Wcześniej za budowę swojego odcinka drogi wzięli się urzędnicy z Żor, którzy dostali na ten cel gigantyczną unijną dotację - ponad 60 milionów złotych. Teraz prezydent Rybnika Adam Fudali chce pójść tą samą drogą. Dlaczego?
- Jeśli ta trasa nie powstanie, to subregionowi rybnickiemu grozi "wykluczenie komunikacyjne" - mówi obrazowo Fudali. - Już teraz jest fatalnie, głównie na drogach dojazdowych do naszego centrum. A badania wykazują, że będzie jeszcze gorzej - dodaje.
Z tego właśnie powodu Rybnik uchodzi za jedno z najbardziej zakorkowanych, śląskich miast. Problemy z płynną jazdą pojawiają się już na trasach wlotowych.
- Trasę z centrum Wodzisławia do Rybnika można pokonać w 15 minut, ale przeważnie trwa to trzy razy dłużej - mówi Kazimierz Szweda, mieszkaniec Wodzisławia.
Potwierdzają to także liczby. Każdej doby ulicą Wodzisławską przejeżdża średnio 14380 aut. Nie lepiej jest na ul. Raciborskiej, którą w ciągu doby przejeżdża 13354 samochody, a ul. Gliwicką - 18200 pojazdów. O konieczności budowy trasy regionalnej z Pszczyny do Raciborza mówi się od ponad 30 lat.
W Rybniku będzie przebiegać od ul. Raciborskiej poprzez drogę krajową numer 78 i południowe dzielnice miasta: Niedobczyce, Niewiadom, częściowo także przez Chwałowice, aż do Gotartowic i węzła autostrady A1 w okolicach Rownia.
Szacunkowy koszt tej inwestycji to około 700 milionów złotych.
O tym, że Rybnik ma szansę na pieniądze, zapewnia Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego. W jego opinii przygotowanie planu technicznego drogi, to pierwszy krok ku temu, by wywalczyć na ten cel unijną dotację.
- Zawsze, kiedy kończy się budżet unijnych programów obliczamy, czy powstaną oszczędności. W roku 2013 także będziemy mieli pewną "nadwyżkową" pulę pieniędzy, którą trzeba będzie wydać w błyskawicznym tempie, bo inaczej kasa może po prostu przepaść. W takich przypadkach zawsze szukamy miast, które mają gotowe projekty przebudowy ważnych dróg. Dajemy wtedy pieniądze "od ręki", a roboty budowlane rozpoczynają się praktycznie natychmiast - mówi nam Adam Zdziebło.
W Żorach już budują część trasy
W Żorach fragmentem regionalnej trasy Pszczyna-Racibórz będzie północna obwodnica miasta. Budowa tej drugi ruszyła już w lipcu ubiegłego roku.
7-kilometrowa obwodnica powstaje w dwóch etapach. Pierwszy obejmuje drogę od granicy Żor z Rybnikiem do ul. Szczejkowickiej. Drugi etap robót obejmuje budowę jezdni od ul. Szczejkowickiej do Nowopszczyńskiej. Budowa kosztować będzie ok. 85 milionów złotych, z czego 85 procent kosztów pokryje unijna dotacja.
Według optymistycznych planów, roboty mają się zakończyć za rok.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?