Badania DNA potrwają w Moskwie do końca tygodnia. 8 osób nie...

    Badania DNA potrwają w Moskwie do końca tygodnia. 8 osób nie wróciło jeszcze z Moskwy

    Zdjęcie autora materiału

    Aktualizacja:

    Polska

    Wciąż nie zidentyfikowano 21 ciał ofiar katastrofy prezydenckiego Tu-154. I mimo, że eksperci z moskiewskiego Biura Ekspertyz Sądowych pracują bez przerwy identyfikacja nie zakończy się, jak wcześniej zapowiadano, w środę. Z nieoficjalnych doniesień wynika, że weryfikacja zebranego materiału genetycznego może potrwać do końca tygodnia.
    - Nie otrzymaliśmy żadnych nowych informacji dotyczącej liczby zidentyfikowanych ciał - przyznaje nieoficjalnie w rozmowie z "Polską" przedstawiciel Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. W stolicy Rosji cały czas przebywa kilka rodzin, które uczestniczą w identyfikacji. Są też polscy specjaliści i prokuratorzy, którzy prowadzą czynności śledcze. Płk Krzysztof Parulski, naczelny prokurator wojskowy, mimo iż nie potwierdził informacji o możliwych opóźnieniach w identyfikacji zwłok, zaznaczył, że nie wyklucza powrotu do kraju z pozostałymi ciałami i rzeczami należącymi do ofiar katastrofy.


    Zdaniem specjalistów przyczyn opóźnień w badaniach DNA może być kilka. - Ze względu na zdegradowany stan zwłok, jakość pobranego materiału porównawczego może być bardzo słaba. Możliwe, że od niektórych rodzin nie został pobrany jeszcze materiał genetyczny - mówi "Polsce" prof. Rafał Płoski, genetyk z Warszawskiej Akademii Medycznej i dodaje: - Czasami na wyniki badań czeka się tygodniami, więc 24- lub 48- godzinnego poślizgu nie można nazywać opóźnieniem. Pamiętajmy, że eksperci w Moskwie pracują pod dużą presją czasu i mediów - uzupełnia prof. Płoski.

    Genetycy i eksperci od identyfikacji zwłok przypominają, że wszystkie szczątki zbierane z miejsca katastrofy podlegają identyfikacji DNA. Dotyczy to nawet najmniejszych zachowanych fragmentów ciała. - Pamiętajmy, że mamy do czynienia z analizą tysięcy fragmentów ludzkiej tkanki. Moskiewskie BES jest wyposażone w nowoczesną apartaurę, więc to na pewno ułatwia prace. Ale to zadanie żmudne i pracochłonne - przyznaje prof. Płoski.

    Tymczasem zarówno Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, jak również Centrum Informacyjne Rządu oficjalnie nie wypowiadają się w sprawie czynności identyfikacyjnych. - O wszystkich sprawach związanych z idenfikacją jako pierwsze dowiadują się zawsze rodziny ofiar katastrofy. Mogę zapewnić, że są one pod stałą opieką - mówi Izabela Laskowska, szef wydziału ds. polityki informacyjnej RCB.
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (5)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Piloci mogli zostać wprowadzeni w błąd !!!!!!

      sponsor215 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 19

      Prezydencki samolot Tu-154M wyposażony w system TAWS mógł bezpiecznie wylądować na lotnisku pod Katyniem - uważa Marek Strassenburg-Kleciak odpowiedzialny za analizy strategiczne i rozwój sytemów...rozwiń całość

      Prezydencki samolot Tu-154M wyposażony w system TAWS mógł bezpiecznie wylądować na lotnisku pod Katyniem - uważa Marek Strassenburg-Kleciak odpowiedzialny za analizy strategiczne i rozwój sytemów trójwymiarowej nawigacji w koncernie Harman Becker. Jego zdaniem, urządzenia pokładowe są tak dokładne, że piloci bez trudu powinni byli wykonać ten manewr - chyba że wskazania nie były prawdziwe. Znane są bowiem techniki umożliwiające fałszowanie ich danych, często w sposób niemożliwy do zweryfikowania przez pilotów. Wówczas tragedia jest nieunikniona.
      W ocenie Marka Strassenburga-Kleciaka - potwierdzonej przez niemieckiego eksperta Hansa Dodla, autora książki "Satellitennavigation", oficera Bundeswehry, inżyniera i profesora - analiza zdjęć z katastrofy prezydenckiego samolotu wykonanych przez Sergieja Amielina pozwala sądzić, że Tu-154M z polską delegacją na pokładzie zbliżał się do pasa startowego we właściwy sposób. Tyle że samolot znajdował się w niewłaściwym miejscu. Dokumentacja zdjęciowa pokazuje, że samolot leciał tak, jak powinien: w odpowiednim kierunku (wynika to z analizy poszczególnych uszkodzeń na czubkach pierwszych drzew) i z właściwym nachyleniem horyzontalnym maszyny przy podchodzeniu do lądowania. - Różnica polega tylko na przesunięciu fazowym samolotu: w płaszczyźnie poziomej o ok. 15-25 m do prawidłowego kursu, a w pionie o ok. 5 m; maszyna leciała za nisko - podkreśla Marek Strassenburg-Kleciak. Jak dodał, dane z systemu TAWS (Terrain Awareness and Warning System), w który wyposażony był samolot prezydencki, pokazują pilotom trójwymiarowy model terenu z dokładnością wysokości nawet do 1 metra i umożliwiają pomyślne lądowanie nawet w złych warunkach pogodowych. - Rozwijałem i współtworzyłem systemy trójwymiarowej nawigacji, dlatego też trudno mi to sobie wyobrazić, jak system TAWS, który był zainstalowany w samolocie prezydenta Kaczyńskiego, mógł zawieść. No chyba, żeby mu "pomóc". Inaczej z tym systemem nie można się rozbić - dodaje.
      W jaki sposób wskazania urządzeń mogły zostać przekłamane? W tym celu stosuje się technikę o nazwie "meaconing" (Recording and rebroadcast on the Receive Frequency to confuse Positioning). Jak tłumaczy nasz ekspert, polega ona na tym, że sygnał satelity jest nagrywany przez specjalne urządzenie i z niewielkim przesunięciem w czasie i z większą mocą niż sygnał satelity puszczany w eter na tej samej częstotliwości, na której nadaje satelita. - Im mniejszy interwał czasu stosowanego w "meaconingu", tym trudniej go rozpoznać, co w konsekwencji prowadzi do błędnego określenia własnego położenia - wyjaśnił Strassenburg-Kleciak. Jak dodał, jeśli zmiana pozycji samolotu jest niewielka - a tak było w przypadku prezydenckiego lotu - to nawet inteligentny odbiornik (typu Receiver-Autonomous-Integrity-Monitoring) nie jest w stanie wykryć oszustwa. Przekłamanie urządzeń pokładowych można wprowadzić zarówno za pomocą satelity, jak i urządzeń znajdujących się na lotnisku. Jeśli zjawisku towarzyszą złe warunki pogodowe, piloci pozostają bezbronni. - Różnica położenia, jaką pokazuje trajektoria samolotu, jest typowa dla "meaconingu": aby sygnał nie mógł być wykryty, przesunięcie fazowe sygnału równe jest nanosekundom. Daje to przesunięcie położenia rzędu tych wielkości, które widać na dokumentacji Amelina - powiedział Strassenburg-Kleciak. Jak zaznaczył, jego spostrzeżenia w rozmowie telefonicznej potwierdził Hans Dodel.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ZACIEMNIA SIE KATYN 2 !

      SYLWESTER (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 24 / 16

      ALO ! "bracia Rosjanie" Pomalutku! Nie tak Szybko !. Jeszcze prace rozpocznie Komisja Międzynaro
      dowa i Komisja Polska Patriotycznej wiarygodności z przedstawicielami dwóch...rozwiń całość

      ALO ! "bracia Rosjanie" Pomalutku! Nie tak Szybko !. Jeszcze prace rozpocznie Komisja Międzynaro
      dowa i Komisja Polska Patriotycznej wiarygodności z przedstawicielami dwóch wiarygodnych Instytucji;
      INSTYTUT PAMIECI NARODOWEJ i RADY OCHRONY PAMIECI WALK I MECZENSTWA .
      Prawo Międzynarodowe zezwala nam Poszkodowanym na prowadzenie dochodzenia do czasu
      wyjaśnienia przyczyn barbarzyńskiej Katastrofy !. Putin ma powody kończyć dochodzenie ALE JAKIE
      POWODY MA PREMIER THUZK ABY ULEGAC ROSJANOM ?. Dochodzenie można prowadzić tylko na...
      miejscu zbrodni ! a nigdy poza tym terenem !!!. Wszystko wskazuje na ... TERRORYZM ! i dlatego
      tereny Katastrofy winny być dostępne do końca dochodzenia śledczego Komisji Międzynarodowej !.
      CZESC PAMIECI WSZYSTKICH OFIAR KATYN 2 !.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Powinna zostać do końca identyfikacji

      ja (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 23 / 21

      tak, p. Kopacz powinna tam jeszcze pozostać tyle czasu, ile potrwa identyfikacja 21 ofiar.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      To chyba nie wszyscy?

      abcd (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 19 / 19

      Skoro nie wróciło 21 ciał, to to chyba nie jest kompletna lista? Zdaje się że brakowało np. całej załogi samolotu.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama