Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z Katowic do Zwardonia pociągiem o godzinę krócej

Wanda Then
W bielskim tunelu pojawi się drugie czynne torowisko
W bielskim tunelu pojawi się drugie czynne torowisko Łukasz Klimaniec
Przez Bielsko-Białą przebiegała będzie linia kolejowa E65, która już za kilka lat obsługiwać ma pociągi jeżdżące z prędkością do 300 kilometrów na godzinę. Wiedzie z Gdyni, gdzie prace trwają już od dwóch lat, przez Warszawę i dalej na południe do granicy państwa.

Gruntowna modernizacja linii kolejowej przystosować ma ją do osiągania przez pociągi dużych prędkości. W rejonie Bielska kolej rozważa jazdę 160, 200 lub nawet 300 km na godz.

- Realne są pierwsze dwa warianty, bo finansowane mogą być przez Unię. Opcja trzecia, która wymagałaby budowy nowego szlaku kolejowego, nie uzyska jej wsparcia - wyjaśnia Dariusz Koliński, przedstawiciel firmy, opracowującej studium wykonalności projektu.

Jak zapewnia kierownik kontraktu, Andrzej Biały z PKP PLK, za 2-3 tygodnie zarząd wybrać ma opcję modernizacji trasy.

Dzięki szybkiej linii krótszy będzie czas podróży. Przy prędkości do 160 km pociąg pasażerski z Katowic do Zwardonia jechał będzie o 62 minuty krócej, czyli 109, a nie 177 minut. Dla wariantu do 200 km na godzinę zyskamy 103 minuty. Modernizacja zwiększy też przepustowość trasy i umożliwi jazdę nowego taboru. Nieznacznie przebudowane mają zostać stacje na całej długości trasy. Kładkę dla pieszych przy dworcu głównym zastąpi przejście podziemne. Remont tunelu w kierunku Żywca umożliwi ruch dwutorowy.
W miejscu przejazdów kolejowych, projektanci planują stawianie wiaduktów, a jeśli przejdzie wariant prędkości 200 km, wszystkie kładki dla pieszych zastąpią przejścia podziemne.

Niezależnie od wariantu zniknie stacja Lipnik, bo linia kolejowa z tunelu za stacją Bielsko-Biała Główna wiodła będzie prosto na Leszczyny.

Wzdłuż torów pojawią się ekrany akustyczne. Przy prędkości do 160 km będą lokalne, przy większej ochronią całą trasę. Linia będzie ogrodzona, co zmniejszy możliwość wypadków.

Przepusty i mosty zaprojektowano tak, aby ich "światło" było jak największe, co zmniejszy zagrożenie powodziowe.

Dla zwierząt żyjących wzdłuż trakcji wybudowane zostaną tunele i wiadukty ekologiczne. Będą też awaryjne drogi do torowiska na wypadek katastrofy kolejowej. Na co dzień korzystać z nich będą mogli okoliczni mieszkańcy.

Szybką koleją z Gdyni nad Adriatyk

Linia E65 przebiegać będzie od Gdyni, poprzez Warszawę i Katowice do Czechowic-Dziedzic. Stamtąd rozgałęzi się w kierunku granicy polsko-czeskiej koło Zebrzydowic oraz przez Bielsko-Białą i Żywiec w kierunku granicy polsko-słowackiej w Zwardoniu.

Jest częścią VI Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, stanowiącego najkrótsze połączenie pomiędzy obszarem Morza Bałtyckiego, poprzez Europę Środkową, a Regionem Bałkańskim i Morzem Adriatyckim.

W części polskiej projekt jest finansowany z Funduszu Spójności i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Planowana realizacja - lata 2012-2015. Koszt - 1,5 mld zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!