Drugie życie autobusu

    Drugie życie autobusu

    Krzysztof P. Bąk

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Jak szybko i tanio odmłodzić tabor miejskiej komunikacji? Wystarczy wziąć kilkunastoletni autobus, dokonać w nim kilku modyfikacji, przeprowadzić badania diagnostyczne i zarejestrować na nowo w urzędzie. Tak właśnie zrobiła prywatna firma, wożąca pasażerów za zamówienie Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP.
    Od 1 września wiodącą z Piekar Śląskich do Katowic linię 860 obsługiwać ma firma Henzago z Rudy Śląskiej. Wygrała, bo zaoferowała najniższą cenę. A to było jednym z przetargowych kryteriów. Ze złożonej dokumentacji wynika, że oferowane przez nią autobusy SAM nie mają więcej niż pięć lat. Na papierze wszystko się zgadza.

    Tyle że czteroletni SAM o numerze bocznym 77 to tak naprawdę ikarus 280 z 1989 roku. Inny przerobiony ikarus był o dwa lata młodszy. Oznaczony numerem 4 SAM z 2007 roku powstał... w 1983 roku w fabryce renault.

    Jak to możliwe? Czy leciwe wozy przeszły kurację odmładzającą? Otóż wymienione autobusy zostały na nowo zarejestrowane na podstawie przepisu stworzonego dla konstruktorów. Mianem SAM określa się pojazd zbudowany przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub własnej ramy konstrukcyjnej.

    Właściciel firmy Henzago wyjaśnia, że modernizacja pojazdów nie była powierzchowna. - Zrobiliśmy je z zewnątrz, wewnątrz, wymieniliśmy silniki - tłumaczy Henryk Zagozda.

    Według Jerzego Śliwińskiego, wojewódzkiego inspektora transportu drogowego, to jednak zbyt mało, by zmodernizowane autobusy uznać za pojazdy typu SAM. - To nie ma znaczenia. To jest dalej ten sam autobus, z tym samym rokiem produkcji - tłumaczy inspektor.

    Według tej interpretacji, Henzago, mimo że zaproponowało najkorzystniejszą cenę, nie powinno wygrać przetargu i wozić pasażerów.
    1 »

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze (4)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      autobusy

      BENEK (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 38 / 36

      Przepis ustawy mówi wyraźnie , że zamawiający nie może określać przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję co robi KZK. W przedmiocie zamówienia KZK wpisuje rok produkcji...rozwiń całość

      Przepis ustawy mówi wyraźnie , że zamawiający nie może określać przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję co robi KZK. W przedmiocie zamówienia KZK wpisuje rok produkcji autobusu ograniczając tym samym grupę potencjalnych wykonawców do tych którzy posiadają pojazdy z danego rokcznika a tym samym ograniczają uczciwą konkurencję.
      W tym przypadku SIWZ została napisana pod PKM Świerklaniec nie przewidziano tylko, że spółka HENZAGO dysponuje SAMami.
      W Dzienniku Zachodnim nic się nie zmieniło, zawsze był dyspozycyjny.
      Gratuluję równie dyspozycyjnych dziennikarzy.
      Artykuł godny autora !zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      autobusy miejskie

      MACIEK (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 35 / 41

      Cytat:
      Autobusy komunikacji miejskiej są w większości w opłakanym stanie technicznym, stare ikarusy lub sprowadzany z zachodu złom i w tej dziedzinie firma HENZAGO należy do "prymusów", dużo na ten...rozwiń całość

      Cytat:
      Autobusy komunikacji miejskiej są w większości w opłakanym stanie technicznym, stare ikarusy lub sprowadzany z zachodu złom i w tej dziedzinie firma HENZAGO należy do "prymusów", dużo na ten temat mogą powiedzieć byli kierowcy tej firmy, jeden znany mi kierowca opowiadał jak zmuszano go do jazdy niesprawnym bez hamulców autobusem.
      Przeglądy techniczne to w wielu przepadkach fikcja, jako od lat transportowiec wiem jak to się odbywa a pozatym wcale bym się nie zdziwił gdyby udziałowcem albo cichym wspólnikiem stacji diagnostycznej był właściciel firmy HENZAGO


      Czy według Pana "wszechwiedzącego" Zagozda odpowiada także za koklusz i gradobicie?!
      Czy ten znany Ci "kierowca" był trzeźwy i przytomny?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Drugie życie autobusów

      marecki (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 47 / 33

      KZK GOP to ma problemy z samym sobą.
      Na linii 37 to nie zły stan autobusów Zagozdy tylko nowy zakup autobusów dla PKM-u przez miasto i trzeba było je zagospodarować, a że Prezydent Uszok zasiada w...rozwiń całość

      KZK GOP to ma problemy z samym sobą.
      Na linii 37 to nie zły stan autobusów Zagozdy tylko nowy zakup autobusów dla PKM-u przez miasto i trzeba było je zagospodarować, a że Prezydent Uszok zasiada w zgromadzeniu KZK to szybko znaleziono kozła ofiarnego w osobie Zagozdy.
      Artykuł kolejny raz dowodzi dyspozycyjności gazety - napisany na zamówienie.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      autobusy miejskie

      jan (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 35 / 31

      Autobusy komunikacji miejskiej są w większości w opłakanym stanie technicznym, stare ikarusy lub sprowadzany z zachodu złom i w tej dziedzinie firma HENZAGO należy do "prymusów", dużo na ten temat...rozwiń całość

      Autobusy komunikacji miejskiej są w większości w opłakanym stanie technicznym, stare ikarusy lub sprowadzany z zachodu złom i w tej dziedzinie firma HENZAGO należy do "prymusów", dużo na ten temat mogą powiedzieć byli kierowcy tej firmy, jeden znany mi kierowca opowiadał jak zmuszano go do jazdy niesprawnym bez hamulców autobusem.
      Przeglądy techniczne to w wielu przepadkach fikcja, jako od lat transportowiec wiem jak to się odbywa a pozatym wcale bym się nie zdziwił gdyby udziałowcem albo cichym wspólnikiem stacji diagnostycznej był właściciel firmy HENZAGOzwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama