Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zamiast budować obwodnicę w Żorach, wywożą torf

Katarzyna Śleziona
Na miejsce budowy obwodnicy zwożony jest kamień kopalniany, który będzie stanowił solidny fundament drogi
Na miejsce budowy obwodnicy zwożony jest kamień kopalniany, który będzie stanowił solidny fundament drogi fot. agnieszka materna
Z powodu źle wykonanych badań geologicznych budowa miejskiej obwodnicy opóźni się o kilka miesięcy. To największa inwestycja drogowa w mieście w tym roku. Prace wstrzymano, bo robotnicy natknęli się na olbrzymie pokłady torfu. Urzędnicy są wściekli, bo inwestycja będzie droższa o 4 miliony złotych, kierowcy dłużej będą czekać na nową drogę.

Kłopoty dotyczą trzeciego odcinka obwodnicy od ulicy Szczejkowickiej do ulicy Nowo-pszczyńskiej. Urzędnicy szukają winnych. Ich zdaniem, błąd popełnił podwykonawca z firmy projektowej, bo nie wykazał, że na niemal 2,3-kilometrowej trasie zalegają duże pokłady torfu z domieszką iłu. W efekcie drogowcy muszą je zastąpić podbudową z kamienia łupkowego.

Miasto nie wyklucza, że będzie domagać się odszkodowania od biura projektowego za poniesione straty.
- Zastanawiamy się nad taką możliwością, lada dzień podejmiemy decyzję - mówi Józef Dziendziel, pełnomocnik prezydenta do spraw infrastruktury.

Według urzędników, podwykonawca źle rozpoznał podłoże, bo zastosował niewłaściwe metody pracy.
- Odwierty w ziemi były robione co 200 metrów, jednak w dolinie rzeki powinny być robione gęściej. Trzeba było poprawić błędy w dokumentacji projektowej. Dlatego roboty ziemne, wkrótce po ich rozpoczęciu zostały wstrzymane - wyjaśnia Józef Dziendziel.

Dopiero kilka dni temu wznowiono roboty. Drogowcy wywożą teraz torf z niemal całego odcinka trasy. Najwięcej jest go wzdłuż rzeki Rudy. Pokłady sięgają nawet na głębokość trzech metrów. Najmniej torfu zalega na odcinku od ulicy Dworcowej do Pszczyńskiej - to warstwa mająca około pół metra.

- Wymiana gruntu jest konieczna. To torf wymieszany z mułem rzecznym. Takie podłoże zmienia swą gęstość pod wpływem opadów deszczu, czyli jest niezbyt stabilnym materiałem. Tym samym nie może stanowić trwałej konstrukcji dla nawierzchni drogowej - mówi Dziendziel.

Nowe fundamenty przyszłej drogi uzupełni podłoże złożone z kamienia kopalnianego.
- To będzie łupek czerwony przepalony. Dowozi go nam firma z Czerwionki z dawnych hałd kopalni Marcel - mówi Robert Wach, kierownik budowy z Przedsiębiorstwa Remontów Ulic i Mostów z Gliwic, które buduje ten odcinek obwodnicy.
- Potrzebujemy 107 tysięcy metrów sześciennych tego materiału - dodaje Dziendziel.
Grunt pod drogą zostanie dodatkowo wyłożony specjalną geotkaniną, która zabezpieczy podłoże.
Wybierany przez ekipy torf jest składowany na nieużytkach i łąkach wzdłuż budowanej trasy, w okolicach rzeki Rudy.

- Pozostałe prace - mostowe czy sieciowe idą zgodnie z planem - twierdzą przedstawiciele firmy z Gliwic. Zapewniają też, że mimo dwumiesięcznego poślizgu w pracach, postarają się uwinąć ze wszystkimi robotami do końca października.

- Jeśli nie będzie powrotu srogiej zimy czy innych niespodzianek, to powinniśmy zdążyć na czas. Jednak mamy teraz ogrom pracy i będzie naprawdę ciężko - mówią drogowcy.

Ostatecznie, po doliczeniu kosztów, budowa trzeciego odcinka obwodnicy, czyli planowanej trasy Racibórz-Pszczyna będzie kosztować 39 milionów złotych. To o 4 mln zł więcej niż pierwotnie zakładano.

- Mamy złożony wniosek o unijne dofinansowanie. Jesteśmy na liście rezerwowej. Są wielkie szanse na dotację. Jednak, gdyby się nie udało, to w budżecie mamy zabezpieczone środki na dokończenie inwestycji - wyjaśnia Dziendziel.

Trzeci odcinek obwodnicy pobiegnie wzdłuż rzeki Rudy do ulicy Dworcowej, następnie przejdzie pod DK 81, by połączyć się z ulicą Nowopszczyńską. Pod krajówką powstanie tunel. Robotnicy przebiją się przez nasyp istniejącego wiaduktu. Wybudowane zostaną tu również dwa mosty.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!