Najnowsze modele astry IV będą produkowane w gliwickim Oplu

    Najnowsze modele astry IV będą produkowane w gliwickim Oplu

    Joanna Heler

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Po czym poznać, że w gliwickiej fabryce Opla idzie ku lepszemu? Po tym, że znów pracujemy na trzy zmiany, tak, jak w najlepszych czasach - twierdzą pracownicy.
    Entuzjazm i duże oczekiwania - taki nastrój, podobny do tego sprzed dwunastu lat, gdy w Gliwicach ruszała produkcja astry classic, panuje obecnie w zakładzie. Kryzys, niepokoje związane z planami sprzedaży udziałów General Motors koncernowi Magna oraz nieprzedłużenie przed dwoma laty umów 500 pracownikom to przeszłość. Obecnie licząca 3300 osób załoga ma gwarancję zatrudnienia do końca 2014 roku. Po raz pierwszy też fabryka, planując uruchomienie nowych modeli aut, skorzysta z unijnych funduszy.
    400 mln zł ma kosztować uruchomienie produkcji nowych modeli opla astry w Gliwicach

    Do powstającej obecnie w Gliwicach astry III sedan i pięciodrzwiowej astry IV mają na przełomie roku 2011 i 2012 dołączyć dwa nowe modele "czwórki": trzydrzwiowa oraz sedan. Gliwice miałyby wyłączność na ich produkcję. General Motors planuje na ten cel przeznaczyć 400 mln złotych. Producent od początku miał zamiar skorzystać z własnych funduszy, ale także wesprzeć się kredytami. Po raz pierwszy firma starała się także o zewnętrzne, unijne pieniądze. Międzyresortowy zespół ds. inwestycji zagranicznych już wydał pozytywną rekomendację dla przyznania General Motors Manufacturing Poland 16 mln zł. Z kolei na 39 mln złotych może liczyć Fiat.

    - Choć to kropla w morzu potrzeb, to cieszy. Pozytywnie zaopiniowany wniosek zostanie teraz zarekomendowany rządowi i Komisji Europejskiej. Nie słyszeliśmy, by na takim etapie były one odrzucane. Wnioskowaliśmy także o wart 60 mln zł grant w Programie Operacyjnym "Innowacyjna gospodarka". Oba wnioski złożyliśmy jednocześnie w kwietniu - w tym drugim przypadku wciąż jeszcze czekamy na odpowiedź. Negatywna nie oznacza poniechania inwestycji. Po prostu trzeba będzie sięgnąć głębiej do kieszeni - mówi Przemysław Byszewski z General Motors Manufacturing Poland.

    Astra IV to obecnie najpopularniejszy samochód w tym segmencie. Jeśli nie nastąpi spadek zainteresowania nią, głównie w krajach zachodnich, roczna wielkość produkcji powinna przekroczyć 160 tys. egzemplarzy. W porównaniu z ubiegłym rokiem to skok o 60 proc. Fabryka osiągnęła więc pełną moc produkcyjną. Niewykluczone, że rozpoczęcie produkcji unikalnych na rynku europejskim modeli pociągnie za sobą konieczność rozbudowy zakładu. Tak było, gdy na rynku debiutowała gliwicka zafira. Na wprowadzeniu nowych wersji "czwórek" skorzystaliby także krajowi dostawcy części i komponentów.
    Z taśmy montażowej zjechała natomiast kilka dni temu, po pięciu latach produkcji, ostatnia zafira II.
    1 »

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama