Polska szkoła przestała być skuteczna

    Polska szkoła przestała być skuteczna

    Katarzyna Piotrowiak

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Z Marią Gudro, egzaminatorem i nauczycielką języka polskiego, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
    Często wprowadza się jakieś nowe zasady i procedury w systemie egzaminacyjnym. Czy to jest w porządku wobec uczniów?

    To, co się dzieje wokół egzaminów zewnętrznych, to hańba dla polskiej oświaty. Wymagania na tegorocznym egzaminie gimnazjalnym z części humanistycznej były tak zaniżone, że właściwie trudno zrozumieć, po co w ogóle był organizowany. Uczniowie nie muszą znać lektury, nie muszą myśleć lub myślą akapitami. Taki poziom generuje wtórny analfabetyzm w Polsce, mówię to jako nauczycielka oraz jako egzaminator, sprawdzający od lat testy. Wyraźnie widać pogłębiającą się wśród młodzieży z każdym rokiem nieumiejętność budowania i łączenia kilku zdań, które miałyby jakąkolwiek treść i sens. Wprawdzie niektórzy mają wyćwiczoną formę wypowiedzi, np. rozprawkę, ale nie potrafią budować tekstu, zdania są niespójne, brak w wypowiedzi myślenia, ubogie słownictwo.

    Może to nie wina systemu egzaminacyjnego, tylko braku umiejętności, w które nie wyposażyła uczniów szkoła?

    I ja wierzyłam, że system egzaminów zewnętrznych podniesie poziom nauczania w szkołach. Rezultaty są jednak opłakane. Młodzież po maturze nie umie czytać, pisać, mówić poprawną polszczyzną. Centralna Komisja Egzaminacyjna jak i MEN doskonale o tym wiedzą. Dlatego, biorąc pod uwagę dobro polskich dzieci i młodzieży, należy poważnie zastanowić się, co zrobić z egzaminami, jeśli przyniosły więcej złego niż dobrego, a nie kolejny raz zmieniać formułę i dokładać kolejne zadania. Mam na uwadze pomysł wprowadzenia projektu edukacyjnego jako części egzaminu gimnazjalnego, co doprowadzi do kolejnej demoralizacji, jak kupowanie projektu lub ściąganie z Internetu. Szkoła od wielu lat przestała uczyć, a przygotowuje do egzaminu. Zostały zaprzepaszczone zasady nauczania i metodyka pracy z uczniem. Nauczyciele, z obawy o wyniki egzaminów, zamiast uczyć, ćwiczą testy, nie mają więc czasu na ćwiczenie najważniejszych umiejętności jak czytanie, słuchanie, pisanie, mówienie, myślenie twórcze. A tegoroczny test egzaminacyjny pokazał, że nauczyciel nie musi omawiać z uczniami lektur, a uczeń nie musi ich czytać, bo i tak coś napisze na egzaminie.
    1 3 »

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama