Za jednym zamachem PKP chce się pozbyć zabytku i skansenu

    Za jednym zamachem PKP chce się pozbyć zabytku i skansenu

    Joanna Heler

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Sześćdziesiąt lokomotyw, w tym wiele unikatowych stoi na torach w skansenie w Pyskowicach prowadzonym od 11 lat przez zapaleńców z Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów. Obok niszczeje zabytkowa, zawalona w 2006 r. pod naporem śniegu tzw. wachlarzowa parowozownia.
    Właściciel - Oddział Gospodarowania Nieruchomościami PKP - najchętniej pozbyłby się hobbystów. Zażądał od nich 5 tys. miesięcznie za dzierżawę. Zabytku, który zdaniem śląskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków PKP powinny odrestaurować, też nie chce. Do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego PKP wystąpiło więc o skreślenie hali z rejestru zabytków. Tymczasem Agnieszka Woźniakowska ze Śląskiego Centrum Dziedzictwa Kulturowego podkreśla, że wartość eksponatów kwalifikuje cały skansen do wpisu na szlak zabytków województwa śląskiego.

    - Zainteresowania skansenem nie wykazują samorządowcy. Przepisy nie pozwalają, by PKP oddało grunt stowarzyszeniu. Mogłyby go jednak przekazać jakiemukolwiek samorządowi, a ten następnie mógłby nieodpłatnie przekazać go nam - mówi Krzysztof Jakubina, prezes Towarzystwa.

    Zgody na wykreślenie hali wachlarzowej z rejestru zabytków nie dał Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków.
    - Hala nadaje się do reanimacji. Ekspertyzy wskazują, że ma stabilne ściany. To miejsce ma potencjał, a skupieni wokół skansenu ludzie są gwarantem, że cały obiekt znalazły dobrego gospodarza - mówi Adam Szewczyk z WUOZ.

    Śląski wojewódzki konserwator zabytków kazał właścicielowi rozebrać zawalone elementy hali i doraźnie naprawić stalowe słupy. PKP do dziś tego nie zrobiły. Jolanta Michalska, rzecznik Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP tłumaczy, że firmie dopiero pod koniec listopada udało się wyłonić wykonawcę ekspertyzy prac rozbiórkowo-odtworzeniowych.

    - Obiekt i tak nie mógłby służyć swym celom, ponieważ nie ma do niego drogi dojazdowej. Podobnie jest ze skansenem. Aby obejrzeć eksponaty trzeba do nich dojść przez tory działającej linii kolejowej - dodaje Jolanta Michalska.

    W ubiegłym roku minister skreślił z rejestru zabytków 10 obiektów, natomiast w 40 przypadkach odmówił.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze (3)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      PKP Nieruchomości kłamią

      gajdzik (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 24 / 23

      PKP Nieruchomości ewidentnie kłamią. Droga dojazdowa, a droga dojścia dla zwiedzających to dwie odrębne rzeczy. Obecnie istnieje droga dojścia dla pieszych, która nie prowadzi przez tory. Kiedyś...rozwiń całość

      PKP Nieruchomości ewidentnie kłamią. Droga dojazdowa, a droga dojścia dla zwiedzających to dwie odrębne rzeczy. Obecnie istnieje droga dojścia dla pieszych, która nie prowadzi przez tory. Kiedyś była to oficjalna droga dojścia do pracy. Są to normalne schody przeznaczone dla ludzi i nie prowadzą przez czynną linię kolejową. Przedstawiciel Nieruchomości jakoś nie chciał o tym wspomnieć.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      PKP nieuchości to banda urzedasów

      toms (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 25 / 20

      W każdym normalnym kraju koleje by po rekach całowały takich amatorów kolei.Niestety PKP nieruchomości to w dalszy ciagu skostniały beton urzedasów. Zobaczcie jaka oni prowadzą polityke: Stary...rozwiń całość

      W każdym normalnym kraju koleje by po rekach całowały takich amatorów kolei.Niestety PKP nieruchomości to w dalszy ciagu skostniały beton urzedasów. Zobaczcie jaka oni prowadzą polityke: Stary dworzec w Katowicach i wiele dworców na Slasku,Może lepiej niech urzędnicy PKP nieruchomości wezmą do ręki szmaty i zaczną myć dworce-może wtedy jakis pożytek z tej firmy bedzie



      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ?

      x (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 18 / 15

      Może przydałaby się informacja,gdzie znajduje się parowozownia....

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama