Orzech z bieruńskiej kopalni bez gwarancji?

    Orzech z bieruńskiej kopalni bez gwarancji?

    Krzysztof Szendzielorz

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Każdy, kto zakupił jakikolwiek produkt, który posiadał ukryte wady, ma prawo go zwrócić bądź zareklamować. Okazuje się jednak, że nie wszędzie taka zasada obowiązuje.
    Tak na przykład jest w bieruńskiej kopalni Piast, wchodzącej w skład Kompanii Węglowej. Zakład nie pozwala odbiorcom jednego z rodzajów węgla go reklamować.
    Przedsiębiorcy poskarżyli się, że kopalnia Piast wymusza na nich oświadczenia
    Jeden z przedsiębiorców, który chciał kupić węgiel typu orzech w Bieruniu, poinformował nas, że transakcja jest obwarowana pewnym warunkiem. Odbiorca przy okazji zakupu towaru musi podpisać dokument następującej treści: "Oświadczam, że wyrażam zgodę na załadunek węgla w sortymencie orzech z KWK Piast ze zwałów (z pryzmy) i nie będę wnosił(a) roszczeń z tytułu reklamacji". Takie oświadczenie trzeba przesłać do działu marketingu kopalni.

    - To wygląda tak, jakby kopalnia chciała się pozbyć za naszym pośrednictwem towaru gorszej jakości. Występuje do nas z żądaniem podpisania oświadczenia z pozycji siły - skarży się jeden z pośredników handlujący węglem.

    Zbigniew Madej, rzecznik KW potwierdza, że odbiorcy muszą podpisywać oświadczenia.
    - W ten sposób zabezpieczamy się przed nieuczciwymi praktykami pośredników, z jakimi się spotykaliśmy - twierdzi rzecznik. Kopalnia nie chce bowiem brać odpowiedzialności za to, co dzieje się z węglem po wywiezieniu go ciężarówkami poza bramy kopalni.

    Rzecznik Kompanii Węglowej mówi, że obrót węglem odbywa się poprzez pośredników, a ci mogą mieszać dany sortyment z innym o gorszych parametrach. - Poprzez oświadczenia zabezpieczamy nie tylko nasz interes, ale i docelowych odbiorców - twierdzi Zbigniew Madej. Tymczasem węgiel z kopalni rozprowadzany jest poprzez autoryzowanych dealerów, którzy mają podpisane umowy z Kompanią Węglową. To koncern wprowadził taki system. - Wychodzi na to, że jesteśmy oszustami i złodziejami - denerwuje się przedstawiciel jednego z autoryzowanych sprzedawców KW SA.

    Oświadczenia KWK Piast niekoniecznie są niezgodne z prawem, ale też nie muszą być skuteczne. Jeśli zakupiony w firmie towar ma wady, to przedsiębiorca może dochodzić swoich praw w oparciu o kodeks cywilny. - Przedsiębiorca może reklamować towar w ramach rękojmi lub gwarancji - informuje Agnieszka Majchrzak z biura prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednak kodeks cywilny mówi też, że strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć.



    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama