Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Reklama z Adamkiem trafiła do prokuratury!

Łukasz Gardas
W zdjęciach kręconych na składzie drewna Adamka zastąpił kaskader
W zdjęciach kręconych na składzie drewna Adamka zastąpił kaskader Fot. Łukasz Gardas
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych złożyła doniesienie do prokuratury w sprawie reklamy telewizyjnej piwa, w której występuje znany bokser z Gilowic, Tomasz Adamek.

Uważa, że twórcy reklamy złamali przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości. - W reklamie piwa nie powinno się wykorzystywać wizerunku znanej osoby, która odniosła sukces zawodowy i życiowy - mówi Kama Dąbrowska z PARPA.

Zdaniem agencji, spot może niekorzystnie oddziaływać na niektórych odbiorców, bo bohater reklamy sugeruje, że siłę fizyczną i sportowe osiągnięcia można zdobyć dzięki spożywaniu złocistego napoju.
- Bokser jest autorytetem i wzorem do naśladowania dla wielu młodych chłopców - dodaje Dąbrowska.
Dlatego PARPA zażądała od producenta wycofania reklamy z anten telewizyjnych. Gdy to nie poskutkowało, złożyła doniesienie do prokuratury.

- Wpłynęło do nas takie zawiadomienie - potwierdza Katarzyna Dobrzańska, szefowa Prokuratury Rejonowej Warszawa-Mokotów. - Zwróciliśmy się już do jednej z komercyjnych stacji telewizyjnych o udostępnienie spotu reklamowego - wyjaśnia prokurator Dobrzańska.

Z zastrzeżeniami agencji nie zgadzają się ludzie znający go i współpracujący z Adamkiem.
- Tomek nie jest stroną w tej sprawie - zaznacza Stanisław Skrzyński, doradca Adamka. Tłumaczy, że pięściarz dostał propozycję zagrania w reklamie, którą przyjął. Dostał za to pieniądze, ale nie miał wpływu na jej kształt. Doradca boksera twierdzi też, że po konsultacjach z prawnikami twórcy spotu, dmuchając na zimne, i tak wycięli z niego elementy sugerujące jakikolwiek związek z boksem. - Uważamy, że nie złamano prawa, czego dowodzi fakt, że reklama do tej pory nie została zdjęta - mówi Skrzyński.

Grażyna Adamek, kuzynka boksera, uważa, że reklama nie będzie miała żadnego wpływu na karierę pięściarza.
Przedstawiciele firmy piwowarskiej, na zlecenie której wykonano spot, nie przyjmują zarzutów stawianych przez agencję. Znają je pobieżnie, bo do tej pory nikt oficjalnie im ich nie przedstawił.
- Nie otrzymaliśmy od PARPA żadnej odpowiedzi na naszą pisemną prośbę o przedstawienie wątpliwości. Być może gdyby agencja poznała nasze argumenty i ekspertyzy prawne, nie musiałaby się zwracać do prokuratury - pisze w oświadczeniu prasowym Sebastian Tołwiński, rzecznik Grupy Żywiec. Zapewnia też, że zanim reklama trafiła do telewizji, została sprawdzona pod kątem zgodności z obowiązującymi w Polsce przepisami.

- Ustawa, na którą powołuje się PARPA, nie zakazuje sportowcom brania udziału w reklamie piwa, ani też nie zakazuje prowadzenia reklamy z wykorzystaniem skojarzeń ze sportem. W żadnym fragmencie filmu nie pokazano również zależności pomiędzy panem Adamkiem i jego karierą bokserską, a piwem Żywiec. Dlatego w naszej opinii reklama jest zgodna z obowiązującymi przepisami - argumentuje Tołwiński.

Jakiś czas temu doszło do podobnej sytuacji. Wówczas piłkarz, Jerzy Dudek, reklamował piwo Warka. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nakazała wycofanie reklamy z emisji w stacjach telewizyjnych. W tym przypadku PARPA dąży do tego samego.

Warto też wspomnieć, że w poprzednich reklamach Grupy Żywiec wystąpili muzyk Wojciech Waglewski i aktor Krzysztof Majchrzak. Jednak PARPA nie miała wtedy żadnych uwag.

Medioznawcy stoją na stanowisku, że trzeba uważać, by nie przekraczać pewnych granic. Profesor Krystyna Doktorowicz, dziekan Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, popiera stanowisko PARPA.

- Twórcy reklam z piwem poszli już za daleko - ocenia prof. Doktorowicz. Przyznaje, że brakuje u nas kodeksu etyki reklamowej, który w innych krajach jest bardzo surowy. - Piwo jest pierwszym krokiem do uzależnienia się od alkoholu - podkreśla prof. Doktorowicz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!