzańskie odcinki DTŚ, która dotrze do węzła de Gaulle'a w centrum Zabrza.

- Zabrzanie się uduszą spalinami - mówi wprost Adam Kurbiel, zastępca prezydenta Zabrza.
Aby odkorkować miasto, a szczególnie ul. 3 Maja, władze miasta chcą wybudować ul. Nowopaderewskiego, która połączy rondo na de Gaulle'a z ul. Makoszowską. - Tą drogą mogliby dojeżdżać do DTŚ kierowcy jadący od strony Kończyc, Makoszów i wjeżdżający do Zabrza autostradą A4 - dodaje.

Tymczasem na gotowy raport czekają też członkowie Stowarzyszenia Gliwiczanie dla Gliwic. Organizacja sprzeciwia się przebiegowi DTŚ przez centrum Gliwic. - To olbrzymia inwestycja, więc raport musi zostać przygotowany bardzo dokładnie. Gdy będzie gotowy, przyjrzymy mu się i jeśli znajdzie się w nim cokolwiek niezgodnego z prawem, będziemy to punktować - zapowiada Mirella Czajkowska-Turek z SGdG.

Decyzja środowiskowa RDOŚ będzie wspólna dla DTŚ w Zabrzu i Gliwicach. Każdy obywatel będzie mógł się od niej odwołać, a nawet złożyć skargę do Komisji Europejskiej w Brukseli.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!