Last minute, czyli rok po otwarciu Sośnicy

    Last minute, czyli rok po otwarciu Sośnicy

    Joanna Heler

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Drogowcy obiecują, że bez przeszkód węzłem pojedziemy już za miesiąc

    Drogowcy obiecują, że bez przeszkód węzłem pojedziemy już za miesiąc ©fot. arkadiusz gola

    Jazda liczącymi ponad 33 km drogami węzła Sośnica wciąż jest pełna niespodzianek.
    Drogowcy obiecują, że bez przeszkód węzłem pojedziemy już za miesiąc

    Drogowcy obiecują, że bez przeszkód węzłem pojedziemy już za miesiąc ©fot. arkadiusz gola

    Na największym węźle autostradowym w Polsce, łączącym A4 i A1, wciąż widać budowlańców, choć miał być gotów rok temu. Życie kierowcom utrudniają drobiazgi.

    Napotykają np. barierki wyłączające pasy. Są po to, by nie stała się krzywda pracownikom obsadzającym roślinami nasypy. Normą są ograniczenia prędkości do 70 km/h. Są koparki kopiące rów. Dlaczego teraz? Bo trzeba poprowadzić kabel do elektronicznej tablicy informacyjnej.
    Dorota Marzyńska, rzecznik oddziału GDDKiA, po raz kolejny nazywa prace kosmetyką. - Budowa tak gigantycznego skrzyżowania wymagała koordynacji dużego zakresu prac. Nie można ich było przeprowadzić w innym terminie - przekonuje Marzyńska.

    Zaskoczony żółwim tempem nie jest prof. Kazimierz Kłosek z Wydziału Budownictwa Politechniki Śl. - Kontrakt wygrali Grecy. Oni mają inne podejście do terminów. Wiem o tym od moich byłych studentów pracujących w J&P Avax. Węzeł powstaje w systemie last minute - ocenia. Ma być gotów w listopadzie.

    Drogowców i kierowców droga przez mękę

    Połączyć autostrady A4 i A1 zamierzano już w PRL-u, gdy drogi te były dopiero w planach. Wtedy zjazd miał prowadzić jedynie na Gliwice i Mikołów.
    Wrzesień 2005 - wojewoda wydaje decyzję lokalizacyjną dla węzła Sośnica
    30 maja 2008 - przedstawiciele oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i greckiej firmy J&P Avax podpisują umowę na budowę. Firma ma 17 miesięcy na zakończenie prac, co oznacza, że powinien być gotów w październiku 2009 r.
    30 czerwca 2008 - rozpoczęcie prac.
    18 listopada 2008 - zmienia się organizacja ruchu na A4. Kilka razy dziennie zamykane są pasy ruchu.
    Grudzień 2008 - zamknięta zostaje prowadząca do budowanego węzła ul. Pszczyńska, jedna z głównych dróg dojazdowych do Gliwic. Protestują przedsiębiorcy.
    12 grudnia 2009 - w Gliwicach Wojciech Gierasimiuk, wicedyrektor oddziału GDDKiA, zapewnia, że drogowa krzyżówka będzie przejezdna około 15 grudnia.
    23 grudnia 2009 - drogowcy usuwają barierki zagradzające wjazd. Węzeł jest otwarty, ale organizacja ruchu tymczasowa.
    Maj 2010 - powódź zalewa 6 km A1, co ma opóźnić oddanie węzła o miesiąc.
    Lipiec 2010 - umowny termin oddania węzła.
    23-24 września 2010 - wprowadzenie docelowej organizacji ruchu.
    Wrzesień 2010 - policja sprawdza, czy węzeł zbudowano ze skażonych odpadów fałszując dokumentację.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama