Ostatni tramwaj z Chorzowa odjedzie do Istambułu

    Ostatni tramwaj z Chorzowa odjedzie do Istambułu

    Michał Wroński

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Lada dzień z chorzowskich zakładów Alstom Konstal wyjedzie ostatni tramwaj dla Istambułu.
    W ciągu trzech lat zatrudniający ponad pięciuset pracowników zakład wyprodukował na zlecenie tureckiego przewoźnika 37 pojazdów typu Citadis 301. Część z nich wozi pasażerów w słynnej dzielnicy Złoty Róg.
    35 km kabla zużyto do produkcji jednego tramwaju dla tureckiego przewoźnika
    Zamówione przez Turków tramwaje to znacznie nowocześniejsze konstrukcje aniżeli te, które kursują na torowiskach naszego regionu - mają nowszej generacji silnik i system hamulcowy, niską podłogę na całej długości pojazdu, a ponadto wszystkie wagony wyposażono w klimatyzację i system kamer monitorujących wnętrze.
    W odróżnieniu od stalowego "Karlika" jeżdżącego w miastach aglomeracji górnośląskiej tramwaje dla Turcji zbudowane są z aluminium. Każdy z nich składa się z trzech modułów i dostosowany jest do przewozu 246 pasażerów.

    Jak tuż przed wysyłką do klienta wygląda nowy Citadis i jak sprawuje się na torach, przekonać będą się mogli jutro pracownicy fabryki oraz ich rodziny. Reszcie pozostanie wybrać się do Istambułu tropem chorzowskiego Citadisa. Jego podróż nad Bosfor potrwa tydzień.

    - Najpierw na specjalnie do tego celu przeznaczonym ciągniku siodłowym z 40-metrową platformą tramwaj zostanie przewieziony do włoskiego Triestu, a tam czeka go przeładunek na prom - tłumaczy Monika Kościelna, rzeczniczka chorzowskich zakładów.

    Kontrakt dla Istambułu był jednym z bardziej spektakularnych zleceń, jakie ostatnimi laty zdobył Alstom. Co stanie się z zakładem po jego zakończeniu? - Na brak zleceń nie narzekamy - zapewnia Teresa Kłusek, prezes Alstom Konstal. Konkrety?

    - Obecnie realizujemy kontrakt na dostawę 37 pociągów dla metra w Budapeszcie, a już od września 2011 roku rozpoczniemy budowę pociągów dla nowej linii metra w Amsterdamie. Pierwsze z nich dostarczymy wiosną 2012 roku, zaś całe obejmujące 23 pociągi zlecenie zostanie zrealizowane do roku 2014. Poza tym firma produkuje komponenty do taboru szynowego dla kolei francuskich, włoskich i australijskich oraz podwozia dla wszystkich tramwajów z rodziny Citadis - wylicza prezes Kłusek. Jak dodaje, wartość podpisanego kilka miesięcy temu kontraktu dla stolicy Holandii wynosi ok. 200 milionów euro (tyle kosztować będą 23 pociągi). W umowie zamieszczono też opcję dodatkowej dostawy pociągów dla kolejnej linii, jeśli pojazdy z Chorzowa przypadną Holendrom do gustu.

    Na tle zakupów, jakie czynią na Śląsku Turcy, Węgrzy czy Holendrzy, dość ubogo prezentują się inwestycyjne plany obsługującej aglomerację spółki Tramwaje Śląskie. W perspektywie najbliższych kilku lat zamierza ona kupić trzydzieści nowiutkich, niskopodłogowych wozów. Dla porównania cała obecna flota tego przewoźnika liczy blisko 350, przeważnie 20-30 letnich pojazdów.


    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      brawo q***

      zuk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 87 / 43

      te tramwaje powinn jezdzic u nas a nie w Turcji, oczywiscie lepiej i taniej jest sie tłuc zabytkowymi rupieciami, gdzie czlowiek sie q*** modli zeby przezyc przejazd, tak sie dba o pasazerow w kzk...rozwiń całość

      te tramwaje powinn jezdzic u nas a nie w Turcji, oczywiscie lepiej i taniej jest sie tłuc zabytkowymi rupieciami, gdzie czlowiek sie q*** modli zeby przezyc przejazd, tak sie dba o pasazerow w kzk gop, tylko kwestią czasu jest jakis powazniejszy wypadek tramwaji kzk gop zeby cos sie wrescie ruszylo i te mendy z kzk gop cos pomyslały w koncu, WSTYD poprostuzwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama