- Tak naprawdę, o tym, czy uda nam się na pewno zdążyć przed oficjalnym terminem, będziemy mogli powiedzieć na sto procent za około dwa miesiące - zastrzega wprawdzie Zbigniew Hamerlik, dyrektor kontraktu z firmy Skanska, ale przyznaje, że prawdopodobieństwo jest duże.
Dyrektor twierdzi jednak, że ostra zima w styczniu i lutym sprawiła, iż prace nie mogły przebiegać szybko. - Na szczęście sprzyjała nam pogoda pod koniec ubiegłego roku. Dzięki temu prace trwały praktycznie do grudnia i tym sposobem nadrobiliśmy część etapów przewidzianych w harmonogramie. Obecnie ruszył już pełny front robót - dodaje dyrektor Hamerlik.
Przede wszystkim budowane są mosty, których ma być w sumie osiem.
- Prace na nich są już dość zaawansowane, średnio w 65 procentach, trwają roboty bitumiczne i kończą się roboty ziemne - mówi Dorota Marzyńska, rzeczniczka prasowa katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Prawdopodobnie mosty mogą być gotowe już w wakacje. Na moście nr 2 trwa obecnie demontaż szalunku.
- Kolejne prace będą związane z uzupełnieniem nasypu, przygotowaniem płyty przejściowej. Na koniec około 7 samochodów ciężarowych wypełnionych piaskiem wyjedzie na środek przęsła, abyśmy mogli sprawdzić wytrzymałość obiektu - wylicza Marcin Stal, nadzorujący prace przy moście.
W trakcie montażu są ekrany akustyczne i oświetlenie, w tym oświetlenie węzła DK- 78 z DK-1. Przebudowano już sieć niskiego, średniego i wysokiego napięcia, sieć gazową, teletechniczną i wodociągową. Gotowe są także już zbiorniki retencyjne. Zakończono również prace archeologiczne. Na koniec będzie wykonana nawierzchnia, zasadzona zostanie zieleń.
Po wykonaniu obwodnicy zamknięty zostanie poprzeczny przejazd przez DK-1 w Siewierzu. Kierowcy jadący drogą nr 78 od strony Kielc, Tarnowskich Gór i Gliwic, zamiast, tak jak teraz przecinać niebezpieczne skrzyżowanie, będą korzystać z nowej obwodnicy.
To nie tylko poprawi bezpieczeństwo, ale i wyeliminuje korki. Nowa obwodnica ma mieć ponad pięć kilometrów długości. Poza samą drogą i wspomnianymi mostami, powstaną dwa przystanki autobusowe na DK-1 oraz nowe chodniki wokół cmentarza, wzdłuż ulicy Stoczkowej oraz w rejonie ronda wschodniego. Wybudowane zostaną też 33 drogi gospodarcze, ułatwiające dojazd do pól usytuowanych wzdłuż nowej drogi. Całość będzie kosztować około 200 milionów złotych.
- Przede wszystkim cieszy mnie fakt, że jak wszystko na to wskazuje, już w okresie świąteczno-noworocznym znikną pędzące przez rynek samochody - mówi Małgorzata Wrońska, mieszkanka gminy Siewierz.
Kolejna trasa dopiero za kilka lat
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje budowę także kolejnej obwodnicy drogi krajowej nr 78.
Nowa trasa pobiegnie w kierunku wschodnim i stanie się alternatywą dla aut tranzytem przejeżdżających przez powiat zawierciański. Jak mówi Dorota Marzyńska, rzeczniczka prasowa katowickiego oddziału GDDKiA, obwodnica ma omijać miejscowości Poręba, Zawiercie, Kroczyce, Pradła i Szczekociny.
Ma także poprawić bezpieczeństwo na drogach lokalnych.
Niestety, wszystko wskazuje na to, że tej obwodnicy kierowcy i mieszkańcy nie doczekają się zbyt prędko. Prace bowiem są na etapie projektowania, planowania i uzgadniania koncepcji. Roboty przy nowej obwodnicy nie ruszą wcześniej niż po 2012 roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?