Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ostatni tramwaj z Chorzowa odjedzie do Istambułu

Michał Wroński
Przez trzy lata chorzowski zakład wyprodukował 37 pojazdów dla Istambułu
Przez trzy lata chorzowski zakład wyprodukował 37 pojazdów dla Istambułu Fot. Marzena Bugała
Lada dzień z chorzowskich zakładów Alstom Konstal wyjedzie ostatni tramwaj dla Istambułu.

W ciągu trzech lat zatrudniający ponad pięciuset pracowników zakład wyprodukował na zlecenie tureckiego przewoźnika 37 pojazdów typu Citadis 301. Część z nich wozi pasażerów w słynnej dzielnicy Złoty Róg.

35 km kabla zużyto do produkcji jednego tramwaju dla tureckiego przewoźnika

Zamówione przez Turków tramwaje to znacznie nowocześniejsze konstrukcje aniżeli te, które kursują na torowiskach naszego regionu - mają nowszej generacji silnik i system hamulcowy, niską podłogę na całej długości pojazdu, a ponadto wszystkie wagony wyposażono w klimatyzację i system kamer monitorujących wnętrze. W odróżnieniu od stalowego "Karlika" jeżdżącego w miastach aglomeracji górnośląskiej tramwaje dla Turcji zbudowane są z aluminium. Każdy z nich składa się z trzech modułów i dostosowany jest do przewozu 246 pasażerów.

Jak tuż przed wysyłką do klienta wygląda nowy Citadis i jak sprawuje się na torach, przekonać będą się mogli jutro pracownicy fabryki oraz ich rodziny. Reszcie pozostanie wybrać się do Istambułu tropem chorzowskiego Citadisa. Jego podróż nad Bosfor potrwa tydzień.

- Najpierw na specjalnie do tego celu przeznaczonym ciągniku siodłowym z 40-metrową platformą tramwaj zostanie przewieziony do włoskiego Triestu, a tam czeka go przeładunek na prom - tłumaczy Monika Kościelna, rzeczniczka chorzowskich zakładów.

Kontrakt dla Istambułu był jednym z bardziej spektakularnych zleceń, jakie ostatnimi laty zdobył Alstom. Co stanie się z zakładem po jego zakończeniu? - Na brak zleceń nie narzekamy - zapewnia Teresa Kłusek, prezes Alstom Konstal. Konkrety?

- Obecnie realizujemy kontrakt na dostawę 37 pociągów dla metra w Budapeszcie, a już od września 2011 roku rozpoczniemy budowę pociągów dla nowej linii metra w Amsterdamie. Pierwsze z nich dostarczymy wiosną 2012 roku, zaś całe obejmujące 23 pociągi zlecenie zostanie zrealizowane do roku 2014. Poza tym firma produkuje komponenty do taboru szynowego dla kolei francuskich, włoskich i australijskich oraz podwozia dla wszystkich tramwajów z rodziny Citadis - wylicza prezes Kłusek. Jak dodaje, wartość podpisanego kilka miesięcy temu kontraktu dla stolicy Holandii wynosi ok. 200 milionów euro (tyle kosztować będą 23 pociągi). W umowie zamieszczono też opcję dodatkowej dostawy pociągów dla kolejnej linii, jeśli pojazdy z Chorzowa przypadną Holendrom do gustu.

Na tle zakupów, jakie czynią na Śląsku Turcy, Węgrzy czy Holendrzy, dość ubogo prezentują się inwestycyjne plany obsługującej aglomerację spółki Tramwaje Śląskie. W perspektywie najbliższych kilku lat zamierza ona kupić trzydzieści nowiutkich, niskopodłogowych wozów. Dla porównania cała obecna flota tego przewoźnika liczy blisko 350, przeważnie 20-30 letnich pojazdów.

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera