Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pobieraczek ukarany

Aldona Minorczyk-Cichy
Ćwierć miliona złotych kary ma zapłacić spółka Eller Service z Gdańska za wprowadzanie w błąd konsumentów. To decyzja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Firma może się od niej odwołać.

Do UOKiK wpłynęło ponad 30 tysięcy skarg na www.pobieraczek.pl. Skuszeni obietnicą 10-dniowego darmowego testowania pobierania z internetu filmów, gier, muzyki i programów obudzili się z fakturą do zapłaty w ręku. Wśród nich był Arkadiusz G. z Zabrza, który w sieci szukał filmu "Ania z Zielonego Wzgórza".

- To szkolna lektura córki. Chciałem, by oprócz książki, poznała też wersję filmową. 3 stycznia znalazłem stronę www.pobieraczek.pl. Zarejestrowałem się, aby skorzystać z promocyjnego testowania usługi. Niestety, nie udało mi się niczego ściągnąć. Wyszedłem z tej strony i w ogóle zapomniałem, że kiedykolwiek tam zaglądałem - opowiada pan Arkadiusz.

Niedługo potem dostał od Eller Service fakturę na 94 zł, a następnie groźby egzekucji komorniczej. W podobnej sytuacji było kilkadziesiąt tysięcy innych internautów.

Postępowanie przeciwko spółce Eller Service z Gdańska - zostało wszczęte w październiku 2009 roku.
- Internauta, który chciał pobrać pliki, musiał najpierw zarejestrować się na portalu, podając imię, nazwisko, adres zamieszkania, datę urodzenia, e-mail. Warunkiem była również akceptacja regulaminu. W toku postępowania okazało się, że dzień rejestracji był jednocześnie pierwszym dniem obowiązywania odpłatnej umowy, która zawierana była nawet na rok. Ponadto opłata naliczana była już od pierwszego dnia, a nie jak sugerowały hasła reklamowe dopiero po 10 dniach - informuje w komunikacie rzeczniczka UOKiK, Małgorzata Cieoch.

Zdaniem urzędu, taka praktyka jest nieuczciwa i wprowadza konsumentów w błąd. Dlatego spółka nie tylko ma zapłacić ćwierć miliona złotych kary, ale też musi zmienić zakwestionowany sposób informowania o usługach oraz publikować przez 6 miesięcy na swoim portalu treść decyzji. Ponadto, zdaniem UOKiK, by skutecznie w tym wypadku chronić konsumentów niezbędne było nadanie niektórym punktom decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że spółka musi zmienić praktykę oraz poinformować o tym konsumentów zaraz po otrzymaniu decyzji, nawet jeśli skorzysta z drogi odwoławczej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!