Czas na wiosenny rozruch stawów i mięśni

    Czas na wiosenny rozruch stawów i mięśni

    Katarzyna Grygierczyk

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    W tym tygodniu gościem Spotkań Medycznych jest docent Krzysztof Gieremek, fizjoterapeuta, doktor nauk o kulturze fizycznej, pracownik Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach
    Jak znaleźć formę aktywności ruchowej odpowiednią dla siebie? Do jakiego specjalisty należy się udać, żeby mieć pewność, że wybrana przez nas forma wysiłku fizycznego nam nie zaszkodzi?
    W rekreacyjnych formach aktywności ruchowej uczestniczyć może każdy, bez względu na wiek. Ważne jest znalezienie właściwej motywacji. Jednak każdy powinien sobie uświadomić, że w wysiłku fizycznym uczestniczą różne układy naszego organizmu.
    Układ mięśniowy, kostny, sercowy oddechowy, nerwowy i inne. One razem decydują, czy możemy bezpiecznie uczestniczyć w sportowych formach rekreacji. Częstym błędem popełnianym przez pacjentów jest zwrócenie się do jednego tylko lekarza. Np. osoby chore na serce proszą o radę kardiologa. Jeśli on powie, że mogą uprawiać jakiś sport, biorą to za dobrą monetę. Tymczasem przeciwwskazania może mieć inny specjalista, do którego się nie zwrócili. Nie znaczy to, oczywiście, że musimy odwiedzić każdego lekarza, jaki przyjdzie nam do głowy. Najlepiej wybrać się na konsultację do specjalisty fizjoterapii, bądź też skierować swoje kroki do renomowanego fitness klubu i zasięgnąć rady wykwalifikowanego trenera.

    Co możemy zrobić, żeby zachować jak najdłużej sprawność ruchową?
    Można powiedzieć, że w takim przypadku działa prawo "używania" lub "nieużywania". Jeśli często używamy jakiegoś narządu, to utrzymuje on sprawność. I odwrotnie, jeżeli regularnie nie ćwiczę mięśni, nie powinienem się dziwić, gdy nagle odmówią mi posłuszeństwa. Człowiek posiada różne zdolności motoryczne - np. wytrzymałość, siłę, gibkość, koordynację - które z wiekiem mogą zanikać. Najszybciej zanika szybkość, dłużej jesteśmy w stanie zachować wydolność ogólną. Co się stanie z siłą zależy od tego, jak będziemy używać mięśni. Słowem, narządy, których regularnie używamy, pozostają dłużej aktywne. Niezwykle istotne jest tu narzucenie sobie dyscypliny. Z zażywaniem ruchu jest jak z zażywaniem tabletek, trzeba to robić regularnie, bo inaczej zamiast poprawić swoje samopoczucie i stan zdrowia, możemy sobie zaszkodzić. Może tego ruchu być niewiele, ale powinniśmy stosować ten sam rodzaj aktywności ruchowej powtarzany codziennie. Niech to będzie co przynajmniej 10 minut.

    W sklepach pojawiły się jakiś czas temu kije do nordic walking i trekkingowe. Do czego one służą i jak się z nimi poruszać?
    Oba rodzaje kijów zostały wymyślone, abyśmy bezpiecznie uczestniczyli w tych formach rekreacji. Różnią się, można powiedzieć, stopniem zaawansowania w wysiłek fizyczny. Kije trekkingowe służą przede wszystkim turystom górskim, więc siłą rzeczy - bardziej zaawansowanym piechurom. Nordic walking może za to uprawiać każdy, kto intensywnie spaceruje po terenie płaskim. Kije są regulowane, dostosowane odpowiednio do wzrostu. Jeżeli komuś się wydaje, że może wyciągnąć z szafy swoje stare kije do jazdy na nartach, może się przeliczyć, bo nie osiągnie zamierzonego efektu. Te dobiera się bowiem według innych zasad. Pomoże nam je dobrać sprzedawca w sklepie sportowym.
    1 3 »

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama