Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szkoła bez kredy i gąbki? Tak, to możliwe

Katarzyna Piotrowiak
W szkołach województwa śląskiego jest już 513 tablic interaktywnych
W szkołach województwa śląskiego jest już 513 tablic interaktywnych fot. Materiały SMART Technologies
Nauczyciele będą się uczyć, jak w edukacji wykorzystywać nowoczesne technologie. Jak wynika z raportu Ministerstwa Edukacji w 2009 roku (w porównaniu do lat 2007 i 2008) podwoiła się liczba tzw. tablic interaktywnych. Dostęp do tablic mają uczniowie z 5318 szkół w kraju. W województwie śląskim jest ich 513.

Pojawienie się nowoczesnych urządzeń w szkołach będzie monitorowane przez powołaną właśnie Pracownię Nowych Technologii przy Ośrodku Rozwoju Edukacji.

- Tradycyjne tablica i kreda mają konkurencję, bo fakt, że na tablicy interaktywnej można wyświetlać rozmaite grafiki i kolorowe obrazy bardzo mobilizuje uczniów do nauki. Dla nauczyciela to też ciekawsze niż rysowanie kredą. Trudno nawet o porównanie, gdyż nowoczesny odpowiednik starej tablicy niewiele różni się od monitora komputera. Jest idealna zwłaszcza do nauki geometrii i nauk przyrodniczych. Można dzieciom pokazać, jak powstają góry, liczyć kąty, a kiedy chcemy zmienić temat, wystarczy jedno kliknięcie i bez mazania gąbką wszystko znika - opowiada Elżbieta Adamowska, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 3 w Bieruniu.

Tablica interaktywna podłączona jest do komputera oraz projektora multimedialnego. Jest biała, reaguje na dotyk dłoni, lub elektroniczne pióro. Każda tablica ma swoje oprogramowanie, dodatkowo nauczyciel może za jej pomocą obsługiwać dowolny program uruchomiony na laptopie. Coraz częściej szkoły decydują się również na zakup pilotów dla uczniów. - To świetne rozwiązanie, uczniowie za pomocą pilota mogą wziąć udział w teście naciskając na wybraną odpowiedź. Ocena jest szybka i od razu wiadomo, nad czym trzeba jeszcze popracować. W ogóle dzieci garną się do tablicy, a na lekcjach nie ma nudy i monotonii - dodaje Adamowska.

Pierwsze tablice interaktywne pojawiły się również w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Tablica na kółkach wraz z projektorem kosztuje ok. 10 tys. zł. Dla wielu szkół to spory koszt, dlatego wiele z nich szuka sponsorów oraz możliwości zakupienia sprzętu z pieniędzy unijnych. Czasami po prostu sprzyja im los.
- Ambasada Francji takie urządzenia sprezentowała siedemnastu szkołom w województwie, wśród nich i naszej, w nagrodę za szczególne zaangażowanie w promocję języka francuskiego. Trzeba mieć świadomość, że dla młodzieży takie rozwiązania to coś zupełnie oczywistego, dużo łatwiej o porozumienie nauczyciela z uczniami - tłumaczy Iwona Wachstiel, wicedyrektorka Liceum Ogólnokształcącego im. Kopernika w Katowicach.

Ministerstwo Edukacji zdecydowało, że trzeba monitorować rynek nowoczesnych technologii. - Dobór urządzeń należy do nauczycieli, a ministerstwo nie zamierza niczego narzucać ani odradzać. Tak jest z e-dziennikami lekcyjnymi. Jeśli jakaś szkoła uzna, że się sprawdzają, to niech korzystają z takiej możliwości. Z drugiej strony widać, jak rynek edukacyjny jest chłonny i zdarza się, że producenci lub dystrybutorzy podpierają się bez uprawnień logo ministerstwa, żeby w szkołach zareklamować produkt. Dlatego trzeba monitorować rynek. W tym celu powołaliśmy Pracownię Nowych Technologii. Chcemy, żeby mieli rękę na pulsie - mówi Grzegorz Żurawski, rzecznik minister edukacji Katarzyny Hall.
Katarzyna Koletyńska, szefowa Pracowni Nowych Technologii, tłumaczy, że nie będą się zajmować testowaniem urządzeń, tylko oceną rynku i szkoleniami nauczycieli.

- Nauczyciele powinni wiedzieć, jak wykorzystywać nowe technologie w edukacji. W przypadku tablicy interaktywnej sporo się już udało zrobić, są szkolenia dla nauczycieli języków obcych, prowadzone przez Ambasadę Francji i British Council. Prowadzą je zagraniczni szkoleniowcy. My będziemy uczyć pozostałych - wyjaśnia Koletyńska.

Największą bolączką nauczycieli korzystających z nowoczesnych technologii są ograniczenia finansowe. Nie wszystkich stać na zakup nowoczesnego oprogramowania, prezentacji lekcyjnych.

- Dlatego na stronie internetowej www.ore.edu.pl stworzymy specjalną zakładkę ze scenariuszami rozmaitych zajęć, w tym celu będziemy również współpracować z Wojewódzkimi Ośrodkami Metodycznymi. Na szczęście jest coraz więcej materiałów do wykorzystania. Część z nich udostępnimy także poprzez platformę Moodle. Zależy nam na promocji dobrych praktyk - mówi Koletyńska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!