Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Unijne euro dla regionu powoli się kończą

Michał Wroński, Agaton Koziński
Fot. ARC
Zaczyna się batalia o następny budżet Unii Europejskiej. Jej pierwszym aktem będzie przesłuchanie Janusza Lewandowskiego, który ma w Komisji Europejskiej odpowiadać za wspólną kasę.

W poniedziałek o godz. 13 zacznie wyjaśniać eurodeputowanym, w jaki sposób zamierza ułożyć priorytety unijnych wydatków w latach 2014-2020. Na razie wydajemy pieniądze z budżetu 2007-2013. Już teraz wiadomo, że Polak będzie miał ciężki orzech do zgryzienia, gdyż rozchodzą się drogi bogatszych i biedniejszych członków Unii.

Budżet na lata 2014-2020 nie będzie już dla Polski tak korzystny

Do tej pory fundamentem Wspólnoty była zasada solidarności, której wyrazem był fundusz spójności. Dziś stanowi on 35 proc. budżetu UE (więcej idzie tylko na politykę rolną). Polska w latach 2007-2013 w jego ramach otrzyma 67 mld euro. Te sumy to dla nas manna z nieba, dzięki której budujemy autostrady i drogi powiatowe, remontujemy ulice i chodniki, kładziemy kanalizację i wodociągi Od 2014 r. unijnych euro na te wydatki będzie pewnie dużo mniej, co zwolni modernizację naszego kraju. To echo zmian priorytetów u unijnych liderów. Mniej mówią o solidarności, więcej o konkurencji, innowacyjności, ochronie środowiska. I chcą na te wydatki znaleźć pieniądze w nowym budżecie.

Tymczasem w naszym województwie już teraz, na progu 2010 roku kończy się strumień unijnych dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego. Kto do tej pory jeszcze nie zdobył potrzebnego grantu, teraz będzie miał coraz trudniej. Choć do zakończenia programu są jeszcze trzy lata, to do wzięcia pozostało już tylko co szóste euro spośród 1,7 mld, przekazanych do dyspozycji marszałka na wspieranie inwestycji w woj. śląskim.

Stanowiące główne źródło unijnych dotacji w regionach RPO wystartowały w roku 2007. Do tej pory naszym województwie w ramach tego mechanizmu podpisano już blisko 1200 umów, na łączną kwotę dofinansowania blisko 1,7 miliarda złotych. Kolejny miliard złotych lada dzień zostanie formalnie przekazany na wsparcie następnych inwestycji. Jeśli wziąć pod uwagę, że ok. 45 proc. śląskiego RPO zarezerwowana jest na dofinansowanie projektów pozakonkursowych, to okaże się, że tak naprawdę do wzięcia pozostało jeszcze ok. 1,15 miliarda złotych.

- Większa ilość wolnych środków została nam jeszcze tylko na dofinansowanie projektów z zakresu rewitalizacji. Do tej pory nie ukazało się rozporządzenie, które pozwoliłoby przeprowadzić konkursy, stąd te pieniądze nie zostały jeszcze rozdysponowane. Cała reszta w większość została już rozdzielona - potwierdza Małgorzata Staś, dyrektor wydziału Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego. Jak dodaje, zainteresowanie unijnym wsparciem było ogromne - samych wniosków złożono zresztą ponad sześć tysięcy.
- Zdarzały się konkursy, gdzie łączna wartość wniosków dziesięć razy przekraczała kwotę, którą mieliśmy do podziału - przyznaje Małgorzata Staś.
Wśród dofinansowanych inwestycji dominują projekty z zakresu transportu, zdrowia, edukacji, ochrony środowiska i kultury.

Z pieniędzy RPO korzystają nie tylko samorządy oraz instytucje publiczne, ale też przedsiębiorcy. Dla tych ostatnich głównym źródłem wsparcia pozostaje jednak ogólnopolski program Innowacyjna Gospodarka. Największy "kąsek" zdobyły bielskie zakłady Fiat Powertrain Technologies Poland - 100 milionów złotych pomoże im w budowie linii do produkcji nowego, oszczędnego silnika. O połowę mniejszą dotację zdobył Instytut Chemicznej Przeróbki Węgla na projekt "inteligentna koksownia" - zakłada on przeprowadzenie zakrojonego na szeroką skalę programu badań, które pozwolą unowocześnić stosowane w koksownictwie technologie, a tym samym produkować koks z węgla o gorszej jakości.

Na liście wybrańców znalazły się też np. zakłady lotnicze Margański & Mysłowski, które na uruchomienie produkcji lekkiego samolotu własnej konstrukcji Orka dostały ponad 5 mln. zł. oraz gmina Zabrze, która z kolei otrzymała ponad 41,4 mln. złotych na zbudowanie Europejskiego Ośrodka Kultury Technicznej i Turystyki Przemysłowej - czyli udostępnienie dla ruchu turystycznego sieci podziemnych sztolni.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!