Unia mówi: trzeba palić

    Unia mówi: trzeba palić

    Sławomir Cichy

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Kiedy 14 śląskich i zagłębiowskich miast, wchodzących w skład Górnośląskiego Związku Metropolitalnego, zadeklarowało kilka lat temu chęć wspólnej budowy spalarni odpadów, projekt wydawał się trudny do zrealizowania.
    Materiały podobne
    Tymczasem dziś wchodzi on już w decydującą fazę. 7 czerwca zakończyły się badania sondażowe opinii, dotyczące "Systemu gospodarki odpadami dla GZM wraz z budową zakładów termicznej utylizacji odpadów". Wyniki będą znane niebawem i są niezmiernie ważne, bo chodzi o opinię na temat obaw i nadziei mieszkańców metropolii, związanych z inwestycją rzędu kilkuset milionów złotych.

    Dofinansowanie projektu tylko z funduszy zewnętrznych za pośrednictwem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wynosi przeszło pół miliarda zł. Za tę kwotę zostanie sfinansowany cały system sortowania, demontażu, kompostowni i termicznej utylizacji odpadów.

    Inwestycja jednej z instalacji na terenie Rudy Śląskiej jest już raczej pewna. 1 czerwca br. prezydent Knurowa poinformował mieszkańców o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach budowy Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów (TPOK) w Rudzie Śląskiej dla Górnośląskiego Związku Metropolitalnego, zlokalizowanego przy ul. Szyb Walenty w Rudzie Śląskiej - jak fachowo nazywa się projekt budowy spalarni.

    Już 17 czerwca o godz. 16 w Miejskim Centrum Kultury w Rudzie Śląskiej - Nowym Bytomiu, przy ul. Piotra Niedurnego 69, odbędzie się rozprawa administracyjna otwarta dla każdego mieszkańca naszego regionu.

    Metropolia "Silesia", która pilotuje projekt, zadeklarowała z kolei, że do końca czerwca 2010 roku przygotowany zostanie wniosek o dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych. W ramach dokumentacji przedprojektowej, zleconej do wykonania w ubiegłym roku konsorcjum firm Socotec Południe i Południe II, zostanie jasno określone, czy Metropolia "Silesia" potrzebuje dwóch, czy może jednej spalarni. Na tej podstawie wskaże ewentualne dodatkowe najlepsze propozycje spośród przygotowanych przez śląskie samorządy alternatywnych miejsc pod budowę spalarni.

    Odwrotu od budowy systemu utylizacji śmieci dla aglomeracji nie ma, tym bardziej, że przepisy obowiązujące w Unii mają w założeniach doprowadzić w ciągu kilku najbliższych lat do radykalnego obniżenia ilości składowanych odpadów poprzez przygotowanie do ich ponownego użycia, recykling i odzyskanie energii np. poprzez spalanie.

    Dziś nawet ekolodzy przyznają, że nie ma odwrotu od takich inwestycji. Chłonność klasycznych wysypisk spada. Dość powiedzieć, że każdego roku na składowiska odpadów komunalnych, wytwarzanych w 25 krajach UE, trafia ok. 120 mln ton śmieci. To połowa wszystkich odpadów komunalnych. Jednak już około 50 mln ton jest rocznie spalanych, co pozwala odzyskać zawartą w nich energię. Tego typu systemy funkcjonują z powodzeniem w Niemczech, Austrii, Holandii, Szwecji, Danii czy Finlandii, a więc krajach, które trudno posądzać o brak dbałości o środowisko i bezpieczeństwo mieszkańców.
    1 »

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze (5)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      co to ? prasa gadzinowa ?

      jarsson77 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 9

      Odpady komunalne charakteryzują się dużą zawartościa materiałów organicznych (resztki jedzenia) o dużej wilgotności - spalając je nie ma mowy o żadnym odzysku energii. Potencjalnie kaloryczne...rozwiń całość

      Odpady komunalne charakteryzują się dużą zawartościa materiałów organicznych (resztki jedzenia) o dużej wilgotności - spalając je nie ma mowy o żadnym odzysku energii. Potencjalnie kaloryczne produkty to akurat te które da się i trzeba (UNIA każe) segregować, selekcjonować i ponownie wprowadzać do obiegu.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      co to ? prasa gadzinowa ?

      jarsson77 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13 / 12

      Odpady komunalne charakteryzują się dużą zawartościa materiałów organicznych (resztki jedzenia) o dużej wilgotności - spalając je nie ma mowy o żadnym odzysku energii. Potencjalnie kaloryczne...rozwiń całość

      Odpady komunalne charakteryzują się dużą zawartościa materiałów organicznych (resztki jedzenia) o dużej wilgotności - spalając je nie ma mowy o żadnym odzysku energii. Potencjalnie kaloryczne produkty to akurat te które da się i trzeba (UNIA każe) segregować, selekcjonować i ponownie wprowadzać do obiegu.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      UIna mowi trzeba palic !!

      Kanadyjski Zintegrowany System Gospodarki Odpadami (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12 / 6

      NIEPRAWDA _ UNIA MOWI TRZEBA OPTYMALNIE ZARZADZAC ODPADAMI - Inaczej beda kary !!!

      Temat winien jak Eko - Obywatel od 11 lat glosi - byc rozwiazany na szczeblu centralnym - regionalnie - temat...rozwiń całość

      NIEPRAWDA _ UNIA MOWI TRZEBA OPTYMALNIE ZARZADZAC ODPADAMI - Inaczej beda kary !!!

      Temat winien jak Eko - Obywatel od 11 lat glosi - byc rozwiazany na szczeblu centralnym - regionalnie - temat zbyt wielki dla miast / gmin - gdyz wiadomo ze by instalacja przetwarzania odpadow byla rentowna MUSI miec odpowiednio duzy strumien odpadow - poza tym czesc odpadow warto przetwarzac biologicznie, a czesc trzeba spalic, a czesc spalic w specjalnej instalacji .... a z tych wszystkich dzialan generalnie winna byc odtworzona ukryta energia w postaci gazu / pradu, biopaliwa i nawozu.

      Tyle ze MUSI to byc dzialanie planoiwe a nie jak dzis Gaszenie Pozarow i to przez nawet nie ochotniczae sily a "z ulicy" gapiow !!!!

      Program Gospodarki Odpadami winien byc Krajowy - rozlozony na Regiony tak by Instalacje oplacaly sie - tak wiec trzeba: POWOLAC ZESPOL KONTROLI GOSPODARKI ODPADAMI
      1. Zinwentaryzowac aktualne zasoby przerobcze
      2. stworzyc prawdziwy nie gusowski / statystyczny strumien odpadow z ich morfologia dloa danego regionu,. lacznie z odpadami przemyslow (spozywczy....) rolnictwa , osadow oczyszczalni sciekow itd...
      3. opracowac matryce doboru techniki przetwarzania odpadow
      4. Zorganizowac PPP
      5. wprowadzic w zycie Instalacje bez kajdanow unijnych- bo to mozliwe !!! Warszawa to pokazuje !!!

      Dlaczego tez nie Kanadyjski Zintegrowany System Gospodarki Odpadami oparty na rozsadnym
      stosowaniu roznych technologii - celem racjonalnej segregacji, odzysku
      energii z odpadow w posatci gazu, energii elektrycznej czy biopaliw jak i
      wysokokalorycznych nawozow.

      Sa Firmy jak BioCrudetechnology ktore sfinansuja tego typu dzialania nawet w 100 % - bez Unijnych
      dodatkow Instalacje tzw Zintegrowanej Gospodarkli Odpadami , tyle ze musza
      miec gwarancje ze przez 30 lat nikt im nie bedzie przeszkadzal w biznesie -
      dlatego raczej pracuja w Chinach, Indiach czy w Afryce. Firma ta oprocz tego
      ze likwiduja kwestie smieci to dostarczaja na rynek energie pozyskana z
      przerobki smieci w postaci gazu, elektryki czy biopaliw a dodatkowo daja
      wysokokaloryczny nawoz.

      Zasadnicza kwestia to odpowiedni strumien odpadow. I tu trzeba sie zebrac w
      Zwiazki Odpadow !!! by uzyskac 600 - 2000 To / dobe - a jak widac np. Krakow ma
      ten strumien ok. 997 To / dobe i wystarczyu dla spalarni i dla racjonalnej gospodarki gdzie mozna bedzie wykorzystac w ciagu technologicznym osady z oczyszczalni, odpady przemyslu spozywczego itd, a nawet osady denne np z Jeziora Rozanowskigo czy Czchowskiego w ramach ich rekultywacji.

      Wystarczy nam przeslac ankiete z morfologia odpadow, a my sie ustosunkujemy co i jak mozemy zaproponowac

      Tyle ze Wladze (??!!) Miasta sa gluche na maile i informacje "zapatrzone" w spalarnie ktora im zaproponowano a zafunduja ja sobie z nakladow mieszkancow
      - budzc sie z piec lat w koszmarnym snie nieudanej inwestycji. Bo przeciez ci co sprzedaja spalarnie, ja po prostu sprzedaja nie inetersuja sie co bedzie sie z nia dalej dzialo. Zas jesli Firma bierze na siebie ciezar Inwestycji to musi zadbac by sie ona splacila !!!! i tu lezy cala roznica. Tyle ze za piec lat juz bedzie inna ekipa w miescie i u wladzy i polka zacznie sie na nowo, oczywiscie finansowna przez kieszenie mieszkancow !!!

      Ludzie obudzcie sie !!!

      Proponuje kontakt - KZISGO
      032 209 44 56
      0600 209 893

      tadejurkiewicz@hotmail.com

      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      we Wrocławiu PET skupują ok 0,20zl za 1 kg

      slazaczek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13 / 6

      to Śląsk i to Śląsk ale jaka różnica...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      na odpadach teraz zarabia w PL tylko mafia

      masaccio (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 10

      za wywóz śmieci komunalnych rodzina (2+2) płaci ok. 400zł rocznie
      od ponad 3 lat selekcjonuje i wywożę we własnym zakresie (z domu):
      a. makulaturę tj gazety, reklamy ze skrzynki pocztowej,...rozwiń całość

      za wywóz śmieci komunalnych rodzina (2+2) płaci ok. 400zł rocznie
      od ponad 3 lat selekcjonuje i wywożę we własnym zakresie (z domu):
      a. makulaturę tj gazety, reklamy ze skrzynki pocztowej, papierowe opakowania po produktach spoż. (rocznie ok 60zł odzysku poprzez skup)
      b. szkło (do Eko-domku IKEA bo nikt inny nie przyjmuje bezzwrotnych; ok 50kg rocznie)
      c. opakowania metalowe - osobno puszki Alu i inny metal (rocznie ok 60zł odzysk poprzez skup)
      d. plastik - osobno PET i inne /folie, opakowania po art spoż., inne/ (do Eko-domku IKEA bo na osiedlu /Katowice-Centrum SM Gornik/ nie ma kontenerów rocznie prawie 50kg = 20 worów 20l )
      korzyść z Eko-domku IKEA = punkty zamieniane na sadzonki krzewów, drzewek o wartości ok 50zł rocznie
      Jest to dla mnie chore że tylko tak mogę ulżyć swojemu portfelowi, ale wolę tak niż czekać na "szczodrość" Uszoka, itp. Tego mój budżet może nie wytrzymać.
      Kontenerowa sortownia dla osiedla (ponad 1,5tys mieszkańców) o dochodzie ok 3tys na m-c władz SM Górnik nie interesuje (niech ludzie płacą będzie więcej do kasy molocha)
      a dzięki oszustwom i "na papierze" mafia zarabia na zwrocie VAT miliony PLN na obrocie złomem i odpadami szklanymi - skutek będzie taki że wkrótce będę płacił za błędy polityków rocznie więcej i więcej bo dojdą obciążenia z tytułu kar:
      http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/419173,unia_ukarze_polske_za_przepelnione_wysypiska.html
      http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/428545,unia_zajmijcie_sie_smieciami_albo_placcie.htmlzwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama