Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koleje Śląskie: Tak znikały miliony w spółce Inteko [RAPORT]

Michał Wroński
Wczoraj opóźnienia pociągów Kolei Śląskich na trasie Częstochowa - Gliwice wynosiły maksymalnie kilka minut. Pasażerowie obawiają się jednak, że w razie ostregoataku zimy sytuacja ulegnie pogorszeniu
Wczoraj opóźnienia pociągów Kolei Śląskich na trasie Częstochowa - Gliwice wynosiły maksymalnie kilka minut. Pasażerowie obawiają się jednak, że w razie ostregoataku zimy sytuacja ulegnie pogorszeniu Lucyna Nenow
Mieliśmy do czynienia z ordynarnym skokiem na publiczną kasę - tak Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR podsumował to, co od połowy 2012 r. do połowy 2013 r. działo się w podległej Kolejom Śląskim spółce Inteko. Owa zależność była jedynie z nazwy, gdyż w przepisach regulujących działalność spółki doszło do zmian, które faktycznie uniezależniły jednoosobowy zarząd od nadzoru przewoźnika.

Tyle, że mimo owej niezależności spółka obracała publicznymi pieniędzmi. Jak podejrzewają eksperci TOR-u, którzy pod koniec ubiegłego roku prowadzili audyt w spółce część z tych pieniędzy mogła zostać "wyprowadzona" do prywatnych firm, z którymi współpracowała Inteko. Publiczne pieniądze wydawano chętnie i bez jakiejkolwiek kontroli ze strony rady nadzorczej spółki, a także dziwnie niezainteresowanych tematem Kolei Śląskich.

CZYTAJ KONIECZNIE:
WROŃSKI: PO RAPORCIE WS. INTEKO CAŁA NADZIEJA W ŚLEDCZYCH

O skali zjawiska najlepiej świadczy fakt, że wciąż nie wiadomo ile pieniędzy "popłynęło" w świat. Wczoraj usłyszeliśmy, że z w spółce brakuje ok. 35 mln złotych oraz... kilkunastu zamówionych przez nią pociągów.

Koleje Śląskie złożyły do Prokuratury Okręgowej w Katowicach doniesienie o możliwości popełnienia przedstępstwa przez Witolda W., byłego prezesa podległej przewoźnikowi spółki Inteko. Wcześniej usłyszał on już zarzuty w śledztwie prowadzonym przez tę samą prokuraturę na wniosek marszałka województwa śląskiego Mirosława Sekuły. Trudno jednak uwierzyć, by tylko Witold W. był jedynym "szwarccharakterem" sprawy, która od roku odbija się czkawką Kolejom Śląskim, marszałkowi, a także Górnośląskiemu Przedsiębiorstwu Wodociągów. Adrian Furgalski, występujący w imieniu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, który w listopadzie i grudniu prowadził audyt w Inteko, powiedział to zresztą wprost:

- Za dużo w tej sprawie "przypadków". Mnie to wygląda na zaplanowane działanie. Takiej skali nadużyć nie można osiągnąć w pojedynkę - stwierdził Furgalski.

To właśnie owa seria "przypadków" sprawiła, że utworzona przez Koleje Śląskie do zbudowania systemu sprzedaży biletów i zakupów taboru spółka Inteko "wybiła się" na niezależność. Ot, starczyło w ostatnim kwartale 2012 roku odpowiednio zmienić umowę spółki, by mające formalnie większość w zgromadzeniu wspólników KŚ straciły wpływ na to, co wyrabia ich "córeczka". Jak to się jednak stało, że ówczesny zarząd Kolei Śląskich dopuścił do takiej skandalicznej sytuacji?

- Sama chciałabym wiedzieć - przyznała z rozbrajającą szczerością dr Ewa Chorowska Kasperlik, obecna przewodnicząca Rady Nadzorczej KŚ.
Uniezależnioną od faktycznego nadzoru Kolei Śląskich spółką Inteko kierował wówczas Witold W. Zatrudniony był on jednak nie jako menadżer na umowie o pracę, lecz jako doradca z firmy zewnętrznej, której - i tu uwaga - sam był prezesem. Takich dziwnych relacji eksperci z TOR-u wykryli zresztą więcej. Jak można przeczytać w raporcie z audytu "we wszystkich kolejnych umowach w sprawie doradztwa gospodarczego, jak również umowach podnajmu stronami umowy są wspólnicy spółki Inteko". Innymi słowy spółka zawierała umowy z prywatnymi firmami, które jednocześnie były udziałowcami tejże spółki Inteko.

Publiczne w tym wszystkim były jedynie pieniądze (w części pochodziły z zaciągniętych i w większości nadal niespłaconych kredytów, w części natomiast z emisji obligacji), które hojnie wydawano w takich i innych transakcjach. Do dziś zresztą - mimo przeprowadzonego audytu - nie udało się doliczyć ile tak naprawdę pieniędzy przeszło przez spółkę i gdzie one teraz są.

Podczas wczorajszej konferencji prasowej usłyszeliśmy, że z "niejasnych powodów" w spółce brakuje 35 mln złotych.

- Wszystkie tropy zdają się prowadzić do spółki Sigma Tabor - stwierdził Adrian Furgalski. To właśnie z tą firmą Inteko miało negocjować dostawę pociągów. Ilu? Mówi się o kilkunastu, choć dokładnej ich liczby, podobnie jak aktualnej lokalizacji owych pojazdów nikt nie podejmuje się wskazać (faktem natomiast jest, że żaden z nich nie pojawił się na stanie taboru KŚ).

Owa wstrzemięźliwość w podawaniu informacji wynika po części z tego, że mimo zakończonego audytu wiele szczegółów dotyczących funkcjonowania spółki Inteko nadal pozostaje niejasnych. Powód? Brak dokumentów. Prowadzący audyt podejrzewają, że mogły one zostać celowo zniszczone, albo nigdy nie istniały, co oznaczałoby, że umowy zawierano "na gębę". W każdym przypadku sprawa na odległość pachnie kryminałem.

Zimą jeździcie do pracy i na uczelnię pociągami czy też samochodami? NAPISZCIE W KOMENTARZU


*Najlepsze prezenty na Walentynki DLA NIEGO I DLA NIEJ***Rodzice małej Lilki mówią o błędach lekarskich [WIDEO + KOMENTARZE]*Jaki akumulator wybrać? Który najlepszy i najtańszy? ZOBACZ TUTAJ*Urlop macierzyński i urlop rodzicielski 2014 [ZASADY I TERMINY]**

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Koleje Śląskie: Tak znikały miliony w spółce Inteko [RAPORT] - Dziennik Zachodni